Hlavní navigace

Kontraproduktivní reklama

Vojtěch Bednář

Hledání nových reklamních formátů je zásadní otázkou provozu většiny služeb. Bez reklamy by nebylo informačních zdrojů, nebylo by informací, nebylo by peněz na provoz neplacených služeb a prakticky ani na mnoho placených. Reklama se však stává snadno nejen sponzorem služeb, ale také překážkou jejich využívání.

Problém hledání optimálního ekvilibria mezi obsahem serveru a umístěnou reklamou je táhlý, nevyřešený a plný experimentování. Často se hovoří o „banner blindness“, kdy uživatel prostě nevidí komerční část webu a plně se koncentruje pouze na jeho obsah. Autoři reklamy se tomu snaží vyhýbat využíváním nových formátů, tvorbou interaktivních a leckdy i užitečných bannerů, jejichž hlavním smyslem je nejen nasměrovat potenciálního zákazníka na prezentaci inzerenta, ale také mu dát v rámci této reklamy přímou službu navíc.

Bohužel, existují problémy, které s sebou přinášejí právě tyto nové formy internetové propagace a které se části uživatelů týkají více a části méně. V každém případě existují situace, kdy reklama může obsah WWW nejen podporovat a obohacovat, ale také prakticky blokovat a znemožňovat jeho využití.

Problém úzkého hrdla

Uživatelé připojení k síti pomocí analogového dial-upu mívají problémy zejména s delšími reklamními objekty. V kombinaci s prohlížeči, které mají tendenci zastavit čtení stránky až do úplného příchodu objektu, který je nahoře (a takové se stále ještě používají), se tak vytváří nepříjemná past. Reklamní obsah prakticky blokuje přístup k „užitečné“ části webu svým načítáním. Stahování tohoto komerčního obsahu může zabrat podstatnou část kapacity linky i času jejího provozu, což je u časové tarifikace poměrně nepříjemné. Flashové reklamy navíc způsobují potíže i při ukládání do lokální mezipaměti, často se obnovují z různých serverů vícenásobně a zcela zbytečně, opět v závislosti na použitém prohlížeči.

Problém prohlížeče

Většina WWW serverů, respektive stránek na nich, je uzpůsobena k prohlížení v různých verzích Microsoft Internet Exploreru. Existuje malá, nicméně rozrůstající se skupina uživatelů používajících alternativní prohlížeče – Mozillu a Operu. Tyto prohlížeče mohou špatně interpretovat kód určený pro MSIE a v důsledku toho i špatně umisťovat komerční obsah. Většina uživatelů Mozilly například zná situaci, ke které pravidelně dochází při načítání stránek iDNES. Nikoliv chybou parseru Gecko, ale kódu stránky dochází k „přeblikávání“ reklamního prostoru, který je normálně v pravé horní části stránky pod její hlavičkou, zleva doprava až do úplného načtení stránky. Tento problém vede k prodloužení doby potřebné pro faktickou funkčnost stránky, v některých případech a zejména u pomalejšího připojení až téměř na neúnosnou mez. Podobné efekty jsou pozorovatelné i v dalších prohlížečích a na jiných stránkách.

Problém výkonu

Zdaleka ne všechny počítače používané k prohlížení WWW jsou moderními a rychlými stroji. Vynecháme-li specifika použitého rozlišení a barevné hloubky, protože obě tyto hodnoty jsou většinou na přijatelných úrovních, nastávají problémy se zpracováním reklamy, zejména u celkové rychlosti a vytížení hostitelského počítače. Flash, zejména ve vyšší kvalitě, spotřebovává paměť i strojový čas. Na PC s procesory pod 1 GHz, dochází ke zpomalování aplikace prohlížeče, stránkami nelze plynule procházet, dochází k zasekávání parseru a v krajním případě může dojít i ke kolapsu prohlížeče. I tak může reklama omezovat plynulé využití WWW. To platí zejména o těch objektech, které mohou v rámci okna klienta přizpůsobovat své umístění (pohybující se bannery), nebo dokonce velikost, a o těch, které jsou velmi rozměrné (banner IOL v záhlaví Českých novin).

Problém blokování

Už několik let existují aplikace, které jsou schopny zásadním způsobem omezit přijímaný komerční obsah na webových stránkách. Mohou zabraňovat pop-up oknům v otevření, ale také eliminovat různé druhy proužků přímo na stránkách. Tím se z pohledu uživatele snižuje množství přenesených dat, obsazení linky, zvyšuje se rychlost provozu WWW i stroje. Nicméně z pohledu majitelů obsahu nejde o nic lichotivého. V poslední době jsou analogické funkce implementovány i do osobních firewallů, respektive jejich komerčních verzí. Tím může dojít k masivnímu nárůstu takto „zablokovaných“ počítačů. A to opět není dobře.

Střídmá reklama?

Někdy platí, že méně znamená více. Je jasné, že hledání kompromisu mezi funkčním a komerčně úspěšným reklamním obsahem je složitý problém, nicméně některým tvůrcům reklamy by prospěla notná dávka střídmosti. Ku prospěchu uživatelů a konec konců i jich samotných. I ten nejlepší reklamní objekt je k ničemu, zablokuje-li uživateli prohlížeč a zničí nervy.

Našli jste v článku chybu?

10. 8. 2007 12:29

ad_guru (neregistrovaný)
Kvalitu reklamních sdělení můžete hodnotit na http://www.starmedia.cz

16. 9. 2005 18:09

johny1556 (neregistrovaný)
Nejlepší je http://www.admuncher.cz . Je tam i čeština.
Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vitalia.cz: Vychytané vály a válečky na vánoční cukroví

Vychytané vály a válečky na vánoční cukroví

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Vitalia.cz: Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Podnikatel.cz: Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Vitalia.cz: To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

120na80.cz: 5 nejčastějších mýtů o kondomech

5 nejčastějších mýtů o kondomech

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Vitalia.cz: Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Podnikatel.cz: Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

DigiZone.cz: Vedení ČRo: personální změny od ledna

Vedení ČRo: personální změny od ledna

Vitalia.cz: Jsou čajové sáčky toxické?

Jsou čajové sáčky toxické?

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Měšec.cz: Sleva na dítě a manželku pro OSVČ je zpět. Ale..

Sleva na dítě a manželku pro OSVČ je zpět. Ale..