Komu, kdy a jak Telefónica O2 zrychlí ADSL?

Telefónica O2 od září do své nabídky zavedla nové rychlejší a levnější ADSL tarify. Cesta současných klientů k nim je ale trnitá. Opravdu si musíte kvůli výhodnějšímu ADSL přiobjednat další služby? Nebo čekat až do února na plošné zrychlení pro dosavadní klienty? Zjistili jsme pro vás konkrétní informace.

Nová nabídka jen pro nové zákazníky?

Telefónica O2 koncem srpna oficiálně představila své nové ADSL tarify. Jejich dosavadní nabídku seškrtala a místo ní přišla s dvojicí tarifů O2 Internet ADSL 8M a O2 Internet ADSL 16M. První a levnější nabízí rychlost downloadu až 8 Mbit/s a uploadu až 512 kbit/s za 475 korun měsíčně. Druhý poskytuje rychlost teoreticky (a to zdůrazňujeme) až 16 Mbit/s pro download a až 768 kbit/s pro upload za 832 korun měsíčně.

Tip: přehled cen a parametrů internetových tarifů všech významných českých poskytovatelů připojení najdete na jednom místě v databázi připojení na Lupě.

Uvedené ceny samozřejmě nezahrnují náklady spojené s pevnou telefonní linkou a jejími službami. Každopádně rychlost nových tarifů je výrazně vyšší a mírně si polepší i klienti poukazující na příliš nízkou rychlost uploadu. V porovnání s původní nabídkou ADSL jsou nové tarify bezpochyby výhodnější a proto není divu, že by je samozřejmě chtěla i řada současných uživatelů ADSL.

Pro ně ale oficiální materiály Telefóniky O2 nevyznívají příliš příznivě. Zdůrazňují, že nabídka platí jen pro nové klienty či zákazníky, kteří využívají nebo si nyní objednají některý z balíčků O2 Duo nebo O2 Trio. Logicky z toho vyplývá, že ostatní si musejí počkat do února, kdy začne plošné zrychlování. To se jeví jako pokus provázat ADSL mimo pevné linky také s dalšími službami jako je třeba IPTV služba O2TV a tlačit klienty k jejich objednání. To by se nemuselo líbit Českému telekomunikačnímu úřadu (ČTÚ), který jsme oslovili s žádostí o komentář.

ČTÚ není v současné době známo, že by společnost Telefónica O2 podmiňovala přechod na výhodnější tarify aktivováním balíčků, příp. odebíráním dalších telefonních nebo služeb IPTV. Pokud je ČTÚ známo, Telefónica O2 v souvislosti s navyšováním rychlostí u maloobchodních služeb ADSL deklarovala, že v první fázi bude přednostně navyšovat rychlosti u těch uživatelů, kteří současně odebírají i jiné služby, což však podle ČTÚ neznamená nepřiměřené vázaní služeb a podmiňování odebíráním služeb jiných. V případě, že by se potvrdilo, že k takovému podmiňování odběru služeb dochází, bude ČTÚ postupovat v souladu se svými kompetencemi, uvedla pro Lupu Dana Makrlíková, tisková mluvčí ČTÚ.

Telefónica skutečně až na cílené dotazy novinářů přece jen připustila možnost dřívějšího zrychlení bez objednání balíčků. Ano, lze požádat o individuální změnu. V případě balíčků je změna automatizovaná, individuální změna vyžaduje manuální rekonfiguraci v systémech, tudíž v některých případech může trvat delší dobu, dozvěděl se už na konci srpna od dominantního telekomunikačního operátora kolega Jiří Peterka.

Praxe: zpočátku opět zmatek

Hned začátkem srpna jsme se tedy rozhodli vyzkoušet, jak takové dřívější individuální zrychlení probíhá. V rozhraní služby Moje konto jsme nepochodili vůbec, protože zde je možné změnit variantu ADSL jen objednáním některého z balíčku O2 Duo nebo O2 Trio. O nic víc se nedařilo ani zákaznické lince. Pracovník nás odkázal buď na čekání do února nebo objednání balíčků, čímž by došlo k automatickému zrychlení. Po zkonfrontování s informacemi, které médiím jeho zaměstnavatel poskytuje se sice ochotně podíval do aktuální verze pokynů pro pracovníky, ale řešení pro zrychlení bez objednání balíčku nenašel. Po objednání O2 Duo byla mimochodem vyšší rychlost dostupná ještě tentýž den (přechod z 6 Mbit/s na 8 Mbit/s na lince, která by měla podporovat až 12 Mbit/s.

Podobně (ne)pochodili i jiní zákazníci Telefóniky, kteří se s námi podělili o své zkušenosti. Znovu jsme tedy zkontaktovali tiskové oddělení Telefóniky zda se dříve poskytnutá informace stále zakládá na pravdě. Znovu jsme se dověděli, že zrychlení bez objednání balíčku je skutečně možné již nyní, nicméně opět se opakuje scénář, kdy odborným médiím a koncovým zákazníkům jsou poskytovány rozdílné a někdy i protichůdné informace, což byl i případ problémů s loňským zrychlováním ADSL, které se u části zákazníků objevily.

Kde je tedy problém? Zřejmě v informovanosti některých pracovníků Telefóniky, což ostatně potvrzují zkušenosti z druhého tábora čtenářů, kteří se naopak zrychlení ADSL domohli i bez objednávání dalších služeb, o které nemají zájem. Naší operátoři by měli byt informováni, interní pracovní postupy jsme v minulých dnech ještě dolaďovali na základě prvních reakci zákazníků i odborné veřejnosti, uvedla pro Lupu koncem minulého týdne Hana Hejsková z tiskového oddělení Telefóniky.

