Hlavní navigace

Koupíte si letošní dovolenou na Internetu?

30. 6. 2006
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

 Autor: 29
Následující letní týdny a měsíce připraví ideální možnost vyrazit na dovolenou do cizích krajů. Svůj zájezd si možná zakoupíte u některé cestovní kanceláře. Možná využijete i Internet, jehož obliba při koupi dovolených prudce roste. Dnes se podíváme na trh s online prodejem zájezdů a zmíníme (ne)výhody e-nákupu dovolené.

Podle nedávno zveřejněných odhadů se letos do ciziny na dovolenou vydá rekordní počet Čechů – dva miliony. Mohutný zájem lidí o zájezdy samozřejmě znamená žně pro cestovní kanceláře. Ze stále rostoucího cestovního ruchu ovšem profituje i oblast e-komerce. Analytik cestovního ruchu Jaromír Beránek se před několika dny nechal slyšet, že prodej zájezdů přes Internet loni dosáhl dle odhadů 1,4 miliardy korun (meziročně se tak zvýšil o 90 procent). Na celkovém prodeji se zájezdy prodané v minulém roce přes internet podílely asi 5,5 procenta.

Ani letos e-nakupování zájezdů nebude hrát nevýznamnou roli. Výše zmíněné odhady mu přisuzují růst o 50 procent a celkový prodej za dvě miliardy korun. Tyto dvě miliardy mají podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) představovat 15 procent celkového trhu. Právě APEK přichystal 19. června E-business forum, na kterém diskutovali zástupci největších hráčů na trhu o vlivu Internetu na podnikání v cestovním ruchu.

Malou ochutnávku z problematiky internetového prodeje zájezdů jsme vám nedávno přinesli ve článku sesterského serveru Měšec.cz nebo v rozhovoru na Lupě s Michalem Tůmou, marketingovým ředitelem společnosti Invia. Dnes dáme prostor konkurentům a podíváme se na trh online cestování podrobněji.

Jak vypadá trh

Ačkoliv prodeje zájezdů a zisky zainteresovaných společností rostou v řádech desítek procent, situace na trhu je poměrně přehledná a „pročištěná“. Je to i tím, že prvotní boom má segment online cestování za sebou; rok 2003 znamenal pomyslný start vážnějšího podnikání, rok 2004 rozvoj a rok 2005 horečku. Některé menší cestovní servery zanikají či upadají, silní hráči naopak zaznamenávají kontinuální rozvoj. Ale také poznávají stropy – finanční i v odhodlání lidí nakupovat zájezdy na Internetu, jak podotkl v našem rozhovoru Michal Tůma.

Historický vývoj trhu online cestování v České republice

Trh je rozdělen mezi ryze internetové cestovní agentury (CA) a tradiční cestovní kanceláře (CK). Společnosti z obou břehů spolu sice kooperují, zároveň ale mezi nimi funguje zajímavý konkurenční vztah. CA žádné dovolené neposkytují, pouze na svých stránkách zprostředkovávají a nabízejí zájezdy desítek, ba i stovek cestovních kanceláří. Fungují tak vlastně jako elektronické agregátory katalogů CK. Zájezdy v nich můžete dle libosti filtrovat podle ceny, doby zájezdu, destinace a přímo objednat, aniž byste se obtěžovali výletem do pobočky. Vliv a sílu webu ovšem pociťují i kamenné CK, a tak na svých stránkách zpravidla poskytují online objednávkové systémy.

Jaké společnosti tedy hrají první housle? V oblasti online cestovních agentur Invia.cz, NetTravel.cz, Zajezdy.cz a Last.cz. Mezi cestovními kancelářemi asi nikoho nepřekvapí jména Čedok, Fischer nebo Exim Tours. O vyjádření a názory k tématu jsme požádali všechny zmíněné společnosti (vyjma Invia.cz, se kterou jsme přinesli rozhovor), u „kamenných“ cestovních kanceláří jsme ale nepochodili. I to trochu svědčí o vztahu k Internetu jako prodejnímu kanálu a jejich e-komerčních schopnostech (viz článek Odpoví e-shopy na e-mail?).

Hráči na trhu

Společnost Invia.cz je považována za největší online cestovní agenturu. Založena byla v roce 2002 a investorem je na českém Internetu dobře známá švýcarská skupina Centralway Holding. Náš loňský zprostředkovaný obrat činil 605 milionů korun, prodáváme zájezdy 260 cestovních kanceláří. V horizontu tří až čtyř let kalkulujeme s 30procentním růstem, jenž by kopíroval obecný vývoj na Internetu i trendy v zahraničí, řekl Michal Tůma v našem rozhovoru.

