Hlavní navigace

Konec problémů CZ.NIC? Kdepak!

Stanislav Kožina 5. 3. 2002

O změně pravidel registrace doménových jmen k 1.3.2002 bylo rozhodnuto na valné hromadě konané 1. listopadu loňského roku. Nedá se tedy říci, že by CZ.NIC a zejména společnost KPNQwest, která registrační systém provozuje, měly na přípravu změn nedostatek času. Přesto je nutné konstatovat, že se přechod na nová pravidla příliš nevydařil.

Přechod na nový systém při požadavku nepřetržitého provozu rozhodně není jednoduchou a levnou záležitostí. Vzhledem k výši příjmů plynoucích z registračních poplatků by se však dalo očekávat, že změna systému proběhne hladce, což by v ideálním případě vypadalo asi takto: do 28.2.2002 23:59:59 bude možné registrovat doménu „starým“ způsobem, od 1.3.2002 00:00:00 již pouze způsobem „novým“. K tomu je navíc třeba zajistit, aby na doménová jména již registrovaná byla aplikována „stará“ pravidla.

Skutečnost měla však k popsanému ideálu daleko. První problémy se vyskytly již ve čtvrtek krátce před 23. hodinou u webového rozhraní pro prohledávání databáze domén na stránkách CZ.NIC. Zhruba ve 22:50 se při pokusu o přístup k databázi zobrazilo následující chybové hlášení:

-329/-111 Database not found or no system permission.
sqlca(sqlcode)  = -329
sqlca(sqlerrd1) = 1
sqlca(sqlerrd2) = -111
sqlca(sqlerrd3) = 0
sqlca(sqlerrd4) = 1
sqlca(sqlerrd5) = 27
sqlca(sqlerrd6) = 0
sqlca(sqlerrm)  =
sqlca(sqlerrp)  =
sqlca(sqlwarn1) =
sqlca(sqlwarn2) =
sqlca(sqlwarn3) =
sqlca(sqlwarn4) =
sqlca(sqlwarn5) =
sqlca(sqlwarn6) =
sqlca(sqlwarn7) =
sqlca(sqlwarn8) =

Dovolil jsem si poslat dotaz do konference forum-l@gw.nic.cz, kam během několika minut dorazila tato odpověď:

Hlaska se vylepsila
ted to nebude chvili fungovat je treba  pripravit na prechod
na nova pravidla.
    dik
      Petr Pomykacek

Podle adresy, ze které Petr Pomykáček svůj příspěvek do fóra poslal, to vypadá, že přechod na nový systém technicky nezajišťovala přímo společnost KPNQwest, ale externí dodavatel, kterým je firma Softwarové aplikace a systémy. Petr Pomykáček měl každopádně v obou větách naprostou pravdu. „Hláška“ se skutečně vylepšila, ovšem způsobem mírně podivným. Místo formuláře k prohledávání údajů se totiž objevil text oznamující pravidelnou údržbu databáze. Možná to zní poněkud puntičkářsky, přesto se mi zdá, že přechod na nový systém a pravidelná údržba databáze jsou pojmy poněkud rozdílné a CZ.NIC by je měl v komunikaci se zákazníky rozlišovat. „Chvíle, kdy to nefungovalo“, se však protáhla až do půlnoci.

Situace po půlnoci byla ještě zajímavější. Jak se již na Lupě mnohokrát psalo, od 1.3.2002 lze na domény, za které nebyl dosud uhrazen registrační poplatek, podat tzv. speciální žádost. Protože na internetových stránkách CZ.NIC nebylo nikde uvedeno, od kolika hodin lze speciální žádosti podávat, dalo by se předpokládat, že 1. březen začíná půlnocí. Člověk, který se tedy o půlnoci chtěl pokusit získat doménové jméno, které doposud blokovali spekulanti, si pomocí formuláře na webu CZ.NIC vygeneroval speciální žádost a čekal na dvanáctou hodinu.

Stějně se zachoval i Viktor Bílek z webhostingové služby MediaWeb.cz. Těsně po půlnoci připravené maily odeslal z vlastního serveru, prohlédl si log a šel spát s vědomím, že má určitou šanci potřebné domény získat. Konkrétní doménová jména jsou mi známa, ale z pochopitelných důvodů je nyní nelze zveřejnit. Ráno zkontroloval poštu a byl překvapen, že neobdržel žádné potvrzení z registračního automatu. Na dotaz poslaný mailem CZ.NIC dostal od Zuzany Durajové následující odpověď:

Vazeny pane,




specialni zadosti jsou prijimany od dnesnich 9 hodin - podejte
je tedy, prosim, znovu.

