Hlavní navigace

Má distribuce obsahu budoucnost?

Michal Krsek 4. 7. 2003

S rozvojem vysokorychlostních páteřních sítí se nějakou dobu zdálo, že CDN (Content Delivery Networks) ztratí svou potřebnost. Budování optických sítí totiž vedlo k přebytku kapacity a následně k centralizaci systémů poskytujících data. Nyní se však ukazuje, že zbytečné rozhodně nejsou.

Paralelně k centralizaci systémů, které mají doručovat obsah k zákazníkům (v našem případě jde především o proudovaná multimédia), se objevuje potřeba dostat zdroje dat co nejblíže zákazníkovi. Tento trend je obzvláště zřejmý u nadnárodních operátorů, kteří se snaží ušetřit, co to dá, a obsluhovat celý kontinent konkrétní službou z jednoho místa. Pokud disponují vlastní vysokokapacitní páteřní sítí, může se jim dařit doručovat obsah klientům v jejich síti. Nicméně poskytování služeb na Internetu jde mimo (firemní, státní či kontinentální) hranice. Centralizaci služeb je možné provozovat pro služby, které jsou určeny pro zákazníky připojené ke konkrétní síti (například e-mail), nebo služby, které nejsou citlivé na zpoždění a rozptyl zpoždění (jitter) – například WWW.

Mé oblíbené proudování multimédií je citlivé na oba výše zmiňované parametry. A protože na Internetu nemáme k dispozici žádný způsob, jak zajistit patřičnou kvalitu služeb (QoS), musíme k řešení přistoupit čistě empiricky. Zároveň je třeba upozornit na fakt, že vysílání skutečně velkých akcí generuje netriviální datové toky i pro současné sítě.

Například vysílání přímého přenosu voleb v minulém roce v Nizozemí sledovalo kolem 6.000 uživatelů, což při datovém toku 500 Kb/s pro každého dělá 3 Gb/s. Tento počet uživatelů bylo možno obsloužit pouze tím, že největší operátoři v Nizozemí propojili svoje farmy proudovacích serverů a rozdělili si pole působnosti.

Jiným extrémem jsou současné testy projektu Internet s proudováním videa v HD rozlišení (zatímco televize má rozlišení 720×576 zobrazovacích bodů, rozlišení, se kterým pracuje se pracuje v Internet2, má rozlišení 1920×1080 bodů). Datový tok jednoho takového proudu má kolem 20 Mb/s (kódování do formátu MPEG-2). Manipulace s takovým datovým proudem rozhodně není snadná a i v současných sítích národního výzkumu se dají nalézt úzká místa, kde může být přípojka saturována jednotkami proudů. O komerčních sítích ani nemluvě.

Efektivita CDN přitom stoupá s tím, jak efektivně je schopna doručit obsah ke koncovému uživateli při minimální režii uvnitř CDN, ale i navenek.

Proto se CDN zabývá celá řada organizací, a to nejen v oblasti výzkumu financovaného z veřejných zdrojů, ale i v oblasti tvrdě komerční. Jednou z těch výzkumných je TF-Netcast, která je zřízena při organizaci TERENA.

TF-Netcast si neklade za úkol postavit produkční platformu CDN (i když je schopna takovou síť postavit – například pro vysílání konference RIPE45), ale zabývá se spíše ideovými (či teoretickými) aspekty budování takové sítě.

V tuto chvíli jsme identifikovali tři přístupy k budování CDN. Řešíme hlavně způsob obsluhování klientů, způsob doručování dat mezi uzly CDN necháme stranou.

Prvním přístupem je budování sítě shora. Existuje centrální plánovač, který zná umístění všech serverů a dokáže přesměrovat klienta na „nejlepší“ server. Takové řešení se sice relativně snadno udržuje, ale má jednu podstatnou chybu. Žádný plánovač není schopen postihnout komplexitu Internetu. Takový model je tedy vhodný pro centrálně řízené organizace pracující s jednoduchým modelem Internetu (například fakt, že jeden ISP dokáže ve státě dokáže přes lokální peeringové centrum obsloužit celý region).

Druhou variantou je nechat výběr na uživateli. Většina uživatelů je schopna posoudit, z jakého zdroje má čerpat (například na geografické bázi), a také zda je kvalita dostatečná (pokud není, zkusí jiné odbavovací místo). V případě tohoto modelu nejsme schopni plánovat či předpovídat chování uživatelů, takže je možné, že některé kapacity CDN nebudou efektivně využity.

Třetí variantou je zapojit do problému operátory (operátorem nemusí být pouze klasický ISP, ale třeba odloučená fakulta na univerzitě). Centrum sice neví, jaká je situace v okolí jednotlivých uzlů CDN, nicméně lokální operátoři to vědí velmi dobře. Je i v jejich zájmu, aby uzel CDN poskytoval služby okolí s co největší efektivitou (i když CDN platí operátorovi za provoz uzlu peníze, v zájmu operátora je, aby měl co nejnižší náklady, a tak maximalizoval zisk). Pokud operátoři poskytnou informace potřebné k řízení CDN, bude provoz CDN výrazně efektivnější než v prvním případě. Přestože je tato metoda vhodná především k překonávání úzkých míst v konektivitě, je ji možno aplikovat i na vytížení serverů poskytujících ob­sah.

Vzhledem k tomu, jak se rozvíjí doručování médií v reálném čase (a nemusí jít pouze o proudování), myslím, že nás budou CDN pronásledovat ještě pěkných pár let.

Anketa

Potřebuje český Internet CDN?

Našli jste v článku chybu?

4. 7. 2003 14:26

V. (neregistrovaný)
Clanek nerozvadi nekolik detailu:

1. casovou souvislost streamovani - live prenosy typu volby v NL, ktere se daji multicastem prenaset relativne dobre vs. on demand streamy, ktere se zase pri vetsich pozadavcich daji nakesovat ve velkych cachich (kdyz uz mrsit slova, tak poradne :-))

2. geograficke rozlozeni zdroju a prijemcu informace - proc by vydavatel novin mel ukladat sva data na serveru v Holandsku, kdyz to tam bude cist asi 5 ctenaru? Jazykove mutace obsahu je take lepsi dat co nej…



Vitalia.cz: I život bez cukru může být sladký

I život bez cukru může být sladký

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Podnikatel.cz: Berňák kvůli EET prodlužuje otevírací dobu

Berňák kvůli EET prodlužuje otevírací dobu

Podnikatel.cz: S.r.o. využívá cizí auto. Jak je to s daněmi?

S.r.o. využívá cizí auto. Jak je to s daněmi?

Podnikatel.cz: Platební brány a EET? Stále s otazníkem

Platební brány a EET? Stále s otazníkem

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

Lupa.cz: Seznam mění vedení. Pavel Zima v čele končí

Seznam mění vedení. Pavel Zima v čele končí

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu