Hlavní navigace

Kontroverzní změna Super.cz se zatím vyplácí

Patrick Zandl 1. 6. 2011

Koncem dubna spustil Seznam novou verzi svého bulvárního deníku Super. Kromě změny redakční přišel také nový vzhled, na který zůstala odborná veřejnost zírat. A výsledky jsou pořádné překvapení!

Pod slovem kontroverzní v tomto případě nemyslíme ani tak obsah. Ten je sice pravděpodobně ještě bulvárnější, než jak tomu bylo v případě původního Super.cz, ale neškolené oko pravděpodobně na první pohled rozdíl nepozná. Totální proměnou prošel design. Seznam se odpoutal od všeho, co doposud Super vizuálně charakterizovalo. Pro texty článků zůstal zbyteček místa, většinu plochy vyplňuje reklama, případně doprovodná grafika v podobě spoře oděných žen. O žádné intelektuální podbízení nejde, za své vzaly i diskuse, zůstaly jen fotogalerie, aby si čtenáři mohli prohlédnout hvězdičku chycenou náhodou při činu ze všech stran.

Nový Super má na starosti Borgis (jinak vydavatel novin Právo), který jej dodává pro Seznam stejně, jako obsah serveru Novinky.cz. A s novým vzhledem přišel i nový šéfredaktor. Pavla Novotného (odešel dělat šéfredaktora SuperSpy) nahradil Josef Koukolíček, dosavadní dramaturg Seznamu patřícího internetového serveru Stream.cz.

Design magazínu Super.cz tak, jak jej v roce 2008 Seznam spustil. Tehdy šlo ale jen o drobné změny vzhledu, měnily se hlavně vnitřnosti.

Design magazínu Super.cz tak, jak jej v roce 2008 Seznam spustil. Tehdy šlo ale jen o drobné změny vzhledu, měnily se hlavně vnitřnosti.

Reakce na změny

Reakce odborné veřejnosti byly, mírně řečeno, rozporuplné, obecně převažovalo mínění, že si tím Seznam podřízl větev a testuje, jak hluboko se dá s bulvárem klesnout. Na druhé straně pak zazněly názory, že Seznam tím vlastně vychází vstříc cílové skupině a účelu, jaký má bulvární web plnit. Rozporuplné reakce ostatně připouští i Irena Zatloukalová, tisková mluvčí Seznamu: Od odborné komunity jsme dostávali naprosto protichůdné názory – hodně černobílé – buď pochvalné (ve smyslu: je to jiné a je to fajn, je dobré, že jste na to měli dost odvahy), nebo úplně negativní (co jste to provedli, není to profi, atd.). Těch názorů si vážíme, nicméně nepovedou nás ke změnám. Primární jsou pro nás uživatelé a klienti – jejich reakcemi se řídíme.

Josef Koukolíček, nový šéfredaktor Super.cz také přIpouští vlnu kritiky, ale zdůrazňuje, že cílem bylo vytvořit graficky čistý web, který dá prostor fotografiím: Nevyhnuli jsme se samozřejmě vlně nesouhlasných mailů, kdy nám čtenáři sdělovali, jak jsme jejich oblíbený server graficky zmršili, a že nás už nikdy nebudou číst. Vlna protestů ale poměrně záhy ustala a v současnosti už nám stížnosti téměř nechodí. Naopak si mnozí pochvalují, že dáváme velký prostor velkým fotografiím a jsme graficky čistí – to byl také jeden z hlavních cílů grafické proměny. Nový Super.cz je opravdu hodně vizuální web, kde velké a kvalitní fotografie, stejně jako videa v HD stojí na předních místech našeho zájmu. Potvrzuje to i čtenosti, kterých články s hezkými fotkami (ideálně hezkých děvčat) dosahují.

A proč vzaly za své diskuse? Na starém Super.cz se v diskusích řešily často témata, která s tématem článku vůbec nesouvisela a diskuse tam postrádala svůj zásadní smysl. Někteří diskutující to nesli těžce, ale už na Internetu vznikla diskusní fóra pro bývalé diskutující ze starého super.cz, takže předpokládám, že se tito lidé dokázali rychle na novou situaci adaptovat, říká Koukolíček. 

Titulní stránka nového Super.cz - orientace na fotky je jasná, nadpisy výrazné a textu málo.

Titulní stránka nového Super.cz – orientace na fotky je jasná, nadpisy výrazné a textu málo.

