Kontextová reklama bude rafinovanější

Internetová reklama prodělala v posledních třech čtyřech letech bouřlivý vývoj. Standardní bannery, které tvořily její jádro od poloviny devadesátých let, postupně nahradily bannery nestandardní. Mezi tím se na scéně objevila reklama kontextová. Meze rafinovanosti v tomto ohledu posunuje systém IntelliTXT.

Internetová reklama prodělala v posledních třech čtyřech letech bouřlivý vývoj.

Standardní bannery, které tvořily její jádro od poloviny devadesátých let, postupně nahradily bannery nestandardní. Avšak po krátkém období nejrůznějších výstřelků (viz Ovládne Létající Čestmír český Internet) se situace ustálila na několika standardizovaných formátech. Jsou jimi třeba čtverce 250×250 bodů apod.

Mezi tím se na scéně objevila reklama kontextová. Ta stále spočívá hlavně v prodeji klíčových slov ve vyhledávačích a praktikují ji tudíž především vyhledávače a portály. Postupně však začíná pronikat i do kategorie obsahu.

Meze rafinovanosti se v tomto ohledu rozhodla posunout americká firma Vibrant Media, která začala nabízet systém IntelliTXT.

Na IntelliTXT je zajímavá především skutečnost, že prostřednictvím něho mohou vydavatelé prodávat klíčová slova v článcích.

Asi si teď říkáte, že na tom není nic zajímavého. Kontextovou reklamu k článkům nabízí přece hned několik systémů. Nejznámější je patrně AdSense firmy Google. Ten pokud najde v textu ta pravá klíčová slova, „promítne“ na okraj webové stránky několik odkazů, jejichž zadavatelé platí za tzv. „proklik“. Něco podobného ostatně nabízí i český eTarget.

IntelliTXT však funguje trochu odlišně.

Rovněž najde na webových stránkách (resp. v článku) klíčová slova, která zajímají inzerenta – až potud jsou všechny systémy totožné.

Inzerci však neumisťuje kamsi na okraj webové stránky, ale do kontextového boxu. Ten se uživateli otevře v okamžiku, kdy najede kurzorem myši na dané slovo. Zde je pak obyčejně kratičké reklamní sdělení a odkaz.

Úspěch každé nové technologie je přímo úměrný tomu, jakou získá podporu. Američtí vydavatelé jsou v názoru na IntelliTXT rozděleni na dva tábory.

MIF16

Jedna polovina systém nadšeně vítá. Do ní patří například zpravodajský server Forbes.com, který by měl IntelliTXT nasadit v dohledné době. Druhá polovina má podobné názory jako vydavatelé zpravodajského serveru WSJ.com, tj. domnívá se, že zvýrazněná klíčová slova budou čtenáře rozčilovat.

Jedno však vím jistě. Jako novinář bych z nasazení systému IntelliTXT určitě radost neměl, protože dělící čára mezi obsahem a inzercí se tak téměř smazává. Doba je však pohnutá, takže pochybuji, že by na to někdo bral ohledy.

5 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 26. 12. 2005 9:05

Workshop: UX design v návrhu webu

  •  
    Rychlý a efektivní návrh rozhraní.
  • Metoda Design Studio.
  • Prototypy - proč a jak prototypujeme.

Detailní informace o workshopu UX designu »