Hlavní navigace

Lukačovič: Centrum a Atlas řekli, že nehodlají hrát fér hru

23. 11. 2000
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Spojení služeb Atlasu a Centra pod společnou značku v iAuditu vyvolalo řadu různých ohlasů, nejvýznamnějším dopadem však byla společná schůzka všech tří hlavních portálů s TNSM, na které se řešilo zavedení nějakých jednotných pravidel. Článek Ivo Lukačoviče je ryze subjektivním popisem této schůzky, nejde tedy o redakční komentář.
Začátkem září jsem zde na Lupě zveřejnil článek „Lukačovič vyzývá k správnému měření návštěvnosti“. K jeho napsání mě vedla kritická situace, která v Čechách panovala v oblasti měření návštěvnosti internetových serverů. Kromě toho, že jsem uvedl, jak se měří návštěvnost internetových serverů v zahraničí, jsem se v něm snažil vysvětlit, že nelze v návštěvnosti sčítat jablka a hrušky. Podle reakcí na článek se mi to podařilo. Ten, kdo se měl v dané době vyjádřit, tedy portály Centrum a Atlas, které jablka a hrušky (a banány taky) vesele sčítají, se však nevyjádřil. Čekal jsem, že alespoň požádají firmu, která audit návštěvnosti serverů provádí, tedy Taylor Nelson Sofres Media, aby již napříště jablka a hrušky v jejich auditu nesčítala. Stalo se však něco naprosto opačného. Portály Centrum a Atlas daly v říjnovém auditu jasně najevo, že nehodlají hrát fér hru, a k jablkám, hruškám a banánům přidaly ještě švestky, mrkev a brambory.

Centrum požádalo, aby v říjnovém auditu návštěvnosti byl součástí jejich portálu i nedávno převzatý Xchat, kde jeden uživatel udělá za deset minut třeba sto shlédnutých stran. To je naprosto v pořádku, kdyby se tak nestalo takovým způsobem, že již není možné zjistit, jakou návštěvnost má samotný chat, a jakou portál. Všude na světě se přitom do návštěvnosti chatů počítá vždy jen shlédnutí titulní strany. MSN.Atlas, který svůj chat do návštěvnosti započítává vesele už hezkých pár měsíců, požádal TNSM, aby mu stejně neprůhledným způsobem k návštěvnosti Atlasu připočítal i MujWeb, což je služba poskytující WWW prostor zdarma. Započítané statisíce lidí z celého světa, lačných tvrdé pornografie, teď matou každého, kdo se bude snažit dopídit po alespoň trochu seriózních číslech v oblasti návštěvnosti. Koho tím Atlas a Centrum poškozují?

Naše klienty, reklamní a mediální agentury

Vzhledem k tomu, že nyní je již téměř nemožné alespoň odhadem určit, kolik lidí (z masa a kostí) navštěvuje tyto portály, mají ti, kteří u nás chtějí utratit peníze za proužkovou reklamu, daleko horší pozici při rozhodování. Pokud se nějaký klient při špatném rozhodnutí „spálí“, pravděpodobně již na Internetu inzerovat nebude.

Konkurenci, novináře a internetové profesionály

Všichni ti, kteří se profesionálně zabývají Internetem, ať už se jedná o provozovatele ostatních serverů, novináře, či Internetové fandy, budou tápat ve stejné tmě jako reklamní a mediální agentury.

Všechny servery, kteří žijí z proužkové reklamy

V neprůhledném prostředí, ve kterém Centrum a Atlas záměrně „zamlžují“ čísla, působí celý český Internet netransparentním a neprofesionálním dojmem. Myslím si, že kdyby všichni již od počátku hráli fér hru, do českého Internetu by letos v proužkové reklamě nenateklo 100 miliónu, ale třeba 130 miliónů.

TNSM, tedy firmu, která iAudit provozuje

Vzhledem k tomu, že v oblasti portálů je říjnový iAudit naprosto bezcenný, poškozená je i firma TNSM, která audit připravuje.

A kdo z dané situace profituje?

Vzhledem k tomu, že z dlouhodobého hlediska jsou tímto jednáním poškozeni de facto všichni internetoví profesionálové, mohli bychom říci jednoduše: nikdo. Atlas s Centrem však samozřejmě mají pro své chování důvod, kterým je krátkodobá výhoda, jež z tohoto jednání plyne. Díky tomu, že mohou těm klientům, kteří dané věci příliš nerozumí, ukázat větší číslo v návštěvnosti, je možné, že urvou o trochu více klientů. Je možné, že přesvědčí více firem ke spolupráci.

A co dál?

Dnes ráno, tedy 22.11.2000, svolal Martin Hošek, ředitel Taylor Nelson Sofres Interactive, schůzku, která se měla touto kritickou situací zabývat. Byli pozvaní zástupci tří hlavních portálů, tj. Seznam, Atlas a Centrum. Za Seznam jsem se zúčastnil já, za Atlas Michal Bláha a za Centrum pánové Oldřich Bajer a Ondřej Tomek. Hodinu a půl trvající setkání připomínalo schůzi v Kocourkově. Hned v úvodu jsem se dozvěděl zajímavou informaci. Před zveřejněním říjnového auditu se panu Hoškovi podařilo přemluvit Atlas, aby ve své návštěvnosti oddělil chat Atlasu od svých ostatních služeb. V tu chvíli však Centrum začalo nekompromisně trvat na tom, aby se Xchat zveřejnil spolu s Centrem (tři hrušky plus dvě jablka) a když se to lidé z Atlasu dozvěděli, nejenže chat v Atlasu ponechali, ale ještě požádali o započítání MujWebu do Atlasu (dva banány a pět jablek). Centrum tak získalo větší číslo a Atlas rychlým zásahem opticky uhájil druhou pozici. Na zmíněném setkání Ondřej Tomek (Centrum) doslova řekl: „Úplně chápu, proč si Atlas MujWeb do návštěvnosti připočítává. Naprosto je chápu.“

V průběhu jednání jsem stál na jedné straně s Martinem Hoškem (TNSM) proti Atlasu a Centru a snažili jsme se je přesvědčit, že podobným způsobem se měřit návštěvnost na Internetu prostě nedá. To nakonec potvrdil i Michal Bláha (Atlas), který prohlásil: „K čemu ta čísla vlastně jsou?“ Pan Hošek navrhoval oddělit WWW stránky zdarma, chat a ostatní služby. „Definujte mi rozdíl mezi službou a chatem,“ začal argumentovat Ondřej Tomek. Společně s Altasem pak začali vytahovat desítky argumentů, které dokazují to, že se chat v návštěvnosti jednoduše oddělit nedá. Asi nejzajímavější bylo tvrzení, že někdo pomocí chatu komunikuje se svým finančním poradcem, a tudíž by tato část chatu měla patřit do kategorie finance. Padaly i argumenty, že když už chce TNSM chat oddělovat, tak je musí oddělovat u všech serverů, které v iAuditu jsou. Pan Hošek řekl, že to TNSM zvládne, když tu zas někdo vyrukoval s větou: „A co diskuse pod článkem. Třeba na iDNES. To je přece taky chat.“ Bylo vidět, že Atlas a Centrum nechtějí ustoupit ani na krok. „A co třeba porno,“ řekl Oldřich Bajer (Centrum). „Co když uděláme pornoserver. To pak bude návštěvnost.“ I když to řekl spíše ironicky, tato věta celkem dobře charakterizovala jejich postoj. Mít co nejvyšší návštěvnost za každou cenu.

Navrhoval jsem, ať pan Hošek bouchne pěstí do stolu a řekne: „Takhle bude iAudit vypadat, a komu se to nelíbí, ať v auditu není.“ Bohužel to však neudělal. Nechápu proč. TNSM už je tak silnou autoritou, že si to může dovolit bez rizika, že by od něj podstatná část serverů odešla. Nakonec jsme se malými krůčky dostali jen k tomu, že TNSM navrhne jednotlivé kategorie, podobné těm, které používá ABC pro měření tisku a televize. Ty nám pak pošle ke schválení. Doslova řekl: „Myslím si, že něco takového by pro vás mělo i další pozitivní efekt. Můžete pak říci: V celkové návštěvnosti jsme číslo tři, ale v oblasti zábavy jsme číslo jedna.“ To je dobrý argument, ale obávam se, že na lidskou ješitnost nestačí. Jediným úspěchem, kterého se podařilo dosáhnout, tak byl příslib Michala Bláhy, že od příštího měsíce nebude MujWeb slučovat s Atlasem. Pevně věřím, že dodrží slovo.

Při této schůzce jsem se styděl. Vždy jsem bojoval za český Internet a vždy jsem byl hrdý, že patřím mezi internetovou komunitu, která je flexibilní a uvažuje racionálně. Teď jsem se však styděl. Za to, že zástupci rádia, televize a tisku byli schopni se domluvit na jednotlivých kategoriích podle kterých se tato média třídí, a my, lidé stejné generace, nikoliv. Styděl jsem se za to, že patřím do té skupiny podnikatelů, kteří vědomě poškozují celé odvětví, jenom aby na krátký čas pro sebe získali jakousi krátkodobou a imaginární výhodu. Styděl jsem se za to, že jsem už dříve nezačal volat hlasitěji po údajích unique users a view time, hodnotách, kterými se měří návštěvnost všude ve světě.

BRAND24

Nejkomičtější na celé situaci bylo, že si na konci schůzky začali lidé z Centra stěžovat na to, že v Polsku a v Maďarsku je cena za proužkovou reklama vyšší než u nás. Zvlášť viditelné je to prý teď před vánoci. Bylo to tristní. Vždyť cena proužkové reklamy u nás, peníze, které k nám od klientů přitečou, jsou přímo závislé na tom, zda hrajeme fér nebo ne. Zda svým klientům předkládáme správná čísla. Zda je trh Internetu u nás transparentní. A o tom jsem se celou tu dobu bavili. „Pak se stane, že nás nějaký polský, nebo maďarský portál koupí,“ řekl smutně Ondřej Tomek, jako by chtěl potvrdit zprávu, která se v tomto duchu ráno objevila v ČTK.


Redakční poznámka: Na Lupě obvykle zveřejňujeme vlastní komentáře událostí a nikoliv stanoviska a dojmy jejich přímých účastníků. V tomto konkrétním případě jsme se rozhodli učinit výjimku. Snažíme se tak napomoci veřejné diskusi o problému spojování čísel, který už český Internet trápí delší dobu. Všichni ostatní účastníci zmiňované schůzky byli o tomto článku předem informováni a pokud projeví zájem, poskytneme jim stejný prostor pro prezentaci jejich pohledu na celou záležitost, který samozřejmě může být odlišný.
Marek Antoš

Poškozují Centrum a Atlas celý trh proužkové reklamy u nás, když spojují jednotlivé služby v návštěvnosti?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).