Hlavní navigace

Konec soutěží, které soutěžemi nejsou. Facebook končí s „like-gatingem“

Daniel Dočekal

V srpnu oznámený konec možnosti podmínit vstup na záložku facebookové stránky tím, že se uživatel stane fanouškem, přijde 5. listopadu. Čeho se to týká?

V srpnu Facebook oznámil konec možnosti tzv. „like-gatingu“ (jiným označením též „fan-gating“), tedy omezení vstupu na stránku (samozřejmě v podobě aplikační záložky, nikoliv stránky jako takové, to se nikdy omezit nedalo) nutností stát se fanouškem stránky. 

Funkčnost se velmi často používala v různých soutěžích, kdy aplikační „záložka“ pro ne-fanoušky zobrazila něco na způsob přihlášení do soutěže a zbytek obsahu (soutěže) byl zpřístupněn až poté, co se návštěvník stal fanouškem.

Pokud něco takového používáte v aktuálně běžících soutěžích či aktivitách, je nutné do 5. listopadu změnit mechanismus aplikace. Facebook vám k tomu „pomůže“ tím, že odstranil funkce v API, které umožňují zjistit/získat informaci o tom, jestli návštěvník aplikace je či není fanouškem.

Konec podvodných soutěží

Cílem Facebooku je, aby přestaly existovat záplavy „soutěží“, které ve skutečnosti soutěžemi nejsou. A prakticky vás pouze přinutí stát se fanouškem, abyste se vzápětí dozvěděli něco, co vám soutěžit zabrání, nebo co ze soutěže udělá zcela nevýhodnou aktivitu (například posílání placených SMS a řada dalších systémů buď na hraně podvodu nebo čistě podvodných). Domnívat se, že něco takového zabere, je samozřejmě typicky facebookovsky naivní.

Masivní „vynucené“ sbírání fanoušků je tak jako tak na Facebooku minulostí. Vzhledem k zpoplatnění viditelnosti příspěvků není podstatné mít velké množství fanoušků, ale naučit se dobře využívat reklamu na Facebooku a vytěžit z ní maximum. 

Velká základna fanoušků vám samozřejmě může pomoci v snazším cílení na (teoreticky) uživatele Facebooku, kteří mají k vaší značce blízko. Bez placení jich ale můžete oslovit pouze pár procent a po zásazích do mechanismů v newsfeedu si už „virálně zaručeným“ obsahem moc nepomůžete.

Like-gating může nahradit action-gating

Pokud přesto chcete a potřebujete nějakým způsobem „omezit“ přístup do dalších kroků soutěže či hry, tak to možné je, ale musíte vše navázat na nějakou aktivitu, kterou uživatel musí vykonat. Od poměrně zásadní a výhodné možnosti vyžádat si e-mailovou adresu, hlasování, tipování, až po další alternativy.

Konec podpory like-gatingu ale neznamená, že nalákané uživatele, kteří ještě nejsou fanoušky, nemůžete ve fanoušky proměnit. Stále jim můžete předložit výzvu k tomu, aby se fanoušky stali. Zásadní změnou je, že k tomu nebudou nuceni, což z praktického hlediska může přinést podstatnou změnu – kvalitnější fanoušky. 

Typickým problémem soutěží na sociálních sítích založených na nutnosti stát se fanouškem totiž vždy bylo to, že se sice podařilo získat velké množství fanoušků, ale vztah k značce či službě zde byl mizivý.

Jděte se soutěžemi mimo Facebook, váš web je vhodnější

Nezapomeňte také na případné rozšíření působnosti na jiné sociální sítě nebo i mimo ně. Soutěže a podobné aktivity můžete dělat i jinde než na Facebooku. Ten budete v zásadě potřebovat jenom jako platformu, kde reklamou a organickým šířením získáte návštěvníky, ať už pro svůj web, nebo pro své další sociální aktivity.

Pokud dostanete soutěžící na vaše webové stránky, máte daleko více možností – ať už je to možnost dalšího využití v cílení pomoci retargetingu, možnosti lepšího pochopení kdo jste a co jste, protože váš web to dokáže daleko lépe, než sterilní prostředí Facebooku. 

Jedno místo pro „soutěžení“ navíc můžete použít napříč všemi sociálními sítěmi. A co víc, budou ho moci použit i ti, kdo uživateli Facbeooku nejsou. 

Našli jste v článku chybu?

5. 11. 2014 16:55

mako (neregistrovaný)

to ti bude fungovat iba v ramci rovnakej domeny, teda zalozka (appka) by musela byt na domene Facebook.com :))

3. 11. 2014 17:54

mako (neregistrovaný)

ale aplikacia bezi v iframe, na nadradeny ramec "nevidis" - jedine pouzit like button

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

DigiZone.cz: Zdeněk Gerlický: nový ředitel nangu.tv

Zdeněk Gerlický: nový ředitel nangu.tv

DigiZone.cz: Sat novinky: Je tu Sky Sport News HD

Sat novinky: Je tu Sky Sport News HD

DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Vitalia.cz: Potvrzeno: Pobyt v lese je skvělý na imunitu

Potvrzeno: Pobyt v lese je skvělý na imunitu

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Podnikatel.cz: Alza.cz má StreetShop. Mall.cz více výdejních míst

Alza.cz má StreetShop. Mall.cz více výdejních míst

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

DigiZone.cz: Vedení ČRo: personální změny od ledna

Vedení ČRo: personální změny od ledna

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

120na80.cz: 5 nejčastějších mýtů o kondomech

5 nejčastějších mýtů o kondomech

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Podnikatel.cz: Snížení DPH na 15 % se netýká všech

Snížení DPH na 15 % se netýká všech

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

Vitalia.cz: Nejlepší obranou při nachlazení je útok

Nejlepší obranou při nachlazení je útok

Root.cz: Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Kamery Sony se dají ovládnout na dálku