Konec mýtu o 5 % aneb Jak mobilní zařízení mění trh prohlížečů

Prohlížečový trh už nikdy nebude, co býval. Může za to invaze mobilních zařízení do kapes lidí. Co se změnilo a co z toho plyne pro webové řemeslníky, stratégy a nakonec i pro majitele webů?

O čem si tu budeme dnes povídat?

  • 12 procent. Podíl přístupů z mobilních zařízení v ČR připomínám, pokud byste snad měli pocit, že mobilní prohlížeče nemusíte řešit. Musíte. I když neděláte mobilní ani responzivní weby. A rychle to roste.
  • Mobilní Chrome teď ze všech prohlížečů nabírá tržní podíl nejrychleji. Za pár let navíc zřejmě z Androidu vyžene přednastavený prohlížeč.
  • Desktopový Chrome má nejvyšší podíl na zobrazení stránek už i v ČR. Firefox i Internet Explorer mírně klesají.
  • Nezapomínejte na Facebook. Z pohledu stráveného času zřejmě nejpoužívanější mobilní „prohlížeč”.
  • Webaři dnes musejí počítat s 10 nebo klidně 15 různými prohlížeči. Pětiprocentní ani žádná jiná hranice pro podporu či nepodporu prohlížečů neexistuje.

Pojďme si teď nastíněná fakta ukázat v širším kontextu. Jen pozor, v článku se operuje s čísly. A čísla jsou zrádná. Autor používá data z Gemiusu, který měří pageviews na velkých českých webech. Čísla zde uvedená berte jako start pro uvažování, ale konkrétní kroky dělejte až podle vlastních měření. Trh je segmentovaný, a tak to ve vaší cílové skupině může vypadat zcela jinak.

Český prohlížečový trh v září 2014

Chrome roste, mobilní prohlížeče rostou. Ostatní mírně ztrácejí. Internet Explorer (IE) ve verzích 9 a 10 pravděpodobně během několika měsíců zcela vymizí. Jsou postupně nahrazovány nejmodernější, jedenáctou verzí IE. S IE8 – očima webaře nejhorším současným prohlížečem – ještě budeme muset chvíli vycházet. Žábou na prameni jsou tady WindowsXP, na které je osmá verze vázaná. S její přítomností v některých domácnostech nebo korporátních systémech holt nehne ani stádo naštvaných webových vývojářů.


Autor: Martin Michálek

Pojďme si rozebrat hlavně podíl prohlížečů na mobilních zařízeních. Dnes je to osmina, za rok můžeme očekávat klidně dvojnásobný podíl, takže za zmínku ty obskurní mobilní prohlížeče určitě stojí.

Válka mobilních prohlížečů? Mnoho armád a příměří v nedohlednu

Pro zjednodušení je nejdříve seskupíme do rodin:


Autor: Martin Michálek

Ale pozor — rodina Android Browser obsahuje moderní verze 4.0 až 4.4, ale i starší 2.3. Internet Explorer na Windows Phone zase verze 7, 9, 10 i 11, v podílu Opery mícháme bratry vyloženě nevlastní — Operu Mobile i Mini. Více k jednotlivým prohlížečům proto hned v dalším textu.

Android Browser

Že neznáte Android Browser? To je ta modrá zeměkoule s nápisem „Browser” nebo „Internet” ve vašem Android zařízení. Vypadá nenápadně, ale zastupuje v ČR nejrozšířenější rodinu mobilních prohlížečů.

V současnosti v ČR převládají verze 4.2 a 4.1, občas se vyskytnou novější 4.4 nebo 4.0. Podívejte se, jaký podíl přístupů máte z prastaré verze 2.3. Ten sice má u průměrných webů podíl mezi půlprocentem a procentem, chybí mu ale podpora některých důležitých HTML5 vlastností. Schválně se podívejte na porovnání verzí 2.3, 4.0 a 4.0 z pohledu podpory technologií. Pokud je váš web na HTML5 více závislý, je hodně navštěvovaný a dostupný široké veřejnosti, nejspíš se budete muset zabývat i prohlížečem na Androidu 2.3, který byl vydán v prosinci 2010. Vám to ale nevadí, protože jiný váš oblíbený prohlížeč vydali ještě o rok a půl dříve.

Safari Mobile

Výchozí prohlížeč na mobilních zařízeních od Applu má přibližně dvouprocentní podíl na celkovém českém trhu. Vzhledem ke specifikům platformy neporoste tak rychle jako masovka Android. Prostředí iOS má ale pro vývojáře jednu výhodu — přibližně tři čtvrtiny jeho uživatelů vždy vlastní poslední verzi operačního systému i prohlížeče, nyní osmou.

Centrálně plánovaná jednotnost s sebou pro tvůrce webů přináší i jiné výhody. Na iOS si sice můžete zvesela instalovat spousty alternativních prohlížečů, stránky vám v nich bude ale vždy vykreslovat mobilní Safari. Ano, vláda jednoho prohlížeče!

Chrome Mobile

Pokud tento článek čtete v poslední verzí Chrome na Androidu, máte tu čest s nejmodernějším renderovacím enginem na mobilních zařízeních dneška. Tedy z pohledu HTML5 a pokud nebereme v potaz prohlížeč v BlackBerry 10.2. Ten se ovšem do českých statistik nevešel a určitě ani v budoucnu nevejde.

Chrome existuje i ve variantě pro iOS, ale jak už jsem zmínil, jde jen o pseudoprohlížeč. Pod jednotným Chrome rozhraním šlape výchozí vykreslovací jádro platformy – mobilní Safari.

A pozor, Google se zřejmě rozhodl ukončit vývoj Android Browseru ve prospěch mobilního Chrome. Takže je pravděpodobné, že Chrome se do budoucna stane jedničkou i mezi mobilními prohlížeči.

Internet Explorer na Windows Phone

Podle Gemiusu má půlprocentní podíl na pageviews velkých českých webů. Čísla z Google Analytics na mých webech jsou ještě nižší. Podíl navíc musíte ještě rozdělit mezi verzi 10 na Windows Phone 8 (WP8), 9 (WP7.5) a nyní i 11 (WP8.1). Celkově vám zatím vyjdou miniaturní čísla a velký bolehlav, pokud se budete zabývat podporou moderních vlastností u starších verzí.

Microsoft s Explorerem celkově dohání ztracená léta, kdy HTML5 ignoroval. Což o to, z pohledu webaře není od verze 10 k zahození. Horší to je s jeho tržním podílem. Zatím prakticky na úrovni mobilní Opery. Takže velmi, velmi málo.

Mobilní Opera

Opera přešla na renderovací jádro Chrome – Blink – a tím si uvolnila ruce pro vytváření inovací na trhu prohlížečů, většinou směrem k urychlení načítání stránek a šetření vaší FUP.

Její Opera Mobile ale na žádném mém českém webu nejde přes půlprocentní podíl. Jen o fous používanější je Opera Mini. To je cloudový browser, kterému s renderováním stránky pomáhají proxy servery Opery. V prohlížeči samotném se zpracovává jakási koláž vektorů, bitmap a pár podporovaných HTML5 vlastností. Z pohledu webaře dost neradostná věc, protože díky tomu podporuje jen velmi málo moderních webových technologií.

Pokud vám dnes svět přijde moc růžový, otevřete si svůj web v Opeře Mini!

Ve statistikách se zatím moc neprojevují, ale dobré vědět i o nových mobilních prohlížečích od Opery: Opera Max, která šetří FUPhlavně pokud koukáte na fotky a videa, a Opera Coast, prohlížeč s inovativním rozhraním navržený pro iOS, technicky ale opět jen mobilní Safari.

Probrali jsme tedy všechny možné mobilní prohlížeče včetně těch méně významných. Jeden moc důležitý jsme tady ale zmínit zapomněli!

Facebook, nejvýznamnější mobilní prohlížeč?

Z průzkumů Flurry vyplývá, že lidé na mobilních zařízeních tráví nejvíce času hraním (32 %) a pak na Facebooku (17 %). Jen 14 % času investují do používání samostatných prohlížečů.

Průšvih pro budoucnost webu? Ne tak docela. Facebook, to je přeci takový ten seznam odkazů na webové stránky, které si lidé otevírají přímo v aplikaci, že ano?

Jistě, web je dneska všude. Ne jen v konvenčních prohlížečích.

Z pohledu stráveného času mají tedy mobilní aplikace Facebooku potenciál být nejpoužívanějšími mobilními prohlížeči.

Prohlížečům, které stránky vykreslují v rámci nativních aplikací, jako je právě Facebook, říkáme vkládáné (embedded nebo webview). Na iOS tvoří jeho vykreslovací jádro mobilní Safari. Na Androidu dříve Android Browseru, nyní Chrome.

Pozor ovšem na odlišnosti od jejich samostatných verzí. Až do iOS7 a Androidu 4.3 vkládané prohlížeče těm samostatným nestačí jak rychlostně, tak v podpoře moderních webových technologií. Na iOS například nesdílí stejnou vyrovnávací paměť, mají jiné rozhraní a provádění javascriptů je tam přibližně o 20 % pomalejší než v samostatném mobilním Safari:


Autor: Martin Michálek

Pokud vaše mobilní nebo responzivní stránka využívá cokoliv nestandardního (klidně třeba fixní hlavičku/patičku), výkonnostně náročného (složitější animace, donačítání ajaxem) nebo má potenciál načítat se pomalu, jděte si ji hned otestovat v další rodině mobilních prohlížečů — Facebooku.

Mobilní trh se mění. Za rok může být leccos jinak

Do statistik časem promluví i mobilní Firefox, chystaný operační systém Samsungu a tipuji, že ani Microsoft to s Windows Phone jen tak nevzdá.

Bez ohledu na možné nové hráče ale dnes webový vývojář dnes musí počítat minimálně s osmi desktopovými prohlížeči, a k tomu se mu přidává klidně devět prohlížečů mobilních. 

„Uf! To máme podporovat všech 15 prohlížečů?”

Jednoduchá odpověď zní — ano.

„Prohlížeče, které mají méně než 5 % podílu na trhu, nepodporujeme,” mohli jste kolegy z oboru slyšet říkat před pár lety. Nebo klidně minulý týden.

Bylo by krásné, kdyby rozhodování o podpoře nebo nepodpoře prohlížečů bylo takhle jednoduché. Ale není. Pojďme se podívat na seznam prohlížečů, se kterými musíme více či méně počítat v roce 2014.

Prohlížeče s podílem vyšším než 5 %

Chrome (28,9%)

Firefox (25,5%)

IE11 (13,9%)

IE10 (5,4%)

IE9 (3,3%)

-

IE8 (5,7%)

Opera (3,3%)

-

Safari (0,8%)

-

Android 4.x (5,8%)

Android 2.3 (0,5%)

-

Mobilní Safari (1,9%)

-

Mobilní Chrome (2,9%)

-

IE Mobile 10 (0,4%)

-

Opera Mini (0,3%)

-

Zdroj tržních podílů: Rankings.cz. Podíly jednotlivých verzí mobilních prohlížečů ze statistik autorových webů.

Můžete namítat, že mícháme hrušky a jablka. Například Chrome zde uvádíme jako rodinu prohlížečů, zato Internet Explorer nebo Android Browser rozdělujeme na jednotlivé verze. Důvod je jednoduchý – prohlížeče bez verzí mají automatický update. Poslední verzi Chrome má vždy přes 90 % jeho uživatelů. U IE verze 8 to neplatí. U vyšších verzí IE a Android Browseru to platí jen někdy. Navíc rozdíly v interpretaci kódu mezi jednotlivými verzemi těchto prohlížečů bývají větší, u Internet Explorerů jsou obrovské.

Ano, je to tak. Dnešní webař si musí poradit s tím, že jeho dílo budou uživatele zobrazovat minimálně na 15 různých prohlížečích. O různorodosti dnešních zařízení a způsobů jejich ovládání v tomto článku raději pomlčíme.

Teď ale zpět k podpoře prohlížečů nad 5 %. Je to možné? Není. Prohlížeče nad pětiprocentní podíl tvoří 85,2 % trhu. Kdybychom podporovali jen je, zahodíme tím skoro šestinu uživatelů.

To si u veřejně dostupných webů a aplikací nemůže dovolit skoro nikdo.

Pojďme si limit snížit. Budeme podporovat jakýkoliv prohlížeč nad 2 % trhu:
Takhle nám uteče jen asi dvacetina uživatelů. Vypadá to lépe, i tak bych vám doporučil zkusit podporovat raději úplně všechny prohlížeče.

Že se autor zbláznil? Kde na to máte vzít čas a peníze? Rozumím, pojďme se pokusit o hlubší vysvětlení a nástin řešení.

Klíč je v definici slova „podporovat”. Neznamená, že ve všech prohlížečích musí stránka či aplikace vypadat a fungovat úplně stejně. Znamená to, že všude je dostupný hlavní obsah nebo funkčnost stránky. Vše ostatní se zobrazuje nebo chová podle reálných schopností prohlížeče.

V moderním webdevelopmentu se k dosažení tohoto cíle ustálilo několik technik. Pojďme si je stručně připomenout:

CIF16

  • Necílit na konkrétní prohlížeče, ale na technické vlastnosti
  • Stupňovitou podporu aplikovat nikoliv na celý web, ale na jeho jednotlivé komponenty.
  • Používat rozumné pracovní postupy jako progressive enhancement.
  • Klienty vzdělávat o odstupňované podpoře a trpělivě je učit, že v žádném případě na webu nemohou dostat stejné zobrazení/funkčnost všude.
  • Testovat na rozumném množství reálných zařízení.

Zájemce o podrobnější popis problému i řešení odkážu na blog VzhůruDolů.cz.

Takže ano, i když vynecháme prohlížeče s obskurním podílem, je těch prohlížečů na dnešního webdesignéra trochu moc. Ano, v krátkodobém horizontu to bude spíše horší. Ano, i když budeme poctivě testovat, vždy budou existovat prohlížeče nebo zařízení, které otestovat nezvládneme. Vypadá to celé strašidelně, ale – nebojte – s pomocí rozumných pracovních postupů lze na webu zvládnout všechno.

15 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 6. 11. 2014 11:02

Školení Instagram pro firemní i osobní marketing

  •  
    Jak zakládat a používat účty.
  • Jak publikovat a vyhodnocovat.
  • Jak si poradit s hastagy.

Detailní informace o školení Instagram»