Kulturissimo.cz: podnikatelská sebevražda prostřednictvím kultury, divadla a filmů?

Cynik by si řekl, že to je podnikatelská sebevražda: Magdalena Biedermanová založila loni web s recenzemi divadelních představení, výstav, koncertů a filmů. Má k dispozici síť zapálených autorek a autorů a věří, že se jí podaří s kvalitním a přesně zaměřeným obsahem uspět i obchodně. Dokáže prorazit a vybudovat z portálu Kulturissimo.cz životaschopný podnik?

Představte prosím třemi větami svůj projekt.

Kulturissimo.cz je internetový kulturní portál, kde najdete tipy na kulturní akce, recenze a soutěže o vstupenky i jiné ceny. Pokrýváme zejména oblast výtvarného umění a fotografie, divadla, filmu a hudby, v menší míře také designu, architektury a literatury. V rámci partnerství spolupracujeme s kulturními institucemi a festivaly.

Jak dlouho funguje? V jaké fázi se nyní nachází?

Portál jsme založily spolu s Annou Hořejší v srpnu 2011. V tuto chvíli jsme ve fázi, kdy je fungování redakce již zaběhnuté a počet našich partnerů se stále rozšiřuje. Zatím však neprodáváme reklamní prostor.

Proč a jak vás napadlo spustit vlastní web se zpravodajstvím z kultury?

I když jsme si vědomi konkurence v této oblasti, jsme toho názoru, že pro přehledný a informačně bohatý kulturní portál s kultivovaným vizuálem je na českém internetu stále místo a doufáme, že si najdeme dostatek čtenářů. Na kulturní portál padla volba zejména proto, že je profesní dráha obou jeho zakladatelek s kulturou výrazně spojena.

Magdalena Biedermanová (nar. 1977)

Absolvovala Filozofickou fakultu Masarykovy univerzity v Brně. Od studií funguje na volné noze v oblasti reklamy (grafický design, weby…) a produkce. Pracovala např. pro portály bedekr­.cz nebo earch.cz, spolupracovala s firmami a institucemi jako je Galerie hl. m. Prahy, Pražský dům fotografie, Architecture Week, Česká komora architektů, Radio Free Europe/Radio Liberty, Občanské sdružení Rafae nebo Cubespace s.r.o. V roce 2011 založila spolu s Annou Hořejší internetový kulturní portál kulturissimo.cz.

Kdo jsou vaši největší konkurenti? Jak se od nich chcete odlišit?

Za největší konkurenty považujeme weby nekultura.cz, lacultura.cz a kulturnipecka.cz. Rádi bychom se lišili přehledností, větším množstvím publikovaného obsahu a vizuální atraktivitou – každý týden se náš portál barevně proměňuje a “fotografií týdne” láká na jinou událost. Také chceme být aktivním a spolehlivým partnerem kulturním institucím, se kterými jsme domluveni na spolupráci. Přímo na našem webu lze také zakoupit vstupenky na kulturní akce, prodávané v síti Ticketstream.

Jaké má kulturissimo postavení ve firmě signed media? Je to hlavní nebo vedlejší aktivita? A jak souvisí s těmi ostatními?

Kulturissimo.cz je jedním z projektů realizovaných pod mojí již roky používanou značkou signed media. Do budoucna by kulturissimo.cz mělo představovat objemově asi 50 % aktivit stejnojmenné firmy signed media, která by měla vzniknout v horizontu několika měsíců jako s.r.o.

Kulturissimo.cz - titulní stránka

Kulturissimo.cz – titulní stránka

Z čeho projekt financujete? Máte nebo sháníte investora či sponzora?

V tuto chvíli je portál investován ze soukromých zdrojů, tedy z jiných projektů v rámci signed media. Aktivně zatím investora ani sponzora nesháníme, ale jsme samozřejmě přístupni případným nabídkám a jednáním.

Kolik lidí na projektu pracuje? Jak získáváte přispěvatele a jaké jim nabízíte honoráře?

