Má to zapotřebí?

Jako bájný pták Fénix se znovu a znovu objevuje informace o tom, že veškeré ADSL si zákazníci pořizují jen od Českého Telecomu.

Předevčírem se Český Telecom zase pochlubil tím, kolik že má „uživatelů vysokorychlostního Internetu“. Vzal to dohromady i s Eurotelem, a vyšlo mu „více než 200 tisíc zákazníků“, kteří se měli rozhodnout „pro vysokorychlostní Internet od Českého Telecomu nebo Eurotelu“. Přitom od Eurotelu to má být na 48.000 zákazníků jeho mobilní služby Data Expres (tj. CDMA) a u samotného Českého Telecomu (ČTc) přes 157.000. Abych to ocitoval přesně:

Vysokorychlostní Internet od Českého Telecomu používá více než 157 tisíc zákazníků.

A tady to právě „není zcela přesné“. Ne že by celkové číslo nesedělo, to nejspíše ano. Počátkem měsíce hlásil ČTc 151 tisíc, takže nárůst celkem odpovídá. Co ale nesedí, je vymezení toho, co toto číslo udává. Jsou v něm totiž zahrnuti i zákazníci, kteří si pořídili tzv. „přeprodávané“ ADSL od jiných operátorů, než je Český Telecom.

Pravda, tito „jiní operátoři“ postavili své produkty na velkoobchodních službách od Českého Telecomu, ke kterým přidali veškerou internetovou konektivitu, veškerý support, marketing, billing atd., a výsledek prodali zákazníkům pod svou značkou. Zákazníci pak také platí těmto alternativním operátorům a nikoli Českému Telecomu. Takže ČTc by si je neměl započítávat mezi své zákazníky.

Přesný počet ADSL přípojek, které zákazníkům prodali alternativní operátoři, není znám. Lze jej ale odhadnout na cca 20 procent z oněch 157.000. Přesněji jsem se to popisoval v nedávném článku na Lupě, u příležitosti změn v nabídce samotného Českého Telecomu. Zde jsem se také snažil zdůraznit, že všude v Evropě podíl tzv. inkumbenta (v ČR tedy Českého Telecomu) na celkovém počtu realizovaných ADSL přípojek klesá, zatímco v ČR naopak významně roste. Ještě v červenci loňského roku ČTc hlásil, že

vysokorychlostní připojení k Internetu již aktivně využívá více než 32.000 zákazníků, přičemž více než 60 procent z nich je zákazníky Českého Telecomu.

Koncem loňského roku hlásil cca 77 procent a nyní lze tento podíl odhadnout přibližně na 80 procent. Jinými slovy: ČTc si upevňuje své dominantní postavení na trhu ADSL a své konkurenty z něj čím dál více vytlačuje.

Nemyslím si ale, že by se měl tvářit tak, že je už z trhu vytlačit úplně – a prezentovat veškeré ADSL jako své vlastní. Už jednou to tak učinil a dokonce veškeré ADSL prohlásil za své služby řady Expres. To když počátkem letošního roku oznámil, že

počet zákazníků služeb Expres překročil 130.000",

a

Již více než 130.000 zákazníků využívá některý z vysokorychlos­tních přístupů na Internet, které poskytuje Český Telecom a jeho dceřiná společnost Eurotel Praha,

z čehož 100.000 tisíc mělo připadnout na něj a 30.000 na Eurotel. Pak se Český Telecom chvíli držel a dával si pozor na korektnější formulace typu:

CIF16

Hranici 151.000 překročil počet zákazníků, kteří využívají vysokorychlostní Internet prostřednictvím pevné linky," uvedl Simon Burckhardt, výkonný ředitel pro marketing.

To ale bylo na samém začátku června. Teď už je to zase zpátky:

Více než 200 tisíc zákazníků se již rozhodlo pro vysokorychlostní Internet od Českého Telecomu nebo Eurotelu a potvrdilo tak naše prvenství na trhu," oznámil generální ředitel Českého Telecomu Gabriel Berdár.

Má to Český Telecom zapotřebí? Je vůbec možné nebýt první, když ke svým vlastním zákazníkům připočítáte i zákazníky svých konkurentů? Český Telecom by byl první, i kdyby to nedělal.

34 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 29. 6. 2005 8:21

Školení online marketingu - jak přivádět na web návštěvnost

  • Vyhledavače a PPC kampaně - jak fungují
  • Webová analytika - k čemu jí využít
  • Facebook a další sociální sítě - co a jak komunikovat

Detailní informace o Školení online marketingu »