Hlavní navigace

Komunitní weby touží po lokalizaci polohy

 Autor: 29
Patrick Zandl

S weby a aplikacemi lokalizujícími polohu pro nejrůznější účely se v poslední době roztrhl pytel. Začíná tím nejenom další útok na naše soukromí, ale i nová éra svodů, protože lokalizace polohy se zejména ve spojení s mobilem používá vskutku na ledasco. Ve hře je nejenom Google nebo Qualcomm, ale i zcela nová jména.

Google Latitude

Začneme asi tahákem minulého týdne, za nímž stojí osvědčené a pozornost přinášející jméno Google: službou Latitude. Její princip je jednoduchý: jde o funkci Map Google pro mobilní telefony, a pokud je pro váš telefon již verze obsahující Latitude k dispozici, můžete si na mapě zobrazovat polohu vašich přátel, oni zase uvidí vaši. Samozřejmě, pokud si sledování povolí.

Prozatím je správná verze dostupná pro Symbian, WM a Blackberry telefony, brzy má být v iPhone, Androidu a řadě telefonů s podporou Javy, takže bude opravdu multiplatformní. K čemu to je? No, zatím to vypadá na legraci, snad až na to, že Latitude je propojená s Google Talk, takže nejenom, že uživatelé vzájemně vidí statut zprávy a fotky použíté v GTalku, ale mohou si posílat i SMS, IM a e-mail zprávy a dokonce i telefonovat přes GTalk. Což také obnáší, že přátelé jsou v Latitude napojováni pomocí Gmailu, překvapivě ne pomocí Google Friend Connect. A také to, že mobilní operátoři asi podobnou službu přijmou poněkud s rozpaky.

Co stojí za povšimnutí: Google si podobnou službu už jednou koupil, jmenovala se Dodgeball, pracovala jako podklad na Google Maps a Google ji nakonec definitivně zavřel. Tak snad toto bude její důstojný nástupce a využití knowhow Dodgeballu, ačkoliv jeho zakladatelé z Google odešli právě kvůli znechucení nad tím, jak Google s jejich dítětem zacházel.

Google Latitude versus Dodgeball

Vpravo dnešní Google Latitude, vlevo tři roky starý Dodgeball. Zdroj obrázku.

Loopt

Podobnou cestou jako Google Latitude jde i Loopt – ten umožňuje propojovat přátele, vyhledávat, co kdo píše o jednotlivých místech a destinacích. Služba je o něco propracovanější než Google Latitude, ale jednak je i tím komplikovanější, a jednak hlavním tahákem Latitude bude spíš možnost používat jej jako přehledný komunikační nástroj, v čemž je díky GTalku velmi silný. Zatím to vypadá, že Loopt bude mít z příchodu Latitude těžkou hlavu, mimo jiné i proto, že je zatím uzavřený pro severoamerický trh.

Qualcomm a Xiam

Xiam je společnost, kterou Qualcomm koupil v březnu 2008. Tato irská firma se zaměřuje na vývoj služeb pro bezdrátové cílení a lokalizaci. Její hlavní produkt se jmenuje My Personal Offers System (MPOS) a jeho účelem je vyhodnotit polohu a také vaše osobní preference a podle toho něco neodmítnutelného nabídnout. V současné době se používá hlavně pro cílení reklamy (například na mobilních portále Vodafone v UK).

Produkt bude definitivně i obrazem představen na veletrhu v Barceloně. Už nyní se ví, že půjde o službu nabízející výpisy z databází ve vztahu k poloze a vašim uživatelským preferencím získaným jak od operátora, tak dalším nezávislým sběrem. Zjednodušeně řečeno byste měli zmáčknout čudlík na svém mobilu a vidět, kde v okolí se nacházejí vaše oblíbené podniky, obchody a služby, a to i s ohledem na vaše cenové nároky a jiné preference.

MPOS je otevřená aplikace s vlastním API, do něhož se mohou připojit i další firmy. Ano, otevřenost je u lokalizačních služeb velmi důležitá, protože nikdo vlastně neví, jakým promícháním se z nich destilují peníze.

Česká želízka: Lokola, Nelso a Locify

Také česko má svá želízka v ohni. Tím prvním je Lokola, novinka z letošního února. Služba Lokola umožňuje vyhledávat v závislosti na poloze, kde se nacházíte, s tím, že se postupně mají objevovat klientské programy pro jednotlivé telefony jako iPhone, Android a další. Lokola má naplnit možnost najít službu, kterou v místě hledáte, na to ji ale trápí poněkud slabá databáze. Ta se ovšemže má rozšiřovat a pomáhat s tím mají i dobrovolníci. Lokola je hezčí verzí Google Maps, jejichž API také využívá, ale ve skutečnosti se od nich neliší a nevidím to na jednoduché zápolení. Pod Lokolou je podepsán jako investor Vassili le Moigne, někdejší šéf divize mobilů v ČR a manžel české šéfky Google.

