Hlavní navigace

Má Facebook opravdu 1,15 miliardy uživatelů? Podle všeho nikoliv

Daniel Dočekal 27. 7. 2013

Výroční zpráva Facebooku hovoří o více než miliardě aktivních uživatelů na měsíční bázi. Ve skutečnosti jich je ale méně. O kolik, to prý ani sám Facebook netuší.

Pokud se pozorně začtete do čerstvé výroční zprávy Facebooku, dozvíte se, že tato sociální síť má 1,15 miliardy „měsíčních aktivních uživatelů“. Nemalá část z tohoto čísla ale připadá na uživatele, kteří ve skutečnosti uživateli nejsou. Jak je to možné? Sám Facebook zmiňuje duplicitní a falešné účty.

  • 5 procent uživatelů připadá na duplicitní účty, celkově je takových uživatelů 57,5 milionů
  • 1,3 procenta nejsou účty uživatelů, jedná se například o Stránky nebo účty zvířat (14,95 milionů účtů)
  • 0,9 procent představují falešné účty (a tady Facebook nejspíš hodně podceňuje realitu) – 10,35 milionů účtů

Co se celkového čísla týče, sám Facebooku udává, že jde o odhad – což je samo o sobě poměrně zajímavé, protože si lze těžko představit, že se ve Facebooku nedokáží dopočítat skutečně aktivních uživatelů. S ohledem na minulost to ale nepřekvapuje – dříve Facebook mezi aktivní uživatele počítal i každého, kdo zavítal jakoukoli webovou stránku, na které je umístěn nějaký prvek Facebooku (zejména Líbí).

Facebook také upozorňuje, že jde o odhad, který je založený na zkoumání velmi malého vzorku účtů.

Ve výsledku je tak možné, že z 1,15 miliardy můžete rovnou odečíst minimálně zhruba 82 milionů účtů, které spadají do jedné ze tří výše uvedených kategorií. Při té příležitosti je vhodné připomenout, že sám Facebooku už v roce 2012 udával, že má 83,09 milionu falešných účtů (tehdy šlo o 8,7 procenta uživatelů). Je málo pravděpodobné, že by za rok došlo tak výraznému k poklesu.

CIF16

Zmíněný počet falešných účtů z roku 2012 přitom Facebook nakonec vypustil až poté, co se mu nepodařilo obhájit tvrzení, že má pouze 5–6 % falešných účtů. Proti tomu se totiž postavily jiné odhady, které hovořily dokonce o tom, že falešných účtů by na Facebooku mělo být až 27 % z celkového počtu.

Pro srovnání (vychází z výroční zprávy) – mezi posledním čtvrtletím 2012 a druhým čtvrtletím 2013 došlo k vzestupu duplicitních účtů (z 4,8 % na 5 procent), poklesu u chybně použitých (z 2,4 % na 1,3 %) a falešných účtů (z 1,5 % na 0,9 %). 

Našli jste v článku chybu?
Vitalia.cz: Studie porovnávala efekt homeopatie

Studie porovnávala efekt homeopatie

Podnikatel.cz: Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Lupa.cz: Další Češi si nechali vložit do těla čip

Další Češi si nechali vložit do těla čip

Podnikatel.cz: Letáky? Lidi zuří, ale ony stále fungují

Letáky? Lidi zuří, ale ony stále fungují

Vitalia.cz: Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Vitalia.cz: Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Lupa.cz: Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Měšec.cz: TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

DigiZone.cz: Pure má tři nové přijímače DAB

Pure má tři nové přijímače DAB

Vitalia.cz: dTest odhalil ten nejlepší kečup

dTest odhalil ten nejlepší kečup

Root.cz: Prvních 700 routerů Omnia je hotových

Prvních 700 routerů Omnia je hotových

Podnikatel.cz: Takhle se prodávají mražené potraviny

Takhle se prodávají mražené potraviny

Podnikatel.cz: Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Podnikatel.cz: Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

DigiZone.cz: Digi2GO: výborný základ, ale...

Digi2GO: výborný základ, ale...

DigiZone.cz: O2 TV doplnilo kanály HBO v HD

O2 TV doplnilo kanály HBO v HD

Vitalia.cz: Tahák, jak vyzrát nad zápachem z úst

Tahák, jak vyzrát nad zápachem z úst

Vitalia.cz: Když všichni seli řepku, on vsadil na dýně

Když všichni seli řepku, on vsadil na dýně

Lupa.cz: Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

DigiZone.cz: Na jaká videa se vlastně díváme

Na jaká videa se vlastně díváme