Konkurent NetTravel.cz se na Internetu objevil o rok později a stojí za ním Unimex Group a.s., společnost, která má podíly i v mnoha firmách podnikajících v cestovním ruchu, například v Čedoku. V roce 2005 jsme prodali zájezdy za 171 mil. korun. Letos počítáme růst v řádu 100 procent. Náš web měsíčně navštíví přes 100.000 unikátních uživatelů a ve špičce toto číslo stoupá. Konverzní poměr je velmi senzitivní informace, kterou bych nerad uváděl, prohlásil Petr Staněk, tiskový mluvčí NetTravel.cz.

Zajezdy.cz fungovaly již v roce 1999 a společníkem je AliaWeb. a.s. Mezi květnem 2005 a dubnem 2006 jsme prodali přes 5500 zájezdů za 160 mil. korun. Máme průměrnou cenu kolem 30 tisíc korun na zájezd. Je to trochu méně než naše konkurence, protože prodáváme hodně zájezdů do ČR, na Slovensko nebo vlastní dopravnou do Chorvatska, které jsou levnější. V dalším roce bychom rádi prodali za více než 200 mil. korun a dále drželi růst o 40–50 procent ročně. Daří se i naší dceřiné společnosti Zájazdy.sk, spol. s r.o. na Slovensku, kde jsme za první rok od spuštění v červenci do dnešního dne prodali zájezdy za více než 20 mil. slovenských korun, prozrazuje Igor Uherčík, ředitel Zajezdy.cz.

Igor Uherčík představil i něco z „kuchyně“ webu společnosti: V tyto dny, kdy máme vlastně největší špičku v návštěvách, se blížíme k 20 tisícům návštěvníků denně. Počet objednávek se velmi liší podle měsíce návštěvy. Mimo sezónu, kdy si zákazníci nabídku zájezdů převážně jen prohlíží, máme zákazníka až za 500 návštěv. V sezóně naopak stačí i méně než 100 návštěv.

V únoru letošního roku vstoupil do firmy Last.cz největší český internetový obchodník Internet Mall a sestava největších hráčů trhu tak byla zkompletována. V tomto roce chceme prodat zájezdy za 180 milionů korun, což znamená prodej asi 6000 zájezdů, přibližuje plány Michal Pobežal, marketingový ředitel Internet Mall.

Na síti samozřejmě naleznete řadu dalších zajímavých cestovních agentur (např. A-tour.cz, Goldtour.cz), které však nedosahují takové velikosti a známosti.

Relativně malý počet velkých a zaběhnutých internetových CA je možná dán tím, že online prodej zájezdů není zlatý důl, jak se na konferenci APEK vyslovil Petr Staněk z NetTravel.cz. Při malých maržích je prý nutno počítat se stamilionovými obraty. Případný vstup nového hráče na trh by podle něj danou společnost stál řádově desítky miliony korun.

Jaká je vlastně klientela internetových CA? Většinou se jedná o mladší generaci a její movitější zástupce. Na výběru a koupi dovolené se podle zkušeností NetTravel.cz často podílí celá rodina: ženy rozhodují, kam se pojede na dovolenou, děti zájezd vyhledají a předají jej rodičům k dořešení. Muži jsou ti, kteří zájezd zaplatí…

Profil typického uživatele online cestování

Co brání ještě většímu rozvoji? Jaké jsou výhody a nevýhody nakupování zájezdů na Internetu? S čím se potýkají klienti a co vadí prodejcům?

Výhody online nakupování zájezdů

Výhody internetového nakupování dovolených jsou zřejmé a neliší se od ostatních oblastí e-shoppingu – je to především možnost koupě z pohodlí vlastního domova, aniž byste museli vážit cestu do pobočky cestovní kanceláře. Internetové cestovní agentury navíc nabízejí podobné možnosti jako známé porovnávače cen v e-shopech; na jednom přehledném místě je dostupná nabídka vícero cestovních kanceláří. Zbývá si jen vybrat ideální parametry výletu, objednat, zaplatit a odcestovat.

K dobru můžeme připočítat i další výhody, které Internet a web s sebou automaticky přináší: aktuální kurzy měn, stav počasí, sdílení zkušeností a cestovatelských zážitků, fotogalerie, mapy… a mohli bychom pokračovat dále.

Pokud objednávka dopadne úspěšně a klient si pospíší s platbou, slibují jednotlivé subjekty možnost odjezdu už druhý den (teoreticky ještě týž den). Nejčastější forma platby je ale stále nehbitý bankovní převod, který celý proces o nějaký ten den pozdrží. S alternativou využití platební karty se setkáte zřídkakdy; online CA o nich většinou hovoří s despektem kvůli vysokým poplatkům, které přebíjejí provize za uskutečněný obchod.

