Hlavní navigace

Lukáš Pítra: Ošklivá hlava dvojího SEO

 Autor: Isifa
Lukáš Pítra 25. 8. 2014

Jedno SEO pro Google a druhé SEO pro Seznam – je to realita, nesmysl, či blízká budoucnost?

Co jsem se začal o SEO zajímat, vždy jsem říkal, že nic jako dvojí optimalizace v Česku neexistuje. Že je jen jedna smysluplná cesta, jak postavit ten pomyslný most mezi webem, člověkem a vyhledávačem. A že ty metodické odchylky a rozdíly v přístupu Googlu a Seznamu jsou jen drobnosti, které se dají překonat. 

Měl jsem důvod to říkat – dařilo se mi totiž „dostávat weby nahoru“ jednou cestou, jednou strategií. Pravda, asi jsem měl vždy trochu posunutou optiku – snažil jsem se věnovat jen projektům s dlouhodobým výhledem. Vyhýbal jsem se různým MFA a affiliate projektům, nedělal jsem „půjčkaře“, porno ani jiné segmenty v šedé zóně, kde platila odjakživa jiná pravidla. 

Poslední dobou si ale za svým přesvědčením tak pevně nestojím.

Naopak ve mně sílí pocit, že se „dvojí SEO“ stává pro čím dál více webů nutností a že se stane realitou pro čím dál více projektů. 

Text původně vyšel na blogu Lukáše Pítry, Lupa jej publikuje se svolením autora.

Kde se rozvírají nůžky? 

Google se dlouhodobě snaží webaře vzdělávat. Investuje značné zdroje a úsilí do toho, aby poznal mizerné weby od těch užitečných, autentické weby od parazitických, pravdivé signály o autoritě od těch šmelených. Diktuje čím dál hlasitěji, co je dobré a co špatné. Co by se mělo a co se nesmí. Vydává Tučňáky a Pandy, sepisuje pravidla srovnatelná s evropskou byrokracií. 

Nemusíme se vším souhlasit a můžeme oprávněně pochybovat o tom, do jaké míry má Google na srdci blaho hledajících a nakolik chce prostě jen těžit prachy. Nemusí se nám líbit, že to při kácení lesa občas schytají i nevinné třísky. V každém případě se ale Google snaží posouvat sám sebe i digitální svět dopředu a má za sebou četné úspěchy. A většina doporučení dává smysl minimálně z pohledu kvality obsahu na internetu a jeho uživatelů. 

Naproti tomu Seznam stojí na místě. Hnije. Možná je to nedostatkem zájmu, možná chybí zdroje, možná fulltext není v širokém spektru služeb prioritou. Tam, kde Google přidává nové a nové funkce a dovednosti (entity, rich snippety, konverzační vyhledávání, authorship, diagnostika ve Webmaster Tools), tam Seznam stojí. 

Hořkou pilulkou pro mne byl poslední velký update, který ač na kvalitu SERPu vůbec necílil, ukázal v plné nahotě mizérii českého fulltextu. Přepočet signálů ukázal prstem na to, na to čím lze Seznam oblbnout, aniž by se hodnota webu reálně jakkoliv zvýšila

  • hromady a hromady klíčových slov na stránce 
  • dlouhé, klidně i docela dementní texty nabité klíčovými slovy 
  • hromady odkazů, klidně i docela nesouvisejících a mizerných 
  • optimalizované anchory 
  • patičky, různé výměnné systémy odkazů 
  • klíčová slova v URL adrese 
  • signály z webů majících jediný smysl – prodávávat „SEO faktory“ 

Naopak etablované značky a weby usilující o to si pozornost v SERPu skutečně zasloužit leckdy ostrouhaly. 

Poznáváte v seznamu „techniky“, které vám v nezdravé míře na Google naopak vyslouží penalizaci? Nemýlíte se. S přibývajícím časem je chápání kvality webové stránky z pohledu Google a Seznamu čím dál protichůdnější. Jeden příklad za všechny – vidím do čísel řady webů, které v reakci na varování ve Webmaster Tools čistily své odkazové portfolio od toho nejhoršího. Po updatu leckteří zažili citelné propady na Seznamu. Smutný příběh. 

Budoucnost českého SEO? 

Ono to samozřejmě pořád ještě není tak černé. Když podnikáte v „normálním byznysu“ a stavíte marketing na více pilířích, máte smysluplný produkt a makáte na značce, pak lze dosáhnout slušných výsledků pořád s jednou strategií, bez nutnosti si mršit web nebo odkazový profil. 

Když si umíte dobře hlídat balanc, můžete si semtam střihnout různé „seznamácké prasárničky“ a těšit se ze slušných výsledků na obou frontách. Pokud ale začínáte a možnosti vašeho marketingového mixu jsou omezené nebo pokud působíte v superkonkurenčních segmentech, dost možná musíte volit mezi skvělými výsledky v jednom či druhém vyhledávači. 

Množí se klienti, kteří se ptají, jak to „očůrat, aby nám fungovalo obojí?“. Množí se ti, kdo chtěli být vidět na Seznamu a schytali banány od Googlu. Množí se ti, kdo dělali „profesorské SEO“ (díky, Tome!) a Seznam jim nepremáva. Dělat hrubý linkbuilding pro Seznam a získané weby obratem ládovat do Disavow toolu? Mít dva weby – jeden slušný pro Google a pro lidi a jednu „SEO optimalizovanou“ prasárnu pro Seznam? Balancovat na hraně jak cirkusová opička namísto řešení věcí podstatných pro zákazníka? 

S tím, jak jsou „černé klobouky“ chytřejší, bude Google utahovat smyčku. Souběžně bude přidávat nové funkce, nové vychytávky. Rozdíly budou čím dál markantnější. Ze strany Seznamu bohužel nevidím žádnou známku snahy srovnat tempo. Dlaždicový design fakt počítat nemůžu, sorry pánové. 

Možná to taky zbytečně řeším – ostatně kdo jsem já, abych soudil tu či onu techniku. Klienti si mě najímají, aby měli výsledky, aby prodávali. A mně by mělo být jedno, jakou cestou jim výsledky dodám. Možná stárnu, ale nebaví mě a netěší dělat nesmyslné ojebávky ve jménu byznysu. Možná je to jen můj osobní potíž a měl bych být více SEO konzultant a méně soudce kvality vyhledávání. 

Dvojí SEO, pro Google a pro Seznam, pro mě osobně nabývá čím dál reálnějších obrysů. Nebo to vidím příliš černě? Jak to vidíte vy? Těším se na diskuzi!

Našli jste v článku chybu?

25. 8. 2014 8:36

Bohužel, až příliš pravdivé. Seznam poslední dobou dělá všechno proto, aby jej platící zákazníci co nejméně používali. Počínaje téměř nefunkčním mobilním rozhraním pro email(zkuste si tam přečíst formátovaný email obsahující tabulky), přes černou magii na firmy.cz až po divné hrátky s fulltexet. A o zbozi.cz nemá snad ani cenu mluvit ....

Po optimalizaci pro seznam s tím, že tohle by snad googlu nemuselo až tak vadit ... tak to googlu hodně vadilo. Takže výsledek je ten, že je web primárně opti…

25. 8. 2014 9:31

HaryFotr (neregistrovaný)

A on ještě někdo na Seznamu hledá něco ve fulltextu?
Já myslel, že tam jen důchodci píšou adresu webu místo do adresního řádku.


Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Podnikatel.cz: Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Vitalia.cz: Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)