Líbímseti.cz vyrostlo na koleně, teď baví lidi

Poslat fotku a zjistit, jak se líbím ostatním. Na tomto principu vznikl server Líbímseti.cz pro mladé lidi. Po pěti letech patří mezi nejnavštěvovanější weby na českém Internetu. Zajímá vás, jak začínal? Jaká jsou úskalí provozu komunitního serveru? Kolik fotek obsahuje erotiku? Co plánuje do budoucna?

„Líbímseti.cz vyrostlo na koleně, psal jsem ho po večerech po škole,“ vypráví zakladatel serveru Oldřich Neuberger. Jeho „dítě“ nedávno oslavilo páté narozeniny a překonalo hranici 200.000 unikátních návštěvníků za den.

To je také důvod, proč bychom se měli na Líbímseti.cz zaměřit pod Lupou pečlivěji – třeba někteří ze čtenářů získají námět či novou energii pro své online aktivity.

Začátky? Hlavně chuť a energie

Projekt Líbímseti.cz obsadil prostor, který podcenily velké české portály. Svým mladým uživatelům nabídl přívětivou tvář a jednoduché rozhraní pro výměnu fotografií a pro s tím související seznamování. Oldřich Neuberger vzpomíná: „V roce 2002 byla penetrace uživatelů s fotkou v ČR téměř nulová. Nahrávat a prohlížet fotky bylo možné pouze zpoplatněnou SMS. Na myšlence bezplatného umístění fotografie a chuti dozvědět se hodnocení, jak se líbím ostatním, Líbímseti.cz vyrostlo,“

První investice byly nulové, nepočítáme-li chuť, energii a postarší server, na kterém se Líbímseti.cz rozjelo. Recept autorů by se potom dal shrnout do rčení mysli globálně, jednej lokálně: „Mou představou bylo nabídnout uživatelům něco nového, v zahraničí úspěšného, a dále hledat „české varianty“ povedených služeb.“

Inspirací se stal server HotOrNot.com a Líbímseti.cz se mu jistou dobu docela podobalo. Zatímco HotOrNot příliš neinovoval, zájem uživatelů o český server podmínil jeho další vývoj. „Díval jsem se na grafy a teď jsme stejně velcí jako HotOrNot. Rád bych poděkoval všem uživatelům, kterým se u nás líbí, a především týmu neuvěřitelně šikovných kolegů, se kterými mám nyní tu čest na webu pracovat.“

Elita českého Internetu

V současné době se Líbímseti.cz vyhřívá na výsluní českého Internetu. V březnu na něj podle NetMonitoru zavítalo téměř 800.000 návštěv­níků. Spolu se Seznamem a serverem Hry.cz stráví lidé na Líbímseti.cz průměrně nejvíce času za den ze všech českých internetových stránek v oficiálním monitoringu. Typickým uživatelem Líbímseti.cz je student mezi 15–27 lety, muži i ženy jsou zastoupeni rovným dílem.

Náklady na měsíční provoz se dnes pohybují okolo jednoho milionu korun. Nejvíc peněz spolkne vývoj, provoz systému a rozvoj hardwaru. Oldřich Neuberger říká: „Přestože se portálový trh může zdát saturovaný, doufáme, že v případě našeho byznysu to tak není. Věřím, že ideou zábavně-komunitního portálu s jasným zaměřením na mladé lidi máme dobře nastavený směr a dále porosteme. Zisk primárně reinvestujeme.“

Od čistého serveru s výměnným systémem osobních fotografií se „Libko“ rozšířilo na komunitní portál: najdete zde e-mail, diskuse, chaty či blogy. Na konci loňského roku web redesignoval a měnil navigaci. „Už po dvou týdnech si na starý vzhled nikdo nevzpomněl,“ tvrdí majitel serveru. Podle něj nesmí design na komunitních webech uživatele příliš obtěžovat.

Součástí serveru je i lifestylový magazín, nově možnost vytvoření osobních stránek, online radio a také videosekce, která zatím čeká na možné rozšíření po vzoru YouTube, nebo i Stream TV či N-joy.

„Líbímseti.cz se streamovaným videem zabývá od léta 2005, kdy jsme otevřeli téma videochatování. Za dva roky jsme zkusili několik možností, jak komunikaci přes kamerky nabídnout co nejzajímavěji. Na českém trhu zatím není jasné, zda videoobsah bude uživatelský, profesionálně vyrobený, legální nebo nelegální. Podle současného pole hráčů (ať už s obrovským rozpočtem či jen nahozenou udicí) tvrdím, že dobrý nápad, který odstartuje vlnu českého zájmu, ještě přijde,“ věští Oldřich Neuberger a doufá, že to bude právě Líbímseti.cz, kdo uhodí hřebíček na hlavičku.

Holky „nahoře bez“ nehledejte

Online komunita na Líbímseti.cz je posilována pravidelnými party-akcemi v „kamenném“ světě. Mezi nejvyužívanější služby patří psaní vzkazů a e-mailů.

Základnu uživatelských aktivit nicméně stále představuje výměna fotek – denně jich přibude 60 tisíc a provozovatelé deklarují, že je všechny moderují. Zhruba jedna fotografie ze sta je odmítnuta. Pravidla zakazují publikaci fotek slečen bez horního dílu plavek. „Na netu je erotiky dost. Chceme dát všem stejnou šanci k sebeprezentaci – přece jen každý se nahý ukazovat nechce,“ předpokládá Oldřich Neuberger – a pravděpodobně správně. U profilových fotek jsou řády ještě striktnější. Ptáte se, kolik lidí fotky kontroluje? Prý více než stovka moderátorů…

„Výsledky jsou uspokojivé. Při procházení uživatelů na nahou fotku nenarazíte, potkáte i minimum Tomů Cruisů a postav se slunečními brýlemi, kde nevíte, zda jde o muže či ženu.“ 

Bez reklamy to nejde

Sehnat reklamu, která by server uživila, bylo i pro Líbímseti.cz zpočátku těžké. „Pro úspěšný prodej musíte přesáhnout kritickou masu uživatelů, kteří portál za den navštíví,“ vysvětluje Oldřich Neuberger. „Zároveň musí být inzerent dostatečně internetově zdatný. Naštěstí čas pokročil, nyní srovnáváme krok například s portálem Atlas.cz, ale pohybujeme se v době, kdy jsou inzerenti zvyklí na netu investovat. Už neutrácejí bezhlavě a využívají možnosti, které Líbímseti.cz pro jejich prezentaci nabízí.“

Monetizovat komunitní web bývá složité, ale Líbímseti.cz hraje do karet vysoká návštěvnost. Na serveru najdete i personalizovanou reklamu ve smyslu přesného cílení na uživatele: provozovatel o vás ví, jaké máte pohlaví, kolik vám je let a odkud pocházíte – sami jste mu tato data prozradili. „To se nám hodí pro cílení reklamy. Inzerenti se rekrutují zejména z řad kosmetických firem nebo mobilních operátorů.“

Prodej Líbímseti.cz?

Líbímseti.cz zůstává v rukách českých majitelů. Oldřich Neuberger poznamenává: „Struktura vlastníků právě doznává určitých změn, především ale dokončujeme proces provozu pod akciovou společností. Zároveň se k mé radosti netrhnou dveře se zájemci z řad investičních fondů a mediálních skupin.“

Zájemci o Líbímseti.cz se údajně rekrutují ze dvou skupin. První tvoří finanční investoři, kteří svou investicí chtějí podpořit rozvoj portálu, případně vytvořit dostatek prostředků pro akvizice. Druhou sortou jsou mediální skupiny, které podnikají v jiných mediatypech a na Internetu zatím nemají vybudovanou silnou pozici. „Přitom Internet vhodně doplňuje jejich stávající mediální aktivity (digitální média) nebo případně kanibalizuje jejich příjmy (tisková média). Všichni zájemci pak mají společného jmenovatele a to, že jsou vlastněni zahraničním kapitálem,“ dodává Oldřich Neuberger.

Možnost, že by Líbímseti.cz spolkl zahraniční investor, prý existuje. „Nemyslíme si ale, že by to bylo aktuální v krátkém až střednědobém horizontu. Práce na Líbímseti.cz nás baví, daří se a to nás motivuje. Máme v hlavě spoustu témat, která chceme realizovat, a k tomu žádného partnera zatím nepotřebujeme.“

Další vývoj

Mezi konkurenty Líbímseti patří zejména Lidé.cz portálu Seznam. Centrum svůj populární xChat v minulých letech trochu zanedbávalo a teď jistě bude mít co dohánět. O komunitní projekt s blogy a diskusemi se také snaží Atlas. Ten měl v březnu „pouze“ sto tisíc návštěvníků (xChat je čtyřikrát větší). Se svěžím větrem přichází N-joy.cz nebo Stream TV.

MIF16

Provozovatelé Líbímseti.cz hledí se zájmem spíše do zahraničí a říkají, že na tuzemském Internetu nemají přímou konkurenci. „Třeba Hi5 je atraktivnější alternativa k MySpace. Mým horkým favoritem – především pokud jde o kreativitu a otevřenost množství inovací – je Facebook. Nebo klesající stálice Orkut a Friendster.“

„Byl bych rád, pokud by se nám podařilo přinášet na český komunitní Internet nové zajímavé myšlenky. Nedržet se tradičního unylého přístupu, pokračovat s určitou živelností, která je s vývojem a zkoušením těžko odhadnutelných novinek spojena a zároveň je výzvou a řekněme i odlišností,“ přeje si Oldřich Neuberger. „Věřím, že zvládneme usazení ve špičce žebříčku návštěvnosti i jako firma řešící svůj rychlý růst a budeme moci dále ukrajovat z rostoucích mediálních rozpočtů pro Internet a nabízet uživatelům příjemnou základnu na Internetu.“

Anketa

Jste členy nějaké internetové komunity?

31 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 15. 2. 2014 23:25

Školení: Jak na firemní Facebook prakticky

  •  
    Jak efektivně propojit Facebook s webem.
  • Jak vše měřit a vyhodnocovat.
  • Jak řešit krizové situace.

Detailní informace o školení Facebooku »