Sama mám na starosti zabezpečení technického fungování, marketingu a spolupráce s partnery. Šéfredaktorkou a spoluzakladatelkou je Anna Hořejší, která se stará o komunikaci s týmem externích redaktorů a samozřejmě dramaturgii obsahu. Máme okruh asi deseti stálých externích recenzentů/re­daktorů.

Naprostá většina redaktorů píše pro jiná tištěná nebo internetová periodika a jejich příspěvky na náš portál jsou honorovány. Stálá spolupráce funguje i s naším programátorem a brigádnicí na pomoc s prezentací na akcích, distribucí letáků apod.

Kdo je typický čtenář vašeho webu? Kolik lidí dnes Kulturissimo čte a kolik jich podle vás může potenciálně oslovit?

Kulturissimo.cz cílí na vzdělanější čtenáře ve věku cca 18–40 let se zájmem o kulturu a usilujeme o to, abychom byli obsahově jakýmsi “kultivovaným mainstreamem”. V tuto chvíli evidujeme něco přes 200 návštěv denně a cíl vidíme v alespoň několikatisícové denní návštěvnosti.

Jak oslovujete nové čtenáře, jak je motivujete, aby se vraceli a jak se vám to daří? Jaké komunikační kanály kromě webu využíváte, jaká je vaše marketingová strategie?

Čtenáře oslovujeme přes náš profil i jiné spřátelené profily na Facebooku, pořádáme soutěže, které propagujeme na soutěžních portálech a PPC kampaně fungují i na Skliku a AdWords. Pravidelně vkládáme naše filmové recenze jako externí na csfd.cz a s některými partnery realizujeme výměnu reklamních bannerů. V rámci SEO jsme také registrováni v katalozích, na zpravodajských portálech odebírajících RSS kanály a využíváme většiny obvyklých nástrojů. Funguje u nás od začátku tohoto roku také newsletter a v nejbližší době chceme začít využívat i Twitter. Máme také tištěné letáky, které distribuujeme především po pražských kavárnách a na místech akcí, jichž jsme partnerem.

Jak získáváte inzerenty? Co jim můžete nabídnout navíc ve srovnání s konkurencí? Kdo u vás nyní inzeruje a jak je spokojen?

Placenou inzerci v tuto chvíli cíleně nenabízíme, reklamní prostor využíváme pro prezentaci našich partnerů a spřátelených projektů. Máme to ale v blízké době v plánu.

Počítáte vedle inzerce ještě s jinými zdroji příjmů (sponzoring, placený obsah, mobilní aplikace…)?

Jsme připraveni jednat s případnými zájemci o sponzoring, ale aktivně je zatím pravděpodobně vyhledávat nebudeme. O zavedení placeného obsahu do budoucna neuvažujeme.

Jakých minimálních měsíčních příjmů potřebuje Kulturissimo do­sáhnout, aby byl projekt dlouhodobě životaschopný, abyste jej nemuseli dotovat z jiných zdrojů?

Tuto částku bychom v tuto chvíli spíše nezveřejňovali. Ani ji nelze jednoznačně určit, protože bychom do budoucna rádi určitě investovali do rozšíření redakčního obsahu – a k tomu bude docházet v přímé úměře k ekonomické úspěšnosti projektu.

Kde vidíte svůj projekt za tři roky? Čeho byste rádi dosáhli v nejbližším roce?

V horizontu roku bychom rádi dosáhli čtenosti až několika tisíc návštěv denně a jsme si vědomi toho, že je to relativně vysoko postavený cíl. Dlouhodobě bychom chtěli vybudovat známou značku a dosáhnout zejména ekonomické soběstačnosti projektu a návratu počátečních investic spolu s postupným rozšiřováním obsahu.

UX16

Pokud by neexistoval Internet, v jaké oblasti byste se nejspíš realizovali?

…v oblasti reklamy nebo tištěných médií.

19 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 14. 1. 2012 18:08
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení: Právo pro e-shopy

  •  
    Jak provozovat e-shop v souladu se zákonem.
  • Jak přistupovat k vrácení zboží a spory se spotřebiteli.
  • Jak v souladu s právem marketovat e-shop.

Detailní informace o školení Právo pro e-shopy »