Hlavní navigace

Koupit si rozesílku spamu není dobrý nápad. Čerstvě má co řešit E.ON

 Autor: Isifa
Daniel Dočekal 20. 5. 2015

Firma z Hongkongu, vymyšlené prohlášení o získání mailu, původní zdroj sídlící na městském úřadě. Prostě takové to klasické české podnikání.

E.ON ve spamu

E.ON ve spamu

Spam je zlo, navíc je toto zlo zakázané platnými zákony, které zakazují rozesílání nevyžádaných obchodních sdělení. Trvá vždy sice poměrně dlouho, než na chronické spammery dojde, ale jak už víme z Rekordní pokuty za spam: eMarketing CZ a Traffic7 zaplatí 1,5 a 1,9 milionu, nepostižitelní nejsou. O to zvláštnější je, že i solidní české firmy stále mají tak podivné nápady, že si kupují rozesílku spamu.

Před dvěma týdny se ve schránce začínající „info@“ objevila nevyžádaná obchodní nabídka „PLYN . 1000 Kč pro Vás za online sjednání“. Podepsaná jakousi „firmou“ z Hongkongu, s odkazy ukazujícími, že to vše prochází  přes affiliate u Potenza. Ale jinak se tvářící jako zpráva od firmy E.ON, které se ostatně také vše týká. Už skutečnost, že zpráva přišla na schránku info@, je sama o sobě prvotním signálem toho, že někdo klasicky vzal databázi českých domén a obeslal jednu z velmi častých adres, která u většiny z nich existuje.

Obvyklé triky, obvyklá pachuť

Správce databáze a odesílatel sdělení je společnost Media Star Limited, 31/F Chinachem Century Tower, 178 Gloucester Road, Wanchai, Hong Kong“ je už déle známá patička spamů. 

Najdete v ní ve skutečnosti odkaz na tomail.cz (doménu podle údajů CZ.NICvlastní „Media Star Limited“ s kontaktním e-mailem david.nwotny@gmail.com a adresou 31/F Chinachem Century Tower, 12345, Wanchai, HK). 

Ale bez iluzí, servery jsou v Česku, žádný Hongkong – im.tomail.cz najdete aktuálně na 89.187.149.6 (cesta vede přes CoolHousing k reverzi na dc3.cz, tedy Tele3).

Tomail.cz je známá spamovací adresa, takže nic nového – viz třeba Newsletter o zarábaní cez MasMail.cz prichádza ako nevyžiadaná pošta či zde na Lupě spam srovnávače Elektrika.cz

Hůře se ale chápe, proč zrovna E.ON přistupuje k tak zvláštnímu způsobu získávání zákazníků.

Nikdo za nic nemůže, byť je jasné, kdo naletěl

Zástupcům E.ONu chvíli trvalo než odpověděli na mé dotazy, ale výsledek můžete vidět níže. Součástí byla ještě příloha s vyjádřením od Potenzy (nejspíše, špatně se rozeznává, kdo na co odpovídá), která je pro spammerské aktivity zcela typické:

  1. Píší v ní o „kontaktu na pana Daniela Dočekala“ – jenže adresu, na kterou toto nevyžádané sdělení poslali, jim na Daniela Dočekala v uvedené podobě nikdo nemohl nikdy dát, protože vůbec nemá s Danielem Dočekalem nic společného. Což by museli vědět, když tedy „mají to svolení“.
  2. Odvolává se na subjekt, který podle adresy sídlí na Městském úřadu v Uničově
  3. Uvádí, že e-maily dostali „výměnou“ a na základě „ústní dohody“.
  4. Na konci zdůrazňuje, že to klidně máte dát na ÚOOÚ.
Odpověď E.ONu

Odpověď E.ONu

Doporučení na konci je dobré, protože u tohoto případu bude mít ÚOOÚ poměrně jednoduchou práci.

Neexistuje prokazatelný souhlas s udělením svolení k zasílání obchodních sdělení, rozesílající subjekt poskytl odpověď, ze které je jasné, že vůbec neřešil, komu adresa opravdu patří. A přidáme-li k tomu to, že samotná rozesílka nesplňuje zákonné požadavky, tak už vlastně není co řešit.

CIF16

Ale vlastně počkejme. Rozesílka se skrývá za subjekt z Hongkongu (teoreticky jakési Mediastar ltd.). Zodpovědná česká firma se odvolává na „ústní“ dohodu s kýmsi, kdo sídlí na městském úřadě, který navíc prý obtelefonovával a získával maily přes telefon…

A celé to tedy nakonec končí u klasické otázky. Proč firma jako E.ON má zapotřebí něco takového dělat? A proč to údajně dělají i firmy jako „AAA Auto, O2, Unicredit, EquaBank a další“? Protože i tohle v odpovědi zaznělo.

Doplnění 21.5. 10:45Affiliate Manager Potenzy Jiří Urban zaslal po vydání článku Lupě ještě toto vyjádření. Publikujeme je v nezkráceném rozsahu: 

Affiliate síť Potenza spolupracuje v rámci marketingových kampaní s dodavateli, kteří se přistoupením k podmínkám affiliate sítě zavazují dodržovat právní povinnosti. Realizovali jsme stovky marketingových kampaní, které proběhly v pořádku. Pokud došlo k porušení podmínek, budeme tuto konkrétní situaci řešit s naším dodavatelem. 

Našli jste v článku chybu?
DigiZone.cz: RRTV: licence pro Šlágr TV

RRTV: licence pro Šlágr TV

Lupa.cz: Poučný příběh jednoho rozšíření pro Chrome

Poučný příběh jednoho rozšíření pro Chrome

Lupa.cz: Proč jsou firemní počítače pomalé?

Proč jsou firemní počítače pomalé?

Vitalia.cz: Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Podnikatel.cz: 5 věcí, které o EET ještě nevíte

5 věcí, které o EET ještě nevíte

Vitalia.cz: 5 chyb, které děláme při skladování potravin

5 chyb, které děláme při skladování potravin

Podnikatel.cz: ČSSZ posílá přehled o důchodovém kontě

ČSSZ posílá přehled o důchodovém kontě

Vitalia.cz: Antibakteriální mýdla nepomáhají, spíš škodí

Antibakteriální mýdla nepomáhají, spíš škodí

Lupa.cz: Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

DigiZone.cz: Parlamentní listy: kde končí PR...

Parlamentní listy: kde končí PR...

Lupa.cz: Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

DigiZone.cz: Na jaká videa se vlastně díváme

Na jaká videa se vlastně díváme

Měšec.cz: TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

120na80.cz: Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Vitalia.cz: Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

DigiZone.cz: LG OLED65E6: první pohled

LG OLED65E6: první pohled

Podnikatel.cz: „Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže

„Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže

DigiZone.cz: Nejnovější špičkové TV ve videu

Nejnovější špičkové TV ve videu

Vitalia.cz: Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Podnikatel.cz: Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští