Hlavní navigace

Kterak sledovat chování návštěvníků na webu

David Litvák 22. 6. 2001

Služby, nabízející zdarma statistické údaje o návštěvnícich webových stránek, patřily vždy mezi ty nejžádanější. Svědší o tom popularita TOPlistu či Navrcholu. Do českého prostoru nově dorazivší služba Mytrix je v mnohém zajímavá, kupříkladu partnerstvím s PricewaterhouseCoopers či možností monitorovat chování zákazníků na stránkách.

Služby, nabízející zdarma statistické údaje o návštěvnícich webových stránek, patřily vždy mezi ty nejžádanější. Pro každého webmastera či provozovatele webu, ať už se jedná o firemní megabludiště, e-zin nebo osobní stránku s fotkou a ikonou „Under Construction“, jsou mimořádně zajímavé informace o tom, kolik uživatelů jeho stránku navštívilo, odkud na ni přišli, co na ní dělali, kam a za jak dlouho odešli… Není divu, že se tolik populárními staly služby jako TOPlist a zejména Navrcholu.cz, které kromě základních statistik navíc svým uživatelům umožňují zdravě soutěžit v žebříčcích návštěvnosti.

Do českého webového prostoru nově dorazivší služba Mytrix sice podobně kompetitivní prvek neobsahuje, zato nabízí podstatně propracovanější statistické výstupy – a (alespoň ve Free verzi) je také komukoli dostupná zdarma. Určitou vypovídací hodnotu jistě má i fakt, že společnost navázala dlouhodobé partnerství s Pricewaterhou­seCoopers (PwC), i když, jak se zdá, PwC nebude auditovat výstupy statistik, ale bude jen rádcem při standardních firemních záležitostech (daňové a právní poradenství, účetní audit…).

Co tedy Mytrix svým uživatelům nabízí? Po registraci vašeho webu (a samozřejmě i provedení potřebných náležitostí – viz dále) získáte přístup k podrobným údajům o návštěvnosti vašich stránek, rozčleněným do několika oddílů. První, konfigurovatelný oddíl se jmenuje Vlastní reporty a v Souhrnné statistice nabízí informace o počtu návštěvníků, hostů, hitů, návštěv, počtu obnovení, načtení… Zajímavé jsou údaje o „jádru uživatelů“ a „aktivních týdenních uživatelích“, které jsou každý den porovnávány s aktuálními změnami. Vlastní reporty dále obsahují Přístupy podle zemí, Rekordy návštěvnosti, Přístupy z cizích webserverů, navštívení jediné stránky, Návštěvnost webu, informaci o aktuálním počtu návštěvníků na vašich stránkách a statistiku Hostů. Poměrně vyčerpávající nabídka, dalo by se říct. Jenže to jsme teprve na začátku…

Mytrix (pořád ještě) Free dále nabízí (včetně grafických výstupů) například prognózy návštěvnosti, přehled odkazujících stránek, sledování přístupů z vyhledávačů, informace o chybných stránkách, o jazycích uživatelů, o verzích prohlížečů, o operačních systémech (verzích i typech), rozlišeních obrazovky, barevné hloubce, používání Javy, JavaScriptů a cookies… Celkem tak tato nezpoplatňovaná služba nabízí třicet čtyři základních parametrů návštěvnosti. Dalších dvaadvacet jich pak může sledovat ten, kdo, Free službou namlsán, sáhne po službě Pro (a tím pádem také po peněžence).

Mezi Pro parametry nalezneme Přístupy z proxy serverů, Vyhledávací fráze, Stránky, na které vedou klíčová slova, Nejoblíbenější stránky, Vstupní body, Čas strávený na stránce, Hloubku prohlížení webu, Log-soubor, Pozornost uživatelů… Rozdíl mezi Free a Pro verzí ovšem není jen v počtu sledovaných parametrů. Podrobná statistika se zdarma uchovává pouze měsíc, za poplatek půl roku. Technická podpora je buďto jednoduchá nebo speciální, zdarma vám také nikdo nevytvoří souhrnný účet, nenabídne neviditelné počítadlo, ani speciální server pro uchování a analýzu údajů ani mirrorování údajů. Ceny pak se liší podle počtu shlédnutých stran za měsíc: od 499 korun za měsíc do padesáti tisíc stran až po 4.999 korun při více jak deseti milionech shlédnutých stránek. (Nemohu se ubránit představě webmastera, který zoufale sleduje, jak se devětadvacátého křivka jeho návštěvnosti blíží k mezní hranici a v rámci úspor na posledních pár hodin, ne-li dnů web buďto zcela odstavuje nebo alespoň ruší statistické sledování – ti, kdo jsou na datově limitovaném připojení k Internetu, podobnou situaci pravděpodobně dobře znají. :-) V rámci jednoho účtu je možné nechat sledovat i návštěvnost více webů.

Zbývá zodpovědět důležitý dotaz – jak? Způsob získávání je celkem standardní – uživatelé Mytrixu umístí na své stránky neviditelný bod či ikonku služby s individuálním HTML kódem, který umožní sledovat všechny potřebné informace. Samozřejmostí (možná trochu problematickou) zůstává nutnost „zapnutých“ cookies na straně návštěvníků webů.

Jak už bylo řečeno, Mytrix leze do zelí Toplistu a Navrcholu jen částečně (žádné žebříčky, které jsou u „konkurence“ podstatou, se nekonají), nezaregistrovaný návštěvník na jeho stránkách nalezne (kromě podrobného popisu systému včetně detailních FAQ) pouze údaje o tom, kolik webserverů je do systému zapojeno, kolik jich přibylo za posledních 24 hodin a kolik z nich je online. Zatímco Mytrix.cz teprve nedávno překročil první stovku registrovaných, povzbudivě vysoká čísla uživatelů Mytrix.com se zdají být zárukou úspěšnosti zvoleného obchodního modelu a snad tedy i toho, že se Mytrix.cz stane mezi domácícmi službami trvalkou. Už jen proto, že má vydařenější web nežli jeho (pra)zdroj.

Anketa

Sledujete statistiku přístupů na vaše webové stránky?

Našli jste v článku chybu?

28. 8. 2001 14:35

Vaclav Kabat (neregistrovaný)
nazor? spis blabol..

pouziji -li stejne logicke postupy jako jeho autor, pak dojduu zrejme k zaveru, ze autor toho prispevku je sam zodpovedny za TV nova a navic jeste muze za globalni otepleni...

15. 8. 2001 20:12

Josef Novak (neregistrovaný)
Fascinuje mne lehkomyslnost,se kterou provozovatele renomovanych serveru (napr. Lupa, iDnes, Mobil, Zive aj.) predavaji sve log fily formou zapojeni do systemu Mytrix zahranicni konkurenci, o ktere prakticky nic nevi. Pokud neverite, tak vezte, ze system Mytrix je pouze trademark pro neruske zeme puvodniho ruskeho systemu SpyLog Analyzer/Research od firmy SpyLog Company z Moskvy (viz www.spylog.ru a www.spylog.com). Neni divu - Spy - zved speh slidil spionaz spion tajny agent. Ta finta s PWC Vas…
120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Podnikatel.cz: Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Vitalia.cz: Manželka je bio, ale na sex moc není

Manželka je bio, ale na sex moc není

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Lupa.cz: Avast po spojení s AVG propustí 700 lidí

Avast po spojení s AVG propustí 700 lidí

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Podnikatel.cz: EET zvládneme, budou horší zákony

EET zvládneme, budou horší zákony

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů