Konec doby iPadové? Čeští vydavatelé na aplikacích vydělávají drobné

Aplikace pro iPad měly pomoci vydavatelům vydělávat na digitálním obsahu a částečně nahradit klesající příjmy z tisku. Tuzemským vydavatelům zatím astronomické zisky nepřinášejí, obsazení nově vzniklého mediálního prostoru však berou jako investici do budoucna.

Minulý týden, po necelých dvou letech, skončil jeden z nejambicióznějších pokusů, jak vydělávat na digitálním obsahu na tabletu. První čistě iPadové noviny The Daily, do nichž jejich vydavatel, firma News Corp. mediálního magnáta Ruperta Murdocha, investoval miliony dolarů, si nedokázaly najít dost rychle dostatečně velkou skupinu odběratelů a jejich obchodní model byl dlouhodobě neudržitelný.

Ve Spojených státech experimentuje s digitálním obsahem většina vydavatelů. Udržitelná totiž dlouhodobě není ani současná situace, kdy vydavatelům klesají příjmy z tištěných titulů a příjmy z Internetu je nedokážou nahradit.

Z nedávno zveřejněných výsledků průzkumu (PDF), který provedla mezi 210 americkými vydavateli novin a časopisů nezisková Aliance auditovaných médií (The Alliance for Audited Media, AAM) vyplývá, že 87 procent z nich má aplikaci pro iPad. Přitom 56 procent oslovených vydavatelů obsah nabízený prostřednictvím iPadové aplikace zpoplatňuje.


Autor: Alliace for Audited Media

Většina vydavatelů se přitom neomezuje pouze na jednu platformu a nabízejí svým čtenářům několik aplikací pro různá zařízení. Nejvíce přitom zpoplatňují obsah na iPadech a iPhonech.


Autor: Alliace for Audited Media

Výsledky průzkumu také pomáhají do určité míry získat představu o tom, jaký ekonomický užitek mobilní aplikace vydavatelům přinášejí. Více než polovina vydavatelů uvedla, že příjmy z reklamy z mobilních aplikací a mobilních verzí webů tvoří mezi jedním až devíti procenty všech příjmů z reklamy. Co se týče příjmů z prodeje či předplatného, 56 procent vydavatelů uvedlo, že tvoří jedno až devět procent všech příjmů z předplatného a prodejů.

Pětina oslovených vydavatelů uvedla, že jsou pro ně aplikace pro smartphony a tablety v současné době ziskové.


Autor: Alliance for Audited Media

80 až 150 tisíc iPadů a potenciálních čtenářů

Ale vraťme se zpět k iPadovým aplikacím. Byť oficiální čísla prodejů iPadů v Česku nejsou veřejně k dispozici, ředitel digitální trafiky Publero Jakub Kadeřábek v květnu odhadl, že jich mezi lidmi může být 80 až 150 tisíc, včetně těch, které se do Česka dostaly neoficiální cestou. 

V říjnu a listopadu si sice přes Publero nakoupilo 82 procent uživatelů digitální obsah z PC a jen 18 procent z mobilů a tabletů. Mezi mobilními zařízeními ale jasně dominoval iPad, přes který se uskutečnilo 70 procent nákupů.


Autor: Publero.cz

Podle měření Gemius je iPad v Česku nejčastěji používaným mobilním zařízením při prohlížení webových stránek. Jejich majitelé s nimi tráví spoustu času a jsou ochotni platit za aplikace a aktuální obsah.

To jsou důvody, proč se většina tuzemských mediálních domů rozhodla prostřednictvím aplikací tyto z ekonomického hlediska zajímavé uživatele podchytit.

V druhé polovině loňského roku tak vydavatelé vypouštěli jednu aplikaci za druhou.

Zájem velkých mediálních domů vrcholil v druhé polovině loňského roku. Během loňského roku spatřily světlo světa aplikace těch největších vydavatelů – VLP, Mafry, Mediacopu, Economie. Letos je doplnil Ringier. Největší boom českých mediálních aplikací pro mobilní platformy je tak nejspíše již za námi. Co se bude stoprocentně vyvíjet dále, budou rozšířené inzertní formáty v aplikacích – animace, videa, augmented reality, říká Pavel Kubeš, ředitel společnosti Newslab, která se mimo jiné zabývá právě vývojem mobilních aplikací.

Jeho slova potvrzuje i Eva Štípková ze společnosti Inmite. Po prvních pilotních projektech média své aktivity cíleně rozvíjejí s ohledem na měnící se trh a potřeby svých zákazníků.

Zatím zanedbatelná část celkových tržeb

Vyplatí se ale tuzemským vydavatelům do vývoje aplikací investovat? Našli v iPadových aplikacích náhradní zdroj za neustále klesající příjmy z printu?

Zatím určitě ne – příjmy z iPadových verzí pro ně představují zatím jen zanedbatelnou část celkových tržeb. Věří však, že v budoucnu jejich význam poroste.

Další digitální platformy, jako je naše iPadová aplikace a nově od ledna také HTML5 verze HN, představují produkty, které považujeme za strategické investice. Připravujeme se na okamžik, kdy lidé v budoucnu budou tyto produkty poptávat daleko více než dnes. Máme za cíl na ně navyknout čtenáře, ale také inzerenty, uvedla na prosincovém NetClubu zástupkyně šéfredaktora Hospodářských novin Lucie Tvarůžková

Hospodářské noviny na iPadu má v současné době předplaceno 2580 čtenářů a jejich počet stále roste. Většina z nich si předplatila HN na dva roky. Nabídka speciálního dvouletého předplatného byla k dispozici při příležitosti spuštění nové aplikace loni v listopadu, v současné době Economia nabízí předplatné na rok. Přes Appstore lze kromě ročního předplatného pořídit i měsíční a zakoupit je možné i jednotlivá vydání. Aplikace HN pro iPad má více než 21 tisíc stažení.

Vydavatelství MAFRA nabízí iPadovou aplikaci pro Lidové noviny a MF DNES.

První se objevila už loni v červnu, druhá koncem roku. Denně registrují obě aplikace dohromady okolo jednoho tisíce stažení. Průběžně roste i počet platících uživatelů.

Podle Martina Michka z vydavatelství MAFRA příjmy z předplatného elektronických verzí pro iOS zatím představují jen zlomek příjmů z tištěných verzí obou deníků.

Je to zatím jen malý zlomek, ale v řádech milionů ročně, navíc s jednoznačně rostoucí tendencí, říká Martin Michek. 

Vydavatelství Mladá fronta v elektronické podobě pro iPad nabízí několik časopisů ze svého portfolia.

Podle ředitele divize Časopisy Jana Martínka tvoří příjmy z elektronických verzí 0,2 procent z celkových tržeb.

Počet předplatitelů titulů vydavatelství Mladá fronta roste od začátku roku v průměru o 9 procent měsíčně. Počet předplatitelů iPadových verzí vzrostl ve stejném období v průměru o 6 procent měsíčně.

Zaplacené a stažené aplikace za rok 2012 (průměr za jedno vydání na aplikaci):  Computer 966, ForMen 484, F.O.O.D. 412, Lidé a Země 315, Sluníčko 632, Strategie 112.

Náklady jsou různé

Kromě příjmů, jsou ale samozřejmě důležitým ukazatelem také náklady. Tedy kolik vydavatelé zaplatili za vytvoření aplikace a kolik je stojí výroba jednoho vydání konkrétního titulu pro iPad. 

V Economii přiznávají, že náklady na vytvoření iPadové verze HN nejsou zanedbatelné.

Protože se ji snažíme dělat pořádně, má relativně vysoké produkční náklady. Trochu doplácíme na to, že nemáme příliš moderní redakční systém. Ten ale nemá v tuto chvíli asi nikdo na světě. Náš redakční systém neumožňuje převést obsah připravený pro tištěnou verzi HN do verze pro iPad. V současné době si ale aplikace pro iPad na sebe skoro vydělá, uvedla na prosincovém NetClubu Lucie Tvarůžková.

Naopak v případě Lidových novin a MF Dnes nevznikají při tvorbě verze pro iOS žádné dodatečné náklady.

Co jde, je automatizováno, co nejde, je diverzifikováno mezi co největší počet lidí tak, aby nevznikaly vícenáklady. Jinými slovy na redakční provoz není vyčleněna žádná pracovní síla, vysvětluje Martin Michek.

Podobná odpověď přichází i z Mladé fronty.

Vše je vytvářeno v rámci kapacit grafického oddělení, tedy je to bez více nákladů, říká Jan Martínek.

Zástupci obou vydavatelství také potvrzují, že se jim náklady, které museli investovat do vývoje aplikací, již vrátily. V případě Mafry byly náklady na tvorbu aplikací zaplaceny už v okamžiku spuštění, díky inzertním partnerům.

Nicméně i kdyby inzerce neexistovala, byly by náklady zaplaceny. Dnes financujeme provoz a průběžný vývoj určitým procentem z příjmů aplikací – jedná se tedy o jednoznačně výdělečný projekt. A to od svého spuštění, dodává Martin Michek.

EBF16

Co připravují vydavatelé na příští rok?

Mladá fronta plánuje spuštění iPadové aplikace titulu Moje psychologie. Economia přijde začátkem příštího roku s HTML5 verzí HN. Kromě toho nabídne i aplikaci pro Windows Mobile 8, kterou stejně jako aplikaci pro iPad vyvinula společnost Inmite.

HN se tak v lednu stanou prvními tuzemskými novinami, které budou k dispozici na všech dostupných platformách. Kromě toho připravují v HN i nový způsob zpoplatnění digitálního obsahu. Nově by měl mít uživatel po zaplacení jednoho předplatného přístup k novinám na všech digitálních platformách.

68 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 30. 12. 2012 13:21

Školení SEO - jak na optimalizaci pro vyhledávače

  •  
    Analýza klíčových slov - jaká slova vybrat.
  • Metody linkbuildingu - jak získat zpětné odkazy.
  • Vyhodnocování SEO - nesledujte jen pozice.

Detailní informace o školení SEO »