Lumi: původní tvůrci last.fm doporučují zajímavý obsah na webu

A to podle historie prohlížení, kterou na jejich servery posílá rozšíření prohlížeče. Údajně je historie ukládána tak, že na serveru samotném nejde poznat, který profil je čí…

Někdejší zakladatelé last.fm, Felix MillerMartin Stiksel, kteří firmu prodali v roce 2007 za 280 milionů dolarů a o dva roky později z ní odešli, spustili včera pro veřejnost novou službu — Lumi. Je založena na v podstatě stejné myšlence jako last.fm, ale tentokrát jde o doporučování webových stránek na základě vaší historie prohlížení.

Do prohlížeče si musíte zavést rozšíření, které bude posílat vaši historii na servery Lumi. Tvůrci prohlašují, že ji anonymizují a že u nich bude uložena bez údajů odkazujících na vás, jako je jméno nebo e‑mailová adresa. Bude uložena pouze pod jedinečným číselným kódem. Podle podrobných pravidel soukromí to vypadá, že jedině v okamžiku krátkého propojení rozšíření se serverem se rozšíření ohlásí tímto kódem, ale jinak nelze kód profilu na serveru jednoduše ztotožnit s vámi jako s osobou.

Krom toho ukládají jen URL, ne obsah.

Údajně neukládají nic, co následuje po jakékoli stránce s přihlášením. Ukládání lze také kdykoli pozastavit přímo v rozšíření. Lumi rovněž neukládá nic, co navštívíte v „soukromém“ neboli „inkognito“ okně prohlížeče.

Jinak se však jako nový uživatel musíte do Lumi zapsat pod e-mailovou adresou (nebo skrze Twitter, což má týž účinek). A využijete-li možnosti ohodnotit některé stránky jako zvláště zajímavé, pak toto ohodnocení uvidí ostatní uživatelé, jestliže je neurčíte jako soukromé.

Pro Mashable tvůrci uvedli, že se snaží také o to, aby služba nedoporučovala weby „nevhodné do práce“.

S rozšířením v prohlížeči můžete prostě procházet web tak jako vždy, ale chcete‑li si dát doporučit zajímavé stránky, navštívíte Lumi, a to vám předloží nabídku poskládanou podle historie od ostatních, ale probranou s ohledem na to, co podle vaší historie asi bude zajímat vás.

To je patrně příčina, proč Lumi často nabízí potenciálně zajímavý obsah z webů, na které chodíte, a nejen ty weby, které ještě neznáte. (Takovou zkušenost má po několika dnech užívání autor článku na Mashable.)

Na Lumi tvůrci pracují už po dva roky, a to asi s tuctem spolupracovníků. Soukromou betu spustili v prosinci. Na podzim by chtěli začít pracovat také na aplikaci mobilní, která by na pozadí sbírala historii prohlížení na mobilu.

EBF16

Tvůrci Lumi jsou přesvědčeni, že historii prohlížení k doporučování nového webového obsahu nikdo jiný nezpracovává, ale je těžké být jedinečný mezi dvěma a půl miliardou ostatních na internetu — zajímavě vypadá Pugmarks.me vyvíjený v Bangalore.

Dílem čerpáno z Mashable

Školení: Jak na firemní Facebook prakticky

  •  
    Jak efektivně propojit Facebook s webem.
  • Jak vše měřit a vyhodnocovat.
  • Jak řešit krizové situace.

Detailní informace o školení Facebooku »