Obsahové změny

Obsah nového Super.cz je viditelně orientován na fotografie, text představuje minimalistickou doprovodnou informaci, u níž se často nelze zbavit dojmu, že ani nezastírá svou funkci oddělovat jednotlivé reklamy. Obsahově jde o celebrity, rádobyzajímavá a vtipná témata ve stylu „prostřelil si hlavu, život mu zachránila protéza“. A fotky, fotky.

A jaké jsou zkušenosti šéfredaktora Koukolíčka s obsahem pro nový Super.cz? Osobně považuji za zajímavou skutečnost, že uživatelé Seznamu si na Super.cz rozhodně nepřečtou všechno, co jim hodíme na HP Seznamu. Čtenosti článků na stejné pozici na HP Seznamu se výrazně odlišují dle zajímavosti daného tématu – rozdíly jsou často několikanásobné. Překvapením po mne je i fakt, jak hodně lidi zajímají informace o zahraničních celebritách – často dosahují mnohem lepších čteností než tuzemské kauzy, říká Josef Koukolíček. Pro návštěvnost většiny serverů patřících pod Seznam je totiž často podstatné, jak rozsáhle na ně odkazuje titulní stránka Seznamu. Super zde má vyhrazeno místo po Novinkách a Sportu, kde nabízí své titulky návštěvníkům Seznamu.

Také Irena Zatloukalová hovoří spíše o fázi hledání optimální redakční polohy: Co se týká samotného obsahu, tak i zde zatím zkoušíme a testujeme různé typy informací. Rozhodně budeme chtít více zapojovat různé zajímavosti a vtípky – nesnažíme se za každou cenu psát o celebritách, nebo těch, kdo by se jimi rádi stali. Je na redakci, aby si našla ten správný poměr mezi články o celebritách a třeba kulturních typech a zajímavostech. Opravdu zkoušíme, co a jak na čtenáře zabírá, co si čtou nejvíce a podobně.

Návštěvnost? Roste!

Pesimismus stran návštěvnosti? Musí návštěvníci z takového webu utéct, když nejsou zahrnováni možnostmi, sociálním propojením a názory jiných čtenářů? Nu, zatím se nic takového nestalo. „Čísla za první měsíc jsou sice povzbudivá, ale je podle mne ještě předčasné z nich dělat nějaké zásadní závěry. Věříme, že se na nadprůměrných číslech podílí vše, na čem jsme pracovali – tedy nový vzhled i nové pojetí obsahu,“ říká Josef Koukolíček. Irena Zatloukalová je ještě spokojenější: Návštěvnost je dokonce nad naše očekávání. Byli jsme připraveni pustit tento nový vzhled, i když jsme očekávali, že v prvním měsíci bude návštěvnost nižší. Tato naše černá očekávání se nenaplnila. Když kouknete do Net Monitoru, uvidíte, že se RU i PV Supru zvedají. Tento pozitivní rostoucí trend navíc znamená i to, že Super.cz bojuje s iDnesem o třetí příčku v denní návštěvnosti. Tohle je rozhodně více, než jsme očekávali a považujeme to za úspěch a za známku spokojenosti našich uživatelů / návštěvníků stránek.

Super.cz počty zobrazených stran (PV)

Super.cz počty zobrazených stran (PV)

A skutečně, když se podíváme do statistik NetMonitoru, kde je Super.cz auditován, tak vidíme, že ve všech parametrech web roste. Silný růst je jak v zobrazených stránkách, v stráveném čase tak v počtu unikátních návštěvníků RUest.

Jak se vyvíjí RUest - od redesignu 28.4.2011 rostou

Jak se vyvíjí RUest – od redesignu 28.4.2011 rostou

A co je také pro Seznam nejpříjemnější, roste podíl Super.cz na internetovém bulváru. To je vidět na grafu poměru času stráveného na kategorii bulvár v NetMonitoru a na Super.cz samotném. Stojí za pozornost, že pomalý pokles podílu Super.cz nahradil strmý růst a z průměrných méně než 60% se Super dostal na 75% podílu. A to je úctyhodné číslo.

Procentní podíl stráveného času na Super.cz oproti kategorii Bulvár na NetMonitoru

Procentní podíl stráveného času na Super.cz oproti kategorii Bulvár na NetMonitoru

Obchodně? Vyprodáno.

A jak si nový Super vede obchodně? Podle Ireny Zatloukalové je vyprodáno: Reklamní prostor máme vyprodaný. Inzerenti mají zájem i o nové formáty reklamy. I oni oceňují naprosto přiznanou reklamu, která svým vzhledem připomíná tištěné life-styly nebo katalogy. V podstatě například produktová plachta je takovým tipem na zajímavé zboží. Jedná se o přiznanou reklamu, která je jasně rozlišená od obsahu a musíme říct, že i její efektivita je rozhodně zajímavá a vyšší, než tomu bylo u mnohých formátů reklamy na starém Supru. Možná to je i tím, že reklamy je teď na Supru méně, a i tou její přiznaností.