Druhým projektem je již starší Nelso, jehož autor Jack DeNeut si databázi firem buduje z vlastních zdrojů a velmi pečlivě, včetně fotografií lokalit či třeba otevírací doby. Platí ale tatáž výhrada: podobné databáze nabízejí i Google Maps.

Locify je služba nejstarší, stojí za ní David Čížek, nestor auditu návštěvnosti internetových serverů v Česku. Jeho projekt spíše přináší možnost napojit web aplikace na zjištění polohy, poskytuje API do webů pro zjišťování polohy, takže při jejím použití můžete naopak své web stránky napojit na zjištění polohy a podle toho na nich něco zobrazovat, není to vysloveně služba pro koncové uživatele.

I českých služeb je samozřejmě více, ovšem jen málokteré se snaží mít nadnárodní ambice jako ty výše uvedené, řada z nich jsou nadšenecké projekty s limitovaným vývojem.

LBS už nejsou jenom pro profesionály

Co je důvodem expanze aplikací pracujících s polohou (LBS – Location Based Services)? Jak to, že je nespláchly přehypované předpovědi z doby kolem roku 2000, kdy mobilní operátoři měli LBS v plánech jako povinnost, aniž by některá z aplikací pro veřejnost zaznamenala podstatnější úspěch? Proč LBS nezůstaly jen jako aplikace sledování vozidel u spedičních společností či chytré knihy jízd?

Tak především je dnes maličko jiná doba. Lokalizace pomocí GPS se stává doménou i levných telefonů, v systémech CDMA je přítomna automaticky a je jen otázkou, zda ji výrobce mobilů nějak využívá ve svém firmware. Navíc většina výrobců čipových sad jako Broadcom, Qualcomm, CSR nebo SiRF licencovala systém Skyhook pro zpřesňování polohy rozpoznáváním blízkých WiFi sítí, existuje řada prodejců polohových databází umožňujících lokalizaci v síti podle čísel buněk, jako je Wavemarket či Loc-Aid. V roce 2000 se používala lokalizace pomocí systémů nasazených operátorem: a ty si málokterý operátor koupil a když koupil, bál se je otevřít kvůli právním problémům s třetími stranami.

Navíc i filosofie tvůrců aplikací je dnes jiná. Web 2.0 staví na maximální otevřenosti aplikací a databází, řada projektů jsou vlastně jen mashupy jinak na tvorbu drahých aplikací (jako jsou celosvětové mapy) a databází, často různě promíchaných a nápaditě propojených ku prospěchu uživatele (třeba cenové mapy nemovitostí umožňující vybírat byty přehledně v mapě dle cen).

Velkou službu pro LBS dělá především Google a Apple. Schopnost Google Maps v mobilu „nějak“ zjistit vaši polohu a zobrazit přímo mapu v místě, kde stojíte, je příjemná. A využití lokalizace polohy v Apple iPhone se dostalo nejrůznějších kreativních provedení včetně her nebo rozšíření pro populární Twitter, které umožňuje zobrazovat tweety lidí, kteří jsou nedaleko vás. Aplikacemi, které nějak využívají polohu, se to na iPhone jen hemží.

Pravdou je, že lokalizace polohy a služby na ní založené stále nejsou mainstreamem, podpora GPS není stále běžná ani ve střední třídě, ale útok GPS na naše mobily pokračuje. A s tím i touha operátorů i poskytovatelů aplikací služby na bázi lokalizace pro masový trh nabízet. Poslední slovo ještě nepadlo, ale již nyní se mluví o tom, jak hezky zamíchá Facebookem možnost sledovat pohyb svých kamarádů. A to jednou nepochybně přijde.

Anketa

Používáte GPS v mobilu?

Našli jste v článku chybu?

9. 2. 2009 19:01

uživatel si přál zůstat v anonymitě
Zneužitelné to je. Myslím, že nikdo nestojí o to, aby byl znám každý jeho pohyb. Bude to samý malér !!!

9. 2. 2009 18:40

wboi (neregistrovaný)
google ne aurčení polohy používá nejen gps, je možné )se ztrátou přesnosti) použít i data z mobilní sítě (cells)
120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

DigiZone.cz: R2B2 a Hybrid uzavřely partnerství

R2B2 a Hybrid uzavřely partnerství

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

DigiZone.cz: Optimedia: hybridní kampaň Nescafé

Optimedia: hybridní kampaň Nescafé

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Vitalia.cz: Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

Podnikatel.cz: EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

Podnikatel.cz: Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Vitalia.cz: Jsou čajové sáčky toxické?

Jsou čajové sáčky toxické?

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Podnikatel.cz: Alza.cz má StreetShop. Mall.cz více výdejních míst

Alza.cz má StreetShop. Mall.cz více výdejních míst

Měšec.cz: Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Měšec.cz: Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)