Hlavní navigace

Křižník ve vodách reklamy

Ondrej Kratochvíl

Jste zvědaví, jak vesluje vodami českého reklamního světa agentura Ark Thompson? Pokud ano, nastupte na palubu a nechte se unášet jejich křižníkem. Při plavbě navštívíte plno zajímavých míst. Vašimi průvodci budou kromě redakčního recenzenta také knihovník Petr Sklenář (SVKHK) a webdeveloper Josef Šlerka (SHERWOOD Media).


http://www.ar­k.cz/

Internetová prezentace reklamní agentury Ark Thompson je zajímavá už svým celkovým pojetím – veškerý obsah prezentace je tvořen v Marcomedia Flash, takže stránky obsahují naprosté minimum HTML kódu. To má své výhody i nevýhody. Mezi nesporné výhody patří nezávislost na browseru, ale jen v případě, že máte nainstalovaný Flash plug-in. Nevýhodou je právě diskriminace uživatelů, kteří Flash nemají či nemohou mít nainstalovaný (různé instituce, školy, majitelé starších a pomalých počítačů atp.).

Už po načtení úvodního rozcestníku jsem byl trochu v rozpacích. Rozcestník na mne působí poměrně chaotickým dojmem, vůbec jsem nevěděl, co dělat. Až přejížděním samotných grafických prvků stránky kurzorem myši jsem zjistil, na co lze kliknout a na co ne. Krom tohoto nedostatku bych rozcestníku ještě vytknul špatné zarovnání textů – např. odkazy „Dobrodružná hra“ a „Prezentace“ (pod průhledy dalekohledu) nekopírují zaoblení úplně přesně. Také vlaječky „česky“ a „english“ se mi zdají oproti průhledům dalekohledu posunuté více doprava, ale možná jde jen o optický klam.

Po výběru typu prezentace (hra vs. klasičtější verze) vás čeká ještě obrazovka, kde si vyberete parametry pro další zobrazení. Pokud máte pomalejší počítač a připojení, můžete třeba vypnout zvuky, nebo zvolit méně animací. V případě tohoto webu je taková volba na místě, animací je hodně a poměrně náročných na výkon počítače.

Barevně je prezentace na českém internetu také poměrně osvěžující, i když nevím, jestli jsou zvolené barvy ty pravé. Modrá a zářivě zelená působí dost agresivně, ale na druhou stranu – ještě jsem neviděl třeba šedočervený ostrov na bílém moři. Tím chci říct, že v případě aktuální prezentace je použití takovýchto barev oprávněné, dobře symbolizují moře a ostrůvky zeleně. Také docela sedí k výrazně barevným (stylově trochu komiksovým) animovaným obrázkům. Za výtvarné provedení obrázků i animací musím na autory prezentace snést jen samou chválu, zvláště v režimu hry. Nevím, jak vám, ale mě se moc líbí!

Jak nejslabší článek prezentace se v mých očích jevila přehlednost navigace. Začalo to úvodním rozcestníkem, pokračovalo přes zvláštní menu s ostrůvky a končí absencí hyperlinků v textech. To ostrovní hlavní menu je asi nejhorší, nevím, zda jsem tak nevšímavý surfař, ale nějakou tu chvilku mi trvalo, než jsem si všimnul šipek s šavlemi po stranách výřezu. Šipky slouží k rotování výhledu po ostrovech, bez jejich používání by vám zůstala utajena většina obsahu prezentace. Každý ostrov otevře ještě další podstránku, která je však provedena dost jednoduše – menu je statické, skorolování obsahu je vyřešeno velmi nevzhledným puntíkem s gradientním přechodem. Pro návrat na ostrovní menu slouží odkaz s popiskem „zavřít“, což podle mne trochu odstrašuje :-).

Obsah je většinou zpracovaný dost stroze, s minimem obrázků a bez zvýrazňování důležitých nebo zajímavých partií textu. Font je možná příliš velký a tučný, čitelnosti nepřidá ani jeho barva. Černou na zeleném podkladu nepovažuji zrovna za správnou kombinaci pro příjemné čtení…

Test validátoru správnosti HTML kódu dnes vynechávám, protože HTML hraje v prezentaci Ark Thompson jen roli malého a nenáročného prostředníka.

Co říci na závěr? Zajímavá a svým způsobem i docela pěkně zpracovaná prezentace, u které však v mých očích pokulhává zejména navigace a přehlednost obsahu. To je docela závažný problém – nahodilému surfaři by asi trvalo docela dlouho, než by zjistil, co vlastně ten Ark je a čím se zabývá. Nevím, kolika body by web hodnotili piráti reklamních vod, ale já bych nešel pod méně než pět z deseti.

Rodný list website

532

server:
Ark Thompson (http://www.ar­k.cz/)
zadavatel:
Ark Communication, s.r.o., člen skupiny WPP
agentura:
GlobeDesign,
art director:
Ing. Pavel Šimek
velikost týmu:
Scénarista, Copywriter, Grafik,
Kreslič, Flashista, Míchač zvuků
a ruchů, Testovací hráči
doba realizace:
cca 4 měsíce
použité technologie:
Macromedia Flash, Linux/Apache
datum spuštění
únor 2001

