Konec soutěží, které soutěžemi nejsou. Facebook končí s „like-gatingem“

V srpnu oznámený konec možnosti podmínit vstup na záložku facebookové stránky tím, že se uživatel stane fanouškem, přijde 5. listopadu. Čeho se to týká?

V srpnu Facebook oznámil konec možnosti tzv. „like-gatingu“ (jiným označením též „fan-gating“), tedy omezení vstupu na stránku (samozřejmě v podobě aplikační záložky, nikoliv stránky jako takové, to se nikdy omezit nedalo) nutností stát se fanouškem stránky. 

Funkčnost se velmi často používala v různých soutěžích, kdy aplikační „záložka“ pro ne-fanoušky zobrazila něco na způsob přihlášení do soutěže a zbytek obsahu (soutěže) byl zpřístupněn až poté, co se návštěvník stal fanouškem.

Pokud něco takového používáte v aktuálně běžících soutěžích či aktivitách, je nutné do 5. listopadu změnit mechanismus aplikace. Facebook vám k tomu „pomůže“ tím, že odstranil funkce v API, které umožňují zjistit/získat informaci o tom, jestli návštěvník aplikace je či není fanouškem.

Konec podvodných soutěží

Cílem Facebooku je, aby přestaly existovat záplavy „soutěží“, které ve skutečnosti soutěžemi nejsou. A prakticky vás pouze přinutí stát se fanouškem, abyste se vzápětí dozvěděli něco, co vám soutěžit zabrání, nebo co ze soutěže udělá zcela nevýhodnou aktivitu (například posílání placených SMS a řada dalších systémů buď na hraně podvodu nebo čistě podvodných). Domnívat se, že něco takového zabere, je samozřejmě typicky facebookovsky naivní.

Masivní „vynucené“ sbírání fanoušků je tak jako tak na Facebooku minulostí. Vzhledem k zpoplatnění viditelnosti příspěvků není podstatné mít velké množství fanoušků, ale naučit se dobře využívat reklamu na Facebooku a vytěžit z ní maximum. 

Velká základna fanoušků vám samozřejmě může pomoci v snazším cílení na (teoreticky) uživatele Facebooku, kteří mají k vaší značce blízko. Bez placení jich ale můžete oslovit pouze pár procent a po zásazích do mechanismů v newsfeedu si už „virálně zaručeným“ obsahem moc nepomůžete.

Like-gating může nahradit action-gating

Pokud přesto chcete a potřebujete nějakým způsobem „omezit“ přístup do dalších kroků soutěže či hry, tak to možné je, ale musíte vše navázat na nějakou aktivitu, kterou uživatel musí vykonat. Od poměrně zásadní a výhodné možnosti vyžádat si e-mailovou adresu, hlasování, tipování, až po další alternativy.

Konec podpory like-gatingu ale neznamená, že nalákané uživatele, kteří ještě nejsou fanoušky, nemůžete ve fanoušky proměnit. Stále jim můžete předložit výzvu k tomu, aby se fanoušky stali. Zásadní změnou je, že k tomu nebudou nuceni, což z praktického hlediska může přinést podstatnou změnu – kvalitnější fanoušky. 

Typickým problémem soutěží na sociálních sítích založených na nutnosti stát se fanouškem totiž vždy bylo to, že se sice podařilo získat velké množství fanoušků, ale vztah k značce či službě zde byl mizivý.

Jděte se soutěžemi mimo Facebook, váš web je vhodnější

Nezapomeňte také na případné rozšíření působnosti na jiné sociální sítě nebo i mimo ně. Soutěže a podobné aktivity můžete dělat i jinde než na Facebooku. Ten budete v zásadě potřebovat jenom jako platformu, kde reklamou a organickým šířením získáte návštěvníky, ať už pro svůj web, nebo pro své další sociální aktivity.

KL_NOMINACE

Pokud dostanete soutěžící na vaše webové stránky, máte daleko více možností – ať už je to možnost dalšího využití v cílení pomoci retargetingu, možnosti lepšího pochopení kdo jste a co jste, protože váš web to dokáže daleko lépe, než sterilní prostředí Facebooku. 

Jedno místo pro „soutěžení“ navíc můžete použít napříč všemi sociálními sítěmi. A co víc, budou ho moci použit i ti, kdo uživateli Facbeooku nejsou. 

5 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 5. 11. 2014 16:55

Školení App Store optimalizace

  •  
    Jak dostat svou mobilní aplikaci mezi lidi
  • Jak na akvizici uživatelů mobilních aplikací na českém i světovém trhu
  • Jak správně spustit, propagovat, měřit a vyhodnotit svoji aplikaci v Google Play i v Apple App Store

Detailní informace o školení App Store optimalizace »