Nakolik pomohla propagace?

Odkud přicházejí čtenáři na Super.cz
Autor: Alexa.com

Odkud přicházejí čtenáři na Super.cz

Čísla jsou čísla, záleží hodně samozřejmě na tom, nakolik byla návštěvnost přirozená, organická a nakolik jde o skok vybuzený nějakou reklamní akcí. Zásadní kopec návštěvnosti přináší prostor na homepage Seznamu, ten se pro Super již delší dobu nemění, a jak je z grafu vidět, tři čtvrtiny návštěvníků přicházejí přes Seznam, dalších šest procent dělají Novinky.cz a zbytek je prostě zbytek.

Jinou internetovou kampaň Seznam na nový Super nedělal, ale už spuštění nového Super.cz bylo velkolepé a přineslo řadu zmínek v médiích, tedy promo na nový projekt. Start nového Super.cz pak byl podpořen tiskovou zprávou Seznamu a tzv. opening party, kdy nám nový super.cz pokřtil Karel Gott se Simonou Krainovou a popřát mu přišly i další tuzemské celebrity. Z tohoto večírku se pak objevily nějaké výstupy v ostatních médiích, na HP seznamu pak z něj běžel cca třicetiminutový přímý přenos, upřesňuje Josef Koukolíček.

Další kampaň na podporu Super.cz běží v klubech na plazmových panelech „Dynamic Display“ a kinech CineStar, zároveň jsou k dispozici pohlednice se „Super motivy“. Tato kampaň je ale spíše zaměřena na zvýšení povědomí o značce, nikoliv na zvyšování návštěvnosti.

CIF16

A jak si naši čtenáři tipují, že se vyvíjí návštěvnost Super.cz po redesignu? Většina z nich dává ostentativně najevo, že je Super nezajímá ...

A jak si naši čtenáři tipují, že se vyvíjí návštěvnost Super.cz po redesignu? Většina z nich dává ostentativně najevo, že je Super nezajímá…

Zdá se tedy, že samotná propagace se tolik na přímém růstu návštěvností  nepodílela. Sečteno a podtrženo je měsíční působení nového Super.cz spíše úspěšné a to přes počáteční skepsi. Koncept „přiznaného formátu“ se zatím potvrzuje růstem návštěvnosti i podílu na trhu bulvárních internetových serverů. Teď půjde Seznamu o to, aby se trend udržel.

A co je dobré mít při hodnocení Super.cz na paměti? Nemusí to být váš šálek kávy. Nemusí se vám líbit, co tam píšou. Je ale zaznamenáníhodné, že to lidé čtou v míře více než hojné. V našem hlasování na Facebooku se velká část lidí vyslovila tak, že na Super.cz nechodí. Ale řada ostatních ano…

Našli jste v článku chybu?
Podnikatel.cz: ČOI zamířila na e-shopy. Zaplatí 1,5 milionu

ČOI zamířila na e-shopy. Zaplatí 1,5 milionu

Root.cz: Prvních 700 routerů Omnia je hotových

Prvních 700 routerů Omnia je hotových

120na80.cz: Co je padesátkrát sladší než cukr?

Co je padesátkrát sladší než cukr?

Lupa.cz: Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Podnikatel.cz: Letáky? Lidi zuří, ale ony stále fungují

Letáky? Lidi zuří, ale ony stále fungují

Vitalia.cz: Tradiční čínská medicína a rakovina

Tradiční čínská medicína a rakovina

Lupa.cz: Jak levné procesory změnily svět?

Jak levné procesory změnily svět?

DigiZone.cz: Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

DigiZone.cz: Na jaká videa se vlastně díváme

Na jaká videa se vlastně díváme

Vitalia.cz: Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Podnikatel.cz: Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

120na80.cz: Běžci, co jíst poslední dny před závodem?

Běžci, co jíst poslední dny před závodem?

DigiZone.cz: DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

Vitalia.cz: Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Vitalia.cz: dTest odhalil ten nejlepší kečup

dTest odhalil ten nejlepší kečup

DigiZone.cz: Nejnovější špičkové TV ve videu

Nejnovější špičkové TV ve videu

Vitalia.cz: Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

DigiZone.cz: LG OLED65E6: první pohled

LG OLED65E6: první pohled

DigiZone.cz: Parlamentní listy: kde končí PR...

Parlamentní listy: kde končí PR...

Měšec.cz: TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře