Konec papírových IT periodik v Česku II

Když jsme se zde před pěti měsíci pokoušeli přijít na kloub tomu, co stojí za úpadkem technologických titulů v české kotlině, netušili jsme ještě jak rychlý spád věci do půl roku naberou. K prosinci končí tištěná lokální podoba časopisu PC World, v tichosti skončil Click!, Mladá fronta Dnes ruší svoji technologickou přílohu a kdo ví, co ještě s mírným odstupem od ukončeného fiskálního roku může vyplout na povrch. Kam míří poslední IT časopisy?

Prodané náklady dnes pochopitelně neklesají pouze IT a TELCO titulům, u tisku jde spíše o obecný trend. Prodeje například stabilně klesají například deníkům s celoplošným dosahem. Ostatně nejde o lokální specifikum, není to tak dávno, co celý svět překvapil americký deník Christian Science Monitor, který přes stoletou tradici a několik Pulitzerových cen oznámil svůj plán v dubnu příštího roku přejít čistě na online verzi csmonitor.com. Uvážíme li poměr přibližně 50–60 tisíc výtisků vůči 400 tisícům unikátních návštěvníků není se ostatně ani zase až tak moc čemu divit.

Do pěti let z Česka zmizí sestava celostátních deníků tak, jak ji známe dnes, a je otázka příštích patnácti let, než Economia zavře celou tištěnou divizi, prohlásil na posledním setkání NetClub ředitel pro rozvoj mediálních strategií investiční skupiny PPF Roman Gallo, kterého si mnozí pamatují jako velkého obránce tradičního tištěného slova.

TIP: Zajímá vás téma v širších souvislostech? Přečtěte si text, který tomuto článku předcházel: Konec papírových IT periodik v Česku.

U odborných periodik se zaměřením na IT se navíc šikmá plocha začíná podobat spíše kolmému srázu. To ostatně dokládá také již v perexu zmiňovaný plánovaný konec přílohy Hi-Tech, kterou zjevně nezachránil ani silný celostátní deník za zády. Vydavatelství dělá úsporné kroky na více frontách, a propouštění se tak nejspíše dotkne i dalších redaktorů, ale technologická příloha byla zřejmě nejvíce na ráně, je přesvědčen Pavel Kočička, bývalý vedoucí suplementu Hi-Tech, který by měl vyjít v prosinci naposledy.

Všeobecně je známo, že klesá zájem čtenářů a tím také inzerentů o tištěná média z oboru počítačů. Hlavní příčinou je pochopitelně web. Někdejší vydavatelé papírových médií budou svůj byznys stále ve větší míře přesouvat do elektronické podoby, tvrdí nezávislý analytik a publicista Petr Koubský, který v Česku v roce 1989 spoluzakládal Softwarové noviny, první lokální časopis vůbec, a donedávna vedl časopis Inside. Jde však skutečně jen o ten neustále všude proklamovaný důraz na Internet a s tím související odliv inzerentů z printu? Pozor, inzerce v tištěných médiích celkově neklesá (viz publikované průzkumy). V některých oborech samozřejmě jde prudce dolů, a nejcitelněji to je vidět právě u oboru informačních technologií, právě z důvodu komoditizace, dramatického zlevňování cen produktů a zpomalení technologického vývoje, upozornil nás na chybný předpoklad zakladatel Computer Pressu Jiří Hlavenka. Dopad finanční krize na obor vnímá Hlavenka spíše jako určitou elegantní zástěrku, za kterou lze někdy schovat různé nepohodlné kroky. Finanční krize u podnikatelů pouze přehodila rafičku z „rozvíjet“ na „šetřit“, ale ústup tištěných časopisů ze slávy sama o sobě nijak neovlivňuje, prohlašuje Hlavenka.

cerven-zari online

Návštěvnost zpravodajských serverů s IT tématikou v černu a září letošního roku, online mutacím tištěných periodik to zatím na webu moc nejde.


Zlý Internet na tahu

Jako jeden z hlavních viníků postupného upadání papírových periodik je označován Internet. Na letošní květnové Internet Advertising Conference, kterou pořádal SPIR, se jasně ukázalo, že rozvoj internetových médií jde právě na úkor rozhlasu a tištěných médií a mění dokonce složení reklam televizních. Je dnes Internet spíše podceňovaný nebo přeceňovaný? Na jedné straně si inzerenti již stačili uvědomit sílu nového mediatypu, na druhé straně vyvolává situace okolo odborných IT serverů také nejrůznější otazníky. Lehký pokles zájmu u nich totiž můžeme v poslední době pozorovat také.

Internet jako mediatyp je samozřejmě podceňovaný. Nemyslím, že nějak dramaticky klesá zájem o inzerci v IT médiích, on nikdy nebyl extrémně vysoký, zde jdou proti sobě dva proudy – ona už zmiňovaná komoditizace, a na druhé straně růst návštěvnosti internetových médií. Pak už je to hodně na schopnosti daného vydavatele – co vím, tak u některých příjem z inzerce stoupá, u jiných klesá, tvrdí Hlavenka.

Český printový trh s technologickými tituly (IT a TELCO) byl od počátku devadesátých poměrně hodně předimenzovaný, jak je však možné, že zde mohlo tolik odborných titulů a příloh fungovat tak dlouho a k radikálním změnám dochází až teď? Množství bylo vždy celkem adekvátní době a hladovosti trhu. Byly doby, kdy by se uživilo i dvakrát tolik časopisů, než existovalo: trh se divoce rozvíjel, ceny byly vysoké, marže ještě vyšší, stále šly na trh novinky, firmy neměly usazené pozice, počítače se neprodávaly v supermarketech a podobně. Kupříkladu – v USA v této době vycházel počítačový čtrnáctideník s 300 stranami, přičemž první redakční písmenko začínalo někde na straně 80, před tím byly samé reklamy a potom převážně také, komentuje Hlavenka. Český trh je však například oproti skandinávským zemím nebo tomu anglosaskému přece jenom ještě v něčem velmi specifický. V Česku se vydavatelé někdy se svými tituly neradi loučili – zatímco venku jsou zvyklí tituly otevírat a zavírat bez nějakého sentimentu, u nás vydavatelé nejsou často schopni si sundat růžové brýle a uvědomit si, že už to bude jenom horší a včas titul zavřít, vidí při zpětném pohledu lokální situaci Hlavenka.

prodany naklad

Pokud leží hranice mezi ztrátovostí a pozitivní nulou u tohoto typu periodik někde mezi 10 až 15 tisíci prodanými výtisky (při stabilním objemu inzerce), pak se PC World pohyboval v problémovém intervalu prakticky neustále.


Přemění se IDG z printového vydavatele na mediální online impérium?

Český tištěný PC World se s finančními problémy potýkal dlouhodobě, poměr nákladů a zisku vždy pěkně kontrastoval s nízkými náklady a ziskovostí B2B časopisů vydavatelství. Proč má ovšem být zlomový právě konec roku 2008? může být usychající IT větev printových médií jen předsunutou baštou globálního tištěných periodik? Spíše se lehce podivuji, že tyto tituly vydržely až tak dlouho,* prohlašuje Hlavenka. PC World byl řadu let po Computeru a Chipu tím „třetím vzadu“ a i když byl dělaný na slušné a stabilní úrovni, měl to z těchto tří vždy nejhorší. Je samozřejmě sledován ústup tištěných periodik ve všech oborech, to je celosvětový a dobře známý trend, ale počítačová branže je zasažena dvojnásob: jednak se z hobby oboru mění na komoditní (a vychází časopis o mikrovlnkách?), jednak je právě zde a pouze zde Internet protivníkem, který se nedá porazit, uzavírá.