Proč čekání až na únor?

Někteří čtenáři vznášejí námitky, proč pro současné zákazníky přijde zrychlení až v únoru, tedy půl roku po zavedení nových tarifů. Nám se podařilo zjistit, že celý proces může být ještě delší. V únoru má totiž proces zrychlování teprve začít, což neznamená, že už během února se všichni zákazníci z současných cca 600 000 klientů zrychleného ADSL dočkají. V únoru totiž proces migrace začne. Věříme, že migrace proběhne do šesti týdnů, uvádí tiskové oddělení Telefóniky.

Nakonec tedy může proces migrace skončit i někdy v březnu a znovu musíme připomenout loňskou situaci, kdy se někteří klienti vyšší rychlosti nedočkali ani po dvou měsících od nejzazšího termínu, který Telefónica veřejně prezentovala.

A proč čekání půl roku? Kvůli přípravě infrastruktury. Jak jsme zmínili, navýšení rychlosti více než 600 000 zákazníkům je časově a technicky náročná akce, a to především z hlediska přípravy sítě (porty, DSLAMy, další změny a příprava infrastruktury, říká Hana Hejsková.

Jak bude probíhat zrychlování

Když už si zákazníci počkají do února (nebo možná i do března) na zrychlení ADSL, jak vlastně bude probíhat? Zákaznici budou rozdělení do skupin podle jejich produktu a situace konkretní linky. Drtivou většinu zákazníků ‚zrychlíme automaticky‘, tam, kde bude nutná součinnost (změna protokolu, výměna portu), bude zákazník informován individuálním dopisem o přesných krocích vedoucích k zrychleni právě jeho linky, upřesňuje Hana Hejsková na náš dotaz, co vlastně klienty v příštím roce čeká.

Někteří klienti si budou muset pořídit nový modem. Databáze těch podporovaných je k dispozici na Zrychlujeme.cz, ovšem i modemy, které na tomto nedlouhém seznamu nejsou, mohou nové ADSL podporovat. Na Zrychlujeme.cz si podle telefonního čísla pevné linky také můžete ověřit současné možnosti linky pokud jde o rychlost ADSL.

Telefónica zatím nezveřejnila přesné schéma, podle kterého budou současní zákazníci od února přeřazováni na nové tarify s vyšší rychlostí. Tentokrát totiž nedochází jenom k navýšení rychlosti, ale také k redukci tarifů. Podle Hany Hejskové bude takové schéma prezentováno na začátku nového roku.

Kdy si můžete objednat až 16 Mbit/s?

Ne všechny linky v současnosti, ale i v blízké budoucnosti budou reálně skutečně podporovat rychlost až 16 Mbit/s. My jsme zjistili, že Telefónica nabídne takový tarif každému, jehož linka umožní jakoukoliv rychlost nad 8 Mbit/s, takže ověřit si možnosti vaší linky před objednáním takového tarifu je docela důležité, jelikož Telefónika nemá v plánu nabízet slevy, pokud máte tarif s rychlostí až 16 Mbit/s, ale v reálu budete moci dosáhnete maximálně třeba jen 10 Mbit/s.

Zákazníkovi, jehož linka umožňuje rychlost nad 8 Mbit/s, je nabízen tarif O2 Internet ADSL 16M i 8M. Může si sám vybrat, který si pořídí. Informaci, kolik maximálně umožňuje jeho linka, má k dispozici. Za zvoleny tarif 16M nebo 8M zaplatí plnou cenu, žádný mezitarif s jinou cenou neexistuje, upřesňuje Hana Hejsková.

Zde je tedy skutečně nutné laické veřejnosti jasně říci, že prezentovaná rychlost je opravdu maximální, do čehož se explicitně obvykle operátorům z pochopitelných důvodů při marketingových kampaních moc nechce.

Content

Závěrečný souhrn

Pojďme si tedy výše uvedené informace stručně zrekapitulovat. Noví zákazníci získají již nové tarify. Stejně tak současní zákazníci, kteří využívají tarif O2 Duo nebo O2 Trio nebo si jej nyní objednají. O zrychlení však mohou požádat i klienti, kteří o žádné další služby nestojí. Pokud nepochodíte, vaše postřehy uvítáme v diskuzi pod článkem.

Plošné zrychlování začne v únoru, ale nemusí v únoru skončit. Většině klientů se rychlost připojení zvýší automaticky, zbytek bude kontaktován dopisem s podrobnými informacemi. Pokud vaše linka umožní rychlost nad 8 Mbit/s, můžete si objednat tarif s rychlostí až 16 Mbit/s, ale rozdíl mezi teoretickou maximální rychlostí v rámci tarifu a reálnou maximální rychlostí vám Telefónica nijak cenově kompenzovat nebude.

Anketa

Domníváte se, že poskytnutí tarifu s rychlostí až 16 Mbit/s i na linkách, kde ji z technických důvodů nelze reálně dosáhnout, je správné?

140 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 1. 3. 2009 16:26
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení web copywritingu

  •  
    Jak strukturovat text na webové stránce.
  • Tajemství atraktivního a úderného titulku.
  • Optimalizace webového textu pro vyhledávače.

Detailní informace o školení psaní pro web »