LinkedIn – zrcadlo vaší kariéry

Sociální síť může mít někdy smysl i pro ty, kteří neradi sdílejí fotky a nechatují a kamarády. LinkedIn nabízí skvělý servis pro budování sítě profesních kontaktů a tvorbu online životopisu s referencemi. Co všechno LinkedIn umí?

LinkedIn je sociální síť orientovaná na profesní kontakty. Založena byla v roce 2002 a spuštěna v květnu roku 2003. Jejím hlavním cílem je “professional networking”, tedy kontakty mezi profesionály zejména z IT oborů. LinkedIn má více než 35 milionů členů asi ze 170 zemí.

Co tedy LinkedIn umí? Základní funkcí a koneckonců hlavním důvodem, proč uživatelé službu používají, je přehledný seznam získaných kontaktů. Měli by to být lidé, které znáte a se kterými máte určitou zkušenost (ještě lépe – znáte se s nimi profesně). Pravda leží ve skutečnosti někde jinde, mnoho navzájem provázaných prvků sítě nemá se svými protějšky žádnou osobní zkušenost. Lidé, které máte ve svém seznamu (ten se nazývá Connections), jsou tím nejcennějším, čím můžete v síti ostatní ohromit.

LinkedIn Apps

O zařazení do seznamu se samozřejmě žádá, takže budování kontaktů na LinkedIn je během na dlouhou trať. Vyhledávání je možné podle předchozího nebo současného zaměstnání, podle jmen nebo klíčových slov. Rozšíření sítě kontaktů je jednoduché, stačí pozvat kolegy bývalé nebo současné, ať už jsou na LinkedIn registrováni nebo ne. Pokud kontakt vztah potvrdí, stává se z něho connection, tedy kontakt. V síti LinkedIn se často soutěží v počtu kontaktů, ti nejlepší jich dosahují tisíce. Pak je zřejmé, že s takovým množstvím lidí se prostě znát nemohou a tito uživatelé tak trochu podvádějí.

LinkedIn Groups

Síť se skládá nejenom z těch, kteří jsou spojeni s vámi, ale i známí vašich známých. Tito známí z “druhého kolena” mohou být cílem vašeho zájmu a lze se jim nechat představit pomocí známých stávajících. Tato funkce je jednou z velkých výhod LinkedIn a umožňuje spojovat se se zajímavými lidmi z oboru. Kromě kontaktů s kolegy či partnery je velmi důležitou funkcí jakýsi virtuální životopis, v hantýrce LinkedIn jde o Profile. Ten může s klidem suplovat klasický životopis. Aktualizuje se jednoduše a může obsahovat všechno to, co do životopisu patří. Tedy hlavně přehled získaného vzdělání a praxe.

Navíc je možné získávat od kolegů současných či minulých, nebo od obchodních partnerů takzvané doporučení, Recommendation. Doporučení je skvělou možností, jak popsat vztah mezi uživateli LinkedIn, navíc pomáhá případným head hunterům vybírat lidi, se kterými byli spolupracovníci v minulosti spokojení.

Hledání zaměstnanců a zaměstnavatelů, to je to hlavní. Zaměstnavatelé mohou zveřejňovat volná místa či obchodní příležitosti. Online reputaci na LinkedIn tedy tvoří životopis, kontakty a doporučení. Z těchto údajů si už potenciální zaměstnavatel může utvořit slušný obrázek o tom, s kým má tu čest. Asi každému z uživatelů LinkedIn se někdy stalo, že ho kontaktoval někdo s nabídkou práce. Tyto nabídky bývají relevantní a zajímavé, právě díky širokému spektru informací, které profil zveřejňuje. Personalisté mají potenciální zaměstnance jako na dlani a pro mnohé z nich je používání LinkedIn denním chlebem.

Samozřejmostí je komunikace mezi členy sítě pomocí zpráv, Inbox vypadá skoro jako klasický e-mailový klient. Uživatelé LinkedIn se mohou stát členy skupin, Groups, které sdružují profesionály z určitých oblastí. Skupiny pak informují své členy o novinkách a chystaných akcích. To, že je LinkedIn klasickou, i když trochu úzce zaměřenou sociální sítí, potvrzuje status “What are You Working On?”. Tam uživatelé píší krátce o tom, čím se zrovna zabývají. Zde je podobnost například s Facebookem zřejmá.

Pokud máte nějakou nezodpovězenou otázku, vyplatí se ji položit systému Answers. Na otázky totiž odpovídají další uživatelé, jde o systém, kde se ptá jednotlivec a odpovídá komunita. Víc hlav víc ví zda platí mnohonásobně. Dobře položená otázka někdy může ušetřit dost času.

LinkedIn Answers

V únoru roku 2008 byla spuštěna mobilní verze m.linkedin.com, což přivítali ti, kteří dávají přednost používání aplikací v mobilním telefonu. Dalším milníkem je říjen roku 2008 a spuštění externích aplikací. Uživatelé mohou například vkládat své prezentace z aplikace SlideShare, spolupráce byla navázána i s Googlem, Box.net, WordPressem nebo Amazonem. Právě amazonovská aplikace umožňuje uživateli zobrazovat knihy, které právě čte, což také přispívá k jeho pracovnímu image.

MIF16

Zajímavou aplikací je LinkedIn Pools, která umožňuje uspořádat mezi kontakty anketu. Co je cennější než vědomosti kolegů? Tak proč je nevyužít. Budoucnost LinkedIn je právě v otevírání nových možností pro uživatele, například zmíněná možnost zveřejňování prezentací zaujala mnoho členů sítě. Management LinkedIn mezi potenciálními partnery pro aplikace vyhledává uvážlivě a všechny z aplikací mají se sítí zjevnou souvislost a obsah obohacují. Jinak řečeno, na LinkedIn nenajdete žertovné kvízy a vyplňovačky.

Kritici LinkedIn jsou nespokojeni hlavně s některými omezeními. Například je omezen počet pozvánek, členství ve skupinách a při vysokém počtu kontaktů není u uživatele zobrazován přesný počet, ale například jen číslice 500+. Pro lidi z oblasti IT, marketingu, PR a obchodu je LinkedIn pomalu povinností. Stejně tak jako studenti milují Facebook, profesionálové tíhnou k LinkedIn. Profil na LinkedIn se pro mnohé uživatele stal elektronickou vizitkou či životopisem a není výjimkou, když se link profilu objeví na papírové vizitce.

LinkedIn hp

Anketa

Jste na LinkedIn?

6 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 1. 11. 2009 17:56

Školení: Online Public Relations aneb PR sociálního věku

  •  
    Jak se liší digitální PR oproti klasickému PR.
  • Jak tvořit tiskové zprávy.
  • Jak monitorovat a vyhodnocovat PR.

Detailní informace o školení »