Hlavní navigace

Končí Patch.com, lokální žurnalistika zřejmě není životaschopná

Daniel Dočekal

Patch.com by sice nyní mohl najít partnera, ale získat zpět 300 milionů? Vypadá to, že Tima Armstronga stále nepustily megalomanské nápady.

Už v srpnu se nad Patch.com začala sbíhat mračna a objevily se informace, že AOL likviduje Patch, dřívější revoluční zpravodajskou platformu. Současný šéf AOL Tim Armstrong byl v roce 2007 zakladatelem Patch.com a AOL službu koupilo v roce 2009, tedy v době, kdy bylo ještě součástí Time Warner.

Služba Patch měla stavět na lokální žurnalistice, tedy zprávách typických pro malá města a územní celky (ne zcela typickými příklady v Česku mohou být zprávy typu V Kohoutovicích hořel pařez či Muž upadl. Zvedli jej až brněnští strážníci).

Lokální žurnalistika přitom měla být založená hlavně na možnosti využít lokálních inzerentů, tedy místních menších a středních firem, pro které reklama v národním tisku pokrývajícím celou zemi nedává příliš smysl.

Lokální žurnalistika ale v USA boj o přežití spíše prohrává a velmi pravděpodobně můžeme hlavní důvod hledat právě v existenci Internetu. Ten územní dělení boří a ignoruje a samotným novinám staví do cesty mohutné protivníky, hlavně v podobě sociálních sítí.

AdAge uvádí, že Armstrong na UBS konferenci řekl, že pro Patch.com se rýsuje budoucnost v podobě partnerství, což velmi pravděpodobně nebude znamenat nic. Patch.com spaluje miliony dolarů měsíčně, i když služba prošla výraznou zeštíhlovací kůrou a propustila stovky lidí. A partnerství už zkoušel New York Times s další lokální (v USA spíše hyperlokální) službou známou jako The Local.

START17

New York Times se také domnívá, že Patch.com míří ke konci. Zmiňuje i to, že Patch v některých místních variantách podle všeho dokázal získat dostatek návštěvníků k tomu, aby inzerci prodávat mohl. Ale logickou otázkou zůstává, zda ji prodává. A co s dalšími místními variantami, které nezískaly ani dostatečnou návštěvnost. A samozřejmě také jak se vyrovnat s náklady ve výši desítek milionů, které služba spolykala rok co rok od roku 2009.

Byl to samozřejmě hlavně Armstrong, který do služby sypal další a další peníze, bez ohledu na výsledky. To nakonec vedlo k až 300 milionové ztrátě (AOL uvádí 200 milionů) a v roce 2012 vedla i menší potyčce s akcionáři. Ambiciózní projekt nakonec selhal, ale nikdy nebude jisté, jestli selhat musel, nebo jestli je součástí dění i probíhající restrukturalizace AOL jako takového.

Našli jste v článku chybu?