Hlavní navigace

Má český Internet 1.163.511 hlav?

Marek Antoš 13. 4. 2000

Jednou z nejzajímavějších částí včerejší tiskové konference na závěr Března - měsíce Internetu bylo vyhlášení výsledků některých průzkumů. Nejvýraznější byl projekt Aktuální čísla českého Internetu, podle kterého se v březnu aspoň jednou k Internetu připojilo přes milion lidí. Je nás opravdu tolik?

Pravidelné čtenáři si možná ještě pamatují na menší aféru, kterou vzbudila koncem minulého roku zpráva společnosti IDC, podle které měl vloni český Internet 292 tisíc uživatelů. Proti tomuto číslu se ostře ohradil triumvirát Neff-Lukačovič-Zandl, podle kterého bylo skutečné číslo výrazně vyšší. Poměrně podrobně jsme se tomuto tématu věnovali i na Lupě a nakonec jsme došli k závěru, že číslo IDC sice mohlo být správné, ale odpovídalo na jinou otázku. Podle metodiky totiž nevyjadřovalo, kolik má český Internet uživatelů, nýbrž jaký je součet klientů dvacítky největších poskytovatelů připojení: a to velký rozdíl. Jak jsem tehdy konstatoval ve shodě s dalšími kolegy, největším problémem při stanovování čísel, které se týkají českého Internetu, je správná definice.

Společnost Acron Communications provedla tento průzkum na základě sledování návštěvnosti vybraného vzorku 24 předních českých serverů již podruhé, poprvé se měřilo právě před rokem. Průzkum byl proveden na bázi cookies: každý návštěvník dostal při prvním „zásahu“ své unikátní číslo a Acron pak sledoval jeho aktivitu na dalších serverech a především v dalších dnech. Výsledné číslo, označené jako „uživatelé www v březnu 2000“ je již zmíněných 1.163.511.

Bylo by však značně nepřiměřené na základě tohoto průzkumu tvrdit, že je nás na českém Internetu přes milion. Acron totiž zatím neprovedl žádnou analýzu, odkud jednotliví uživatelé pocházejí. Podle IP adresy přístupu by přitom bylo možné poměrně snadno určit, zda jde o návštěvníka z tuzemska či ze zahraničí. Pravda, i takové zkoumání je zatíženo určitou chybou, například u nadnárodních firem, u kterých je často i náš domácí provoz směrován přes nějakou gateway v zahraničí, ale tato chyba má stále menší vliv, než když se započítají i statisíce zcela náhodných návštěvníků ze všech koutů světa. Jak mi však sdělil pan Holubec z Acronu, podobnou analýzu mají v plánu, pouze ji zatím nestihli provést během krátkého času, který od konce března uplynul. Jsem rád, že u Acronu myslí i na tyto věci a jsem zvědav na další výsledky.

Celkové číslo je potřeba brát s rezervou i z dalšího důvodu. Plných 43,8 procenta uživatelů bylo totiž zaznamenáno pouze v jednom dni. Ať už je tento vysoký podíl způsobem čímkoliv (započítání náhodných návštěvníků zvenčí, pravidelné „čištění“ cookies u některých uživatelů či dokonce nějaká systémová chyba v metodice průzkumu, na kterou zatím nikdo z nás nepřišel), nemá žádný smysl tyto uživatele počítat do celkového čísla. Po jejich odečtení se dostaneme ke zhruba 650 tisícům uživatelů, což už by mohlo být o něco bližší realitě.

Tohoto nepoměru si byli vědomi i přímo u Acronu, takže vytvořili ještě další dvě kategorie: běžní a pravidelní uživatelé. Zatímco do první z nich zařadili všechny, kteří byli v různých dnech zaznamenání alespoň 5×, u druhé bylo hranicí 12 dní. Výsledky jsou přitom nepříliš povzbudivé: do první skupiny spadá 30,4 procenta, do druhé dokonce jen 11,9. Převedeno do absolutních čísel jde o 350, resp. 140 tisíc uživatelů, což už není tak moc; pět dní v měsíci je přitom poměrně nízká hranice.

Zajímavé jsou také procentuální údaje o nárustu počtu uživatelů. Údaj za celý měsíc hovoří o 95 procentech, což je číslo velmi nereálné (ostatní agentury hovoří zhruba o 30 procentech) a souvisí to s již popsanými důvody, proč je celkové číslo nadhodnocené. Zajímavější je relativní poměr mezi nárůstem v pracovní dny a o víkendech. Jak průzkum ukazuje, víkendová aktivita vzrostla oproti aktivitě v pracovní dny zhruba dvojnásobně, což jednoznačně ukazuje na růst domácích uživatelů. Zcela evidentně se tu ukazují plody nabídek Internetu zadarmo a také tarifu Internet 2000, který právě pro tuto skupinu uživatelů, kteří se připojují mimo špičku a o víkendech, přinesl velké zlepšení. Na druhou stranu mám však pocit, že většina z tohoto nárůstu nejsou úplně noví uživatelé. Spíše došlo k tomu, že se lidé, kteří se dříve připojovali jen z práce, připojili k Internetu také doma. I to je však pozitivní signál.

Průzkum Acronu přinesl některé zajímavé výsledky, ještě zajímavější budou po očištění od zahraničních návštěvníků, jeho význam však nelze přeceňovat. Budoucnost Internetových průzkumů osobně vidím především v použití klasických sociologických metod, protože technické prostředky tohoto typu nemohou nikdy dosáhnout dokonalosti. Velmi dobrá je v této souvislosti právě aktivita sdružení BMI, které Březen pořádá, nazvaná Sondy do českého Internetu. V následujících měsících by měl být uspořádán syndikovaný průzkum, v rámci něhož spojí síly čtyři až pět výzkumných agentur včetně Acronu. Pokud se to podaří, dočkáme se možná výsledků, které budou mít určitou váhu.

Marek Antoš

Našli jste v článku chybu?

20. 4. 2000 17:10

Petr Tesařík (neregistrovaný)
Hm, to je sice krásné, jenomže ten, kdo by takový průzkum chtěl provést, by musel oslovit řádově tisíce institucí (tady vím dost přesně, o čem mluvím), navíc v co nejkratším čase a (což bude možná největší kámen úrazu) všichni by museli být ochotni spolupracovat. Sečteno, podtrženo, tenhle způsob zkrátka nepřipadá v úvahu. BTW který poskytovatel Vám poskytne kompletní seznam svých zákazníků na pevných linkách? ;)

20. 4. 2000 14:31

Jiří Němec (neregistrovaný)
Kazdy uzivatel ma nejakeho providera. Provideri jsou znami. Pocet svych klientu jiste take kazdy zna. Pokud je klientem firma nebo skola, jiste je znam pocet pocitacu. Ve firmach lze, myslim, predpokladat, ze co pocitac, to uzivatel, ze se na jednom pocitaci nestrida vice lidi. Na skolach se da naopak predpokladat, ze pristup maji vsichni zaci. Alespon doufam, ze tomu tak je.

Pocet uzivatelu, ziskany z techto udaju, by byl pro mne mnohem verohodnejsi, nez "pocitacovejsi" metoda pou…

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Vitalia.cz: Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

120na80.cz: 5 poporodních problémů a jejich řešení

5 poporodních problémů a jejich řešení

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

120na80.cz: Bojíte se encefalitidy?

Bojíte se encefalitidy?

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?