Petr Sklenář
knihovník (SVKHK)
petr.sklenar@svkhk­.cz
Josef Šlerka
webdeveloper (SHERWOOD Media)
bard@rebels.cz
ORIGINALITA ŘEŠENÍ
Interaktivní flashová prezentace pomocí „dobrodružné“ námořní hry je originální a vtipná. Byla to zajímavě strávená půlhodinka, i když jsem nedosáhl plného počtu bodů. Jen jsem byl zklamán, že mne nikde nepřepadli piráti nebo nepotopila ponorka. Prezentace pro konzervativní klienty vychází ze stejného nápadu, tzn. z tematiky ostrovů v moři informací. Vše podmalovává příjemná hudba, jako dělaná pro irské námořníky. Jednoznačně nejlepší složka webu. Prezentace ve stylu adventury „Monkey Islandu“ je neotřelý nápad. Také možnost zvolit si i neherní cestu je dobrá. Horší to však je se stylizací textů do námořnického slovníku, která občas působí křečovitě a plodí věty na hranici smysluplnosti jako např. „Neřádi-li na vaší palubě žádný virus, vstupte na bezpečný software naší agentury, hodíme vám lano.“
POUŽITELNOST
Použitelnost webu je velice problematická. Pokud je jí míněno rychlé vyhledání informací o společnosti, tak bude asi uživatel zklamán. Mě osobně překvapily i některé texty, např. v rubrice Služby, kde jsem některé ne zcela pochopil. Na druhou stranu opravdu originální námořní hra řekne o zadavateli webu hodně a pokud bude mít uživatel čas, bude to vítané zpestření. Ale sekretářka musí dodat šéfovi podklady, které se z flashe dolují špatně. Rychlost odpovědí serveru s prezentací nemohu dost dobře posoudit, protože jsem připojen k Internetu velice rychlou linkou. Jak kde. Jak co. Ve variantě pro konzervativce je dobrá, byť občas by šlo Flash vylepšit jako např. při plynulosti scrollingu textu nebo navigaci loďky. Co se týče adventurní části, zdá se mi, že dobrý nápad má své mouchy opět v navigaci, a to nejen lodi samotné. Obsah webu je relativně chudý vzhledem k rozsahu prací a možností, jimiž se firma chlubí. Když už na konci jedné ze stránek oznamuje (opět strašnou češtinou): „Které z posledních kreativních prací si chcete prohlédnout nejdříve, si můžete vybrat v nabídce na pravé straně“, očekával bych větší výběr než z jedné možnosti.
TECHNICKÁ NÁROČNOST
Celý web je vytvořen jako flash prezentace a velice mne zarazila neexistence textové nebo jiné neflashové verze, když mi bylo oznámeno, že WWW server používá technologii Macromedia Flash 4 a já mám s Lynxem smůlu. Standardně nainstalované majoritní (i ne úplně majoritní) prohlížeče ovšem problém neměly. Ark Thompson se ale připravil o možné klienty, kteří flash pluginy nemají nainstalovány. Třeba o zrakově postižené… Příjemné je, že prezentace ve Flashi dává vybrat různé stupně náročnosti; co už je méně sympatické – uživatel si nemůže vybrat, jestli vůbec Flash chce či nikoli. Díky Flashi nejsou problémy pod NN ani pod IE, což ale není zásluha tvůrců webu, ale Flashového pluginu. Neodpustím si jednu poznámku: Mánie personalizace vede k tomu, že se defaultně přednastavuje jazyková verze podle verze browseru. Máte-li český IE – no problem, ale NN už hezky dlouho v české mutaci nevychází.
ESTETICKÝ DOJEM
Estetický dojem je výrazně individuální záležitost. Na mne třeba stránky působí pěkně s řadou výhrad k věcem, které mi nesedí (např. kombinace ostrovů v navigaci s použitým písmem, navigace na stránkách s texty…). Příjemně mne překvapila hudba. Modrá je dobrá a voda uklidňuje. Občas neladí modrá v prezentacích, ale není to tak šílené. Horší je, že ať jste klient hravý či konzervativní, nevyhnete se kreslené rozpustilé grafice, která člověka hledajícího informace časem omrzí.
POZNÁMKA NA ZÁVĚR
Web na mne působí hodně rozporuplně – na jedné straně originální námořní hra a na straně druhé naprostá absence jakékoli verze pro prohlížeče nepodporující flash. Jen na okraj, přes všechnu povinou sebechválu firmy Ark Thompson Praha a kvalitní klientelu: Možná by neuškodilo věnovat větší pozornost české stylistice.
CELKOVÉ HODNOCENÍ
6/10 7/10

V rubrice SkrzNaSkrz vycházejí pravidelně každý pátek recenze webů tvořených předními českými webdesignerskými studii. Web vybírá redakce ze seznamu referencí, které webdesignerská studia a webdesigneři zveřejňují na svých prezentacích. Web je recenzován redaktorem Lupy a nezávisle na něm též dvěma osobnostmi (vybranými redakcí), kde jedna pochází z řad tvůrců webů (od konkurence hodnoceného) a druhá je vybírána mezi profesionálními uživateli Internetu.

Našli jste v článku chybu?

21. 1. 2002 12:35

Josef Slerka (neregistrovaný)
No, pokud má ten web "opravdu návštěvníka HLAVNĚ pobavit" pak se mu to díky češtině jeho tvůrců povedlo:-))

18. 1. 2002 17:56

Jakub Ditrich (neregistrovaný)
Vzhledem k povaze produktu velké reklamní agentury má její prezentace opravdu návštěvníka HLAVNĚ pobavit a případně mu i cosi o agentuře sdělit, ale maximálně nenásilnou formou (marketingovci si rádi hrají:-))

Podobný typ prezentace se zcela jistě nehodí pro prezentaci firmy prodávající jakékoli hmotné zboží, nebo nabízející služby "pro širokou veřejnost".

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

DigiZone.cz: R2B2 a Hybrid uzavřely partnerství

R2B2 a Hybrid uzavřely partnerství

DigiZone.cz: Optimedia: hybridní kampaň Nescafé

Optimedia: hybridní kampaň Nescafé

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Vitalia.cz: To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Vitalia.cz: Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Měšec.cz: Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

Root.cz: Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu