Hlavní navigace

Komu Microsoft vlastně pomáhá?

17. 6. 2005
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

O tom, že se Google pro Číňany chová poněkud jinak a více paranoidně, se ví již dlouho. Do rodiny gigantů, kteří chtějí proniknout na velice zajímavý šikmooký trh, se samozřejmě rád připojil i Microsoft. Různé články v poslední době skloňují v souvislosti s Čínou a Microsoftem především slovo cenzura.

Miliarda lidí – to je pořádný trh. Uživatelů Internetu v Číně přibývá rychlým tempem a to i přesto, že mají díky vyspělé západní technologii poněkud zúžený obzor a ještě užší manévrovací prostor, chtějí-li se nějak projevit.

Koho by takovýto trh nechal chladným? Málokoho, zvláště pokud jde o globálního hráče typu Microsoft. Ten uslyšel chrastění zlaťáků a s vidinou vyšších zisků plynoucích z vyšší návštěvnosti svého MSN Space se vrhl do úprav tohoto multimediálního blogovacího nástroje dle potřeb čínského režimu. Pro nezasvěcené, pokud občan Čínské lidové republiky napíše do svého blogpostu nějaké ošklivé slovo (demokracie, svoboda a podobné), je upozorněn na to, že toto slovo není přípustné a je třeba ho smazat, jinak článek nebude možné publikovat.

Už jsem si někde přečetl za tento jejich krok spršku pomluv – na USA, na pochybnou demokracii tamtéž apod. Přiznám se, že já moc tyhle výpady nechápu. Microsoft (MS) je jako každá jiná firma budována za účelem dosažení zisku. A čínský režim bohužel v tomto případě vystupuje jako klient. Nechci se tedy MS zastávat, ale chápu to tak, že ten jen přizpůsobil svou aplikaci klientovi, aby mohl „prodat“ více svých výrobků a obsadit nový trh.

Samozřejmě, že je tu i hledisko morální. Tam už to trochu skřípe. Microsoft napomáhá utužovat nedemokratický režim v zemi, kde pojmy svoboda a demokracie představují největší zhoubu. Ale i toto je poněkud relativní. Pokud by se něco takového zavedlo v ČR (a byl-li by tu stejně „přívětivý“ režim jako v Číně), dovedu si představit, že Češi budou vynalézaví a tato zakázaná slova prostě obejdou jinými slovy či obsáhlejším popisem tak, aby se v něm neobjevilo ani jedno závadné slovo.

BRAND24

A nepochybuji o tom, že si stejně tak jednoduše dokáží poradit i Číňané. Čili nejen že dostali takto do rukou nástroj pro publikování vlastních myšlenek, ale pokud budou chytří, dokáží obejít filtry a roboty, které je mají ochránit před nepřátelskými imperialisty. Umět vyjádřit to, co si myslí naprosto veřejně, byť „jen“ na Internetu, se jim může do budoucna moc hodit.

Pokud umíte čínsky, můžete se o tom přesvědčit třeba na tomto blogu jedné mladé Číňanky.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se zabývá publikačními systémy, eshopy a dalšími užitečnými internetovými. Aplikacemi, e-commerce a marketingem na internetu. Pracuje jako CEO ve společnosti Neternity Group s.r.o.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).