Komu by se hodila Economia?

Společnost Penta koupila vydavatelství VLP, takže nejbonitnější finanční skupiny už mají mediální rybníček dobře podchycený. Je na řadě prodej Economie?

Zdeněk Bakala postupně oslabuje své české zázemí a na mediálním trhu se už pomalu začíná spekulovat, jestli po dolech a bytech nepůjde do prodeje i vydavatelství Economia. Takový krok by byl v logice věcí – mít vydavatelství jako „atomový kufřík“, jak tomu říkají v Pentě, tedy jako prevenci proti mediálním útokům na majitele, by už nemuselo být potřeba – mediální obraz Zdeňka Bakaly před veřejností nejspíš o moc lepší nebude a za chvíli možná ani nebude co bránit (ostatně, před týdnem napsal kritický článek o svém majiteli už i Respekt, což je v českých podmínkách napříč všemi mediahousy unikát). Proč si tedy nezaspekulovat ještě dál – nad tím, komu by podobný krok mohl na českém trhu dávat smysl?

Nejdřív si řekněme, co je ve hře. Economia má pořád silné značky médií v prestižních cílových skupinách a s nezanedbatelným vlivem. Na deníkovém trhu drží díky Hospodářským novinám cca 4 %, na týdeníkovém trhu působí především z hlediska vlivu klíčový Respekt, v online prostoru najdeme zpravodajské servery ihned.cz a aktualne.cz s některými specializovanými vertikálami a především e-mailovou službu a titulní stranu portálu Centrum.cz se stále ještě zajímavou skupinou pravidelných uživatelů a také slušnou databází obchodních kontaktů sdruženou pod Najisto.cz. K tomu moderní newsroom s řádkou výborných novinářů. Třešnička na dortu je v poslední době spolupráce s divácky výborně našláplou DVTV.

Na druhou stranu, vydavatelství je dlouhodobě ztrátové (byť hovoří o obratu v letošním roce), deníkový trh stabilně klesá, strategie dalšího rozvoje není příliš viditelná a výzvy jsou tedy pochopitelně velké.

Když se podíváme po mediálním trhu na potenciální kupce, záhy dojdeme k závěru, že zůstává jen relativně málo možností. Zájem nutně omezují finance, specifické zaměření firmy i otazníky nad deníkovým trhem jako takovým.

Televizní hráči jsou zaměřením úplně jinde, rozhlasové společnosti jakbysmet, vydavatelé v čistě časopisecké branži jako Bauer Media a Burda Praha nikdy nedávali najevo, že by o podobné rozšíření aktivit měli zájem.

Takže ve hře jsou de facto jen klasičtí vydavatelé celoplošných tištěných a elektronických médií v rukou velkých financí. MAFRA je s největší pravděpodobností mimo hru, protože vlastnictví tří deníků by jen těžko prošlo přes Úřad pro ochranu hospodářské soutěže – i když v téhle zemi člověk nikdy neví.

O Czech News Center (bývalý Ringier) se už dlouho nese celým trhem, že usiluje o Mladou frontu (neplést s MAFRA), říká se, že už vlastně byla ruka v rukávě, ale na poslední chvíli to nevyšlo. Přesun Mladé fronty do rukou CNC z hlediska koncentrace zásahu dává smysl, cílové skupiny i produktové portfolio se vhodně doplňují (a lépe než s produkty Economie). Tento krok by ovšem prakticky vylučoval nákup Economie, protože s Mladou frontou se Economie tak významně překrývá, že je to buď a nebo. Pikantní by samozřejmě bylo, kdyby CNC z obou konkurenčních firem dala přednost karlínské Economii.

Hodně slibnou příležitostí by Economia mohla být pro Seznam. Ten je na poli online zpravodajství sice díky Novinkám největší, ale stále dost zdráhavý a zapojení autorů Hospodářských novin a Respektu by mohlo být nekomplikované. Seznam by asi ze všech hráčů na trhu nejlépe využil sílu uživatelské báze služeb Centra pro udržení pozic v oblasti e-mailu, firemních databází, vyhledávání nebo kontextové reklamy. A integrace Aktuálně.TV, potažmo spolupráce s DVTV, by pro produkčně rozjetý Stream.cz, navíc nedávno vyzvaný na souboj Playtvákem, mohlo být také přínosem.

A pak je tu Vltava-Labe-Press s čerstvým majitelem, společností Penta, v zádech. Deníky jsou stále velice silné v regionech, ale celoplošné zpravodajství není nijak silné. Hospodářské noviny by se s dosavadními tituly nepřekrývaly, online projekty Economie by byly taky de facto čistým rozvinutím porfolia online aktivit VLP. K silnému čtenářskému zásahu v tisku (VLP má 18% podíl na deníkovém trhu) by přibyly vlivové tituly. Pak už by šlo o skutečný atomový kufřík v rukou téhle finanční skupiny.

Je někde na obzoru ještě někdo další? Těžko říct, například PPF už jednu a nepříliš pozitivní zkušenost v médiích před lety udělala. Do hlav českých ani slovenských miliardářů ale nevidíme, navíc dynamika vzájemných vztahů může zamíchat kartami a předpoklady nečekaně.

EBF16

Při všech těch úvahách nelze zapomenout ani na to, co by taková transakce způsobila v „nebyznysové“ rovině a co by z nákupu zbylo po nějaké době. Na Slovensku Penta vstoupila do vydavatelství Petit Press (deník SME), což klíčovou část novinářů přimělo k odchodu a založení nového zpravodajského projektu Denník N. Méně vyhroceně a mnohem pomaleji, nicméně zásadně, se personálně proměnila i společnost MAFRA pod vlastnictvím Andreje Babiše.

Ať už bude další vývoj české mediální scény jakýkoliv, i když nejvíc faktorů hovoří pro další konsolidaci velkých vydavatelství, jedna věc je jistá v každém případě – dobrodružná doba české mediální scény zdaleka nekončí.

18 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 16. 8. 2015 21:36

Školení Instagram pro firemní i osobní marketing

  •  
    Jak zakládat a používat účty.
  • Jak publikovat a vyhodnocovat.
  • Jak si poradit s hastagy.

Detailní informace o školení Instagram»