Důležitost onlinu si zřejmě skutečně začíná uvědomovat i samotná česká pobočka ID, která až doteď provozovala své online portfolio spíše jako doplňkový produkt. Posílíme onlline značky PC World a Gamestar, máme připravenou zcela novou technologii i redakční systém, obojí přinese novou funkčnost. K nasazení dojde 1. 1. 2009 a projeví se napříč celým portfóliem IDG. Od ledna bude také spuštěn nový server vydavatelství, který bude zaměřen na distribuční a partnerský kanál v oblasti ICT a spotřební elektroniky – ChannelWorld. Šéfredaktorem byl 1. listopadu jmenován Tomáš Punar, dříve šéfredaktor časopisu Computer Business, vysvětluje Jana Pelikánová, ředitelka IDG Czech. Oficiálním důvodem načasování ukončení vydávání má být hlavně optimalizace na počátku nového fiskálního roku.

V případě tištěného PC Worldu se však nejedná o čistě lokální rozhodnutí a finanční ztrátovost zde s ohledem na dlouhodobé udržování titulu v chodu hrálo při zavírání spíše vedlejší roli. Globální strategie IDG zní: web centric company, orientace na B2B a odborné konference, prohlašuje dále Pelikánová. Tištěné PCW se již dříve zavřely například v Austrálii a v Dánsku. To jsou pro skupinu IDG silné trhy a mohla si tento krok tudíž dovolit. Nyní stejně jako u nás se zavírá tištěný PCW také v Brazílii. Ve všech zmiňovaných zemích to bylo proto, aby bylo více peněz, energie, důrazu a času na online. Co se týče kompetencí, řekla bych, že okamžité rozhodnutí bylo z 50 % otázkou strategie IDG a z 50 % moje vlastní volba jakožto ředitelky české pobočky, dodává Pelikánová.

O přesunu kapacit z tištěného titulu do online podoby, jak by mohla naznačovat poslední slova ředitelky českého IDG, ovšem nemůže být řeč. Vydavatelství si zřejmě uvědomilo, že nové rozložení sil vyžaduje také novou strategii. Končí 80 % zaměstnanců, to se netýká se jen redakce, ale i inzerce a distribuce. Nechci vytvořit prostou kopii PCW s nálepkou „teď online“, takové skoky příliš nefungují, je přesvědčená Pelikánová.

Content

Zůstanou nám v budoucnu vůbec nějaké IT časopisy?

Vedle skeptiků, kteří předvídají tištěným médiím relativně brzký zánik, sílí také hlasy po nutné konvergenci. Některé argumenty jsou poměrně logické, na Internetu se i ty nejsilnější značky bez adekvátní podpory offline zázemí nebo uživatelské komunity okamžitě ztrácejí v záplavě konkurence a informačního šumu. Pokud však bude nutné některé tištěné tituly zachovat, v jaké podobě, aby mohly konkurovat internetovému obsahu zdarma je otázka. Exkluzivita může fungovat jen v omezené míře a u velmi malého procenta titulů.

Je možné, že se časem dočkáme už jen počítačových odborných tiskovin „zdarma“, jak se tomu dnes často například v B2B segmentu? Odborná tiskovina zdarma je dle mého názoru protimluv. Buď je to inzertní sešitek, který může být zdarma, nebo se jedná o odborné médium. Přechod na Internet je naopak naprosto zřetelný a viditelný už dnes – v jakési přednášce jsem spočítal, že měsíční počet čtenářů online médií z této branže je 10× větší než těch tiskových, prohlašuje například Hlavenka. Za dva roky podle jeho slov většina časopisů tohoto tipu zmizí, ty které přežijí by však měly začít prosperovat. Myslím, že kandidáty delšího života jsou Computer a Chip. Současně ale jsem toho názoru, že se mírně zkonsoliduje i internetový trh těchto časopisů, nebo dojde k vymezení trhů, na kterých působí: dnes jich příliš mnoho píše jen jinými slovy (to v tom lepším případě) o tomtéž, a to není dlouhodobě životaschopné, uzavírá Hlavenka.

Anketa

Odebíráte některé papírové IT periodikum?

63 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 8. 12. 2008 17:49
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení: Měření a vyhodnocování kampaní

  •  
    Jak připravit a plánovat kampaně
  • Jak vyhodnocovat a využít důležité metriky
  • Jak to dělat u různých obchodních aktivit

Detailní informace o školení Měření a vyhodnocování kampaní»