To se Viktoru Bílkovi samozřejmě příliš nelíbilo, a ptal se proto Zuzany Durajové, jak je možné, že tato informace nebyla nikde oficiálně uvedena. Dostalo se mu následující odpovědi:

Dobry den,




na tuto skutecnost byli zakaznici upozornovani jiz pred tydnem.




Dekuji za pochopeni

Následovalo několik dalších mailů, na které posléze Zuzana Durajová přestala odpovídat úplně. Objasnit, jakým způsobem „byli zákazníci upozorňováni“, se však nepodařilo. Jisté je jen to, že nebyl použit žádný z následujících způsobů:

  • uvedení na semináři, který CZ.NIC ke změně pravidel registrace v listopadu pořádal (zde je třeba uznat, že v době jeho konání pravděpodobně nebyly technické detaily ještě známy)
  • zveřejnění na internetových stránkách stránkách CZ.NIC
  • zpráva do konference forum-l@gw.nic.cz nebo nic-news@gw.nic.cz

Viktor Bílek se tedy pokusil poslat maily znovu, ale následovaly jen další potíže. Registrační automat totiž odpověděl:

--------------------------------------------------------
Protokol registrace specialni zadosti spec.20020301-10:20:00.3
--------------------------------------------------------
Protocol of the special application spec.20020301-10:20:00.3
--------------------------------------------------------




Specialni zadost nebyla uplna:




Neznamy typ formulare
Unknown typ of form
--------------------------------------------------------
The special application has error(s):

Přišly na řadu další maily obsahují dotazy Viktora Bílka, proč jeho žádosti nebyly přijaty a odpovědi otázkami typu, jestli neposlal žádost jako přílohu apod. Po ujištění, že žádost jako přílohu určitě neposlal, zjišťuje Petra Kučerová, že registrační automat má v těle žádosti „nějaké nesmyslné znaky“. Vychází najevo nepříjemná skutečnost, že neakceptuje MIME type zprávy, který používá server Viktora Bílka (podle jeho tvrzení nic nestandardního, první problémy se totiž objevily právě až při poslání těchto speciálních žádostí). Po změně MIME type byla žádost konečně akceptována, pro zpestření však zase nefungovalo webové rozhraní pro prohlížení speciálních žádostí.

Přestože se všechny popsané problémy týkaly pouze jednoho konkrétního uživatele, nedá se říci, že by byly zrovna ojedinělé. Vyskytl se třeba případ výzvy k platbě bez uvedení variabilního symbolu (u domény registrované „starým“ způsobem), což by znamenalo, že žadatel za toto doménové jméno (pokud o něj má zájem) vlastně registrační poplatek vůbec nemůže uhradit (databáze prohlížení plateb se chovala značně podivně). Řada lidí si dokonce stěžovala, že domény nelze registrovat vůbec. Asi je třeba si pomalu zvyknout na to, že u našeho správce národní domény je každá změna problematická.


O oficiální vyjádření CZ.NIC k problémům s registracemi jsem požádal výkonného ředitele sdružní Jiřího Dohnala. Stanovisko však zatím nemohl poskytnout, protože vzniklé potíže se teprve analyzují. Situaci navíc komplikuje skutečnost, že v době psaní tohoto článku CZ.NIC ještě pracoval na veřejné dražbě domén. – pozn. aut.

Anketa

Zkoušeli jste podat při přechodu CZ.NIC na nový systém tzv. "speciální žádost"?

Našli jste v článku chybu?

11. 3. 2002 7:38

pp (neregistrovaný)
zrejme problem vasi IP adresy, poslete to odjinud, pokud to umite (aby v mailu nebyla vase IP adresa, coz je treba i v pripade, ze to poslete pres www rozhrani mail.seznam.cz)

11. 3. 2002 1:18

MK (neregistrovaný)
Jak uz psal Dan, paklize se domahate pro(pre)zkoumani nejakeho problemu, je potreba, abyste poskytl co nejvice relevantnich informaci. Pisete, ze uz jste kontaktoval "vedeni CZ.NICu". To je ostatne jediny zpusob, jak ziskat nejake informace. Predstava, ze LUPU cte nejaky hodny strycek, ktery obchazi CZ.NIC, je iluzorni predstava.

Slozitost problemu identifikace DoS utoku uz myslim popisoval Dan. K Vasim cislum mohu sdelit, ze onech 2000 e-mailu rozhodne neni posilano v jeden okamzik z jednoho MTA…

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Vitalia.cz: Vláknina: Rozpustná, nebo nerozpustná?

Vláknina: Rozpustná, nebo nerozpustná?

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Vitalia.cz: Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

120na80.cz: Bojíte se encefalitidy?

Bojíte se encefalitidy?

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu