Proč Mafra investuje do společnosti Internet Trading

Odkup třetinového podílu ve