Nevýhody online nakupování zájezdů

Největším problémem je bezesporu aktuálnost databáze s nabídkami zájezdů. Tedy záležitost, u níž se na Internetu automaticky předpokládá bezproblémovost. Realita ovšem bývá jiná, přestože se internetové CA dušují, že se o čerstvost dat stará několikačlenný tým 24 hodin, sedm dní v týdnu. Synchronizace dat s cestovními kancelářemi bohužel mnohdy pokulhává, zvláště v sezóně, kdy o majitelích zájezdu rozhodují hodiny a minuty. Nepříjemné také je, že stav zájezdu většinou nelze prověřit po telefonu, a tak se na webu musíte pustit do objednávky.

V současné době jsou problémy hlavně na straně cestovních kanceláří, které až na výjimky nedokáží zasílat kompletní data zájezdů a jejich aktualizace. Musíme provádět mnoho práce v podstatě ručně, stěžuje si Igor Uherčík ze Zájezdy.cz.

Dalším handicapem je chybějící osobní kontakt, který nemalé množství zákazníků preferuje před relativně anonymní e-mailovou a telefonickou komunikací. Řešením jsou vlastní pobočky, třeba Last.cz má pro prodej zájezdů tři. Online agentury také jistě nepotěší avizovaná nutnost uvádět u nabídky konkrétní jméno kamenné cestovní kanceláře.

Internetové cestovní agentury jsou živy a zdrávy z provizí. Ty v případě průměrné ceny zájezdu nedosahují astronomických výšek, spoléhat se tak musí na kvantitu prodaných dovolených. Kupříkladu NetTravel.cz má domluvené provize v průměru osm procent. Zájezdy.cz, které dle svých slov prodávají hodně zájezdů last minute, získávají u tohoto typu cesty pět procent z celkové částky.

Budoucnost?

Všichni zástupci online zprostředkovatelů zájezdů věří v lepší příští. Otázka je, jak moc a jak dlouho bude prodej dovolených přes Internet ukrajovat z celkového koláče cestovního ruchu. Důležitým faktorem bude to, zda a kdy začnou velké cestovní kanceláře brát Internet jako vážný prodejní kanál. V současnosti sice mnohdy nabízejí online objednávkový systém, ale pro realizaci dovolené se návštěvě kamenné pobočky stejně nevyhnete.

Trh se přesouvá na Internet a zastaví se asi u hranice 35–40 procent celkového prodeje, odhaduje Petr Staněk z NetTravel.cz.

Myslím, že lze předpokládat, že internetový prodej by mohl dosáhnout během několika let i 50procentního podílu na trhu. Uvažuji samozřejmě v tom i prodeje samotných cestovních kanceláří přes jejich servery. Pak už budou změny mnohem menší, věří Igor Uherčík ze Zájezdy.cz.

Trh ještě několik let poroste o 30–50 procent ročně. Odhadem nejpozději do deseti let pak online prodej překoná prodeje v kamenných pobočkách, věští Michal Pobežal za Last.cz.

Internet v cestovním ruchu bude hrát jistojistě stále větší roli, což budou muset uznat i mamutí CK. Jiří Jelínek, ředitel CK Fischer, v rozhovoru pro server iHned.cz přiznává, že více než 60 procent klientů dovolenou vybírá přes web (i když ji pak třeba zaplatí v pobočce). CK Fischer, jež online prodej nabízí, předpovídá letošní prodej online zhruba 7000 zájezdů, což ale v celkovém měřítku představuje malé procento. Věřím, že během několika následujících let dosáhnou prodeje zájezdů přes web stejných podílů, jak je to běžné v západní Evropě, tedy něco kolem 20 až 25 procent z celkových prodejů, říká Jiří Jelínek. CK Fischer stejně jako CK Čedok však vyrovnanému podílu online prodeje s klasickým prodejem nefandí.

Závěr

Ať už využíváte služeb cestovních kanceláří (agentur), nebo cestujete na vlastní pěst, není pochyb o tom, že Internet dává cestování a cestovnímu ruchu novou dimenzi; pro naplánování cesty a dovolené a zjištění souvisejících informací se pro svou efektivitu stal téměř nezastupitelným nástrojem.

BRAND24

Jako uživatelé-cestovatelé-pozorovatelé budeme svědky kontinuálního přesunu „kamenného“ cestovního ruchu do online světa. Tím by se měla nabídka nadále rozšiřovat a díky jejich soutěži zlepšovat – budete přece pouhý klik od konkurence. Lze předpokládat, že elektronizace a internetizace se promítne i do prodeje letenek, poskytování ubytování a dalších návazných služeb.

Na závěr nabízím jednu vážně nevážnou řečnickou otázku k zamyšlení: budeme si moci pomocí Internetu kompletně naplánovat dovolenou, abychom ji také mohli bez Internetu kompletně strávit?

Má u vás online prodej zájezdů šanci?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor vede MEDOBOS s.r.o., je Copywriter.cz a dělá weby pro Benešov i Říčany.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).