Hlavní navigace

Koncesionářské poplatky za Internet?

Michal Černý 7. 11. 2008

Česká televize zvažuje vylepšení svého rozpočtu tím, že bude vybírat poplatky nejen za televizory, ale také za všechny počítače, které jsou schopné se připojit na Internet. Je návrh absurdní nebo logický?

Michal Černý - karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

Informaci o tom, že Česká televize zvažuje zavedení poplatků za každý počítač schopný se připojit na Internet, přinesl kromě Lupy také server Podnikatel.cz. V diskusi pod článkem je možné si přečíst, že je to návrh zvrácený, proradný a vůbec absurdní. To je reakce, kterou lze očekávat téměř na jakékoli zavedení nějakých poplatků. Ty neplatí rád téměř nikdo. Každá mince má však dvě strany, a tak ani tento návrh není zcela nelogický.

Bude jistě zajímavé sledovat, jakým způsobem bude definována ona schopnost připojit se na Internet. Půjde o možnost teoretickou, nebo opravdu reálnou se na Internet připojit? A kdo by to kontroloval? Je zřejmé, že vymáhat poplatky po někom, kdo služby webu České televize nemůže využívat, je zlodějina. Na stranu druhou, kam s těmi, co se na Internet připojí například jenom ve škole? Má platit poplatky škola nebo uživatel? Otázek jenom k technickému řešení je mnoho.

Zpět ale k úvodní myšlence koncesionářských poplatků. Ponechme stranou diskusi o potřebnosti a užitečnosti veřejnoprávních médií. Poplatky mají sloužit na tvorbu pořadů, které by jinak nemohly nikdy vzniknout, na zpravodajství, které by nešlo dělat jen díky reklamě. V tomto kontextu se zdá být diskuse o poplatcích zcela legitimní. Na internetových stránkách naleznete mnoho i minoritně laděných pořadů, vysílání ČT 24 a dalších projektů. Na Internetu jsou tyto pořady běžně konzumovány a je logické, že ponechat břemeno jen na televizních divácích by bylo poněkud (morálně) nepoctivé.

Na druhou stranu je zcela legitimní vést diskusi o tom, zda web České televize je veřejnoprávním médiem. Zda potřebujeme stránky České televize bez reklam a pořady taktéž. Proč by na nich nemohla být reklama, jak to známe ze všech komerčních webů? A pokud řekneme ne reklamě, pak si jistě není těžké představit přístup skrze klíč, který získáte jako plátci koncesionářských poplatků.

EBF16

Pak se do celé problematiky vkládá ještě jeden aspekt. Nejsme konzumenti veřejnoprávní televize a rozhlasu vlastně všichni? Je li smysl veřejnoprávních médií v nezávislosti a ochraně demokracie, nebylo by rozumnější, abychom místo jednotlivých poplatků za to či ono zařízení platili nějakou paušální daň za osobu? Vždyť každý občan by měl mít zájem na tom, aby žil ve svobodném a demokratickém státě. Vybírání poplatků za sledování pořadů online je svým způsobem rozumné. To by ale nesměla Česká televize některé pořady prodávat (ač je natočila z naších daní a našich poplatků) ve své Videopůjčovně.

Návrh České televize otvírá prostor k diskusi nad celkovým pojetím veřejnoprávních médií. Jsou-li plně vlastněny státem a čerpají-li nemalé granty na různé projekty, proč je rovnou neplatit z daní úplně? Proč vytvářet a udržovat kočkopsí model financování, když daňová paušální položka by byla přehlednější a lepší? Samozřejmě by v tomto případě musela televize přestat prodávat pořady, které by si občané formou daní již jednou zaplatili…

Poznámka redakce: Server CDR přinesl nečekanou informaci, která staví celý mediální humbuk kolem koncesionářských poplatků za Internet do nového světla. Tiskový mluvčí České televize, pan Ladislav Šticha, serveru sdělil, že byl jeho zaměstnavatel pouze dotázán na názor k připravované novele zákona, ale odpověď, která ještě ani není úplně zpracovaná, klade důraz na zachování současného stavu. Televize prý nechce žádné změny, které by omezily počet povinných plátců.

Našli jste v článku chybu?
Vitalia.cz: Tipy: Kde zaručeně koupíte dobré maso

Tipy: Kde zaručeně koupíte dobré maso

120na80.cz: Rodiče, pozor: jak dodat vitamín D bez rizika

Rodiče, pozor: jak dodat vitamín D bez rizika

DigiZone.cz: Parlamentní listy: kde končí PR...

Parlamentní listy: kde končí PR...

Vitalia.cz: Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Vitalia.cz: Antibakteriální mýdla nepomáhají, spíš škodí

Antibakteriální mýdla nepomáhají, spíš škodí

Podnikatel.cz: „Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže

„Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže

Vitalia.cz: Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Vitalia.cz: Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Vitalia.cz: Tohle všechno se dá usušit

Tohle všechno se dá usušit

DigiZone.cz: Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Podnikatel.cz: 5 věcí, které o EET ještě nevíte

5 věcí, které o EET ještě nevíte

Vitalia.cz: Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Vitalia.cz: Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Lupa.cz: Adblock Plus začal prodávat reklamy

Adblock Plus začal prodávat reklamy

Vitalia.cz: Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

Podnikatel.cz: Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Vitalia.cz: 5 chyb, které děláme při skladování potravin

5 chyb, které děláme při skladování potravin

Podnikatel.cz: Takhle se prodávají mražené potraviny

Takhle se prodávají mražené potraviny

120na80.cz: Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Lupa.cz: Proč jsou firemní počítače pomalé?

Proč jsou firemní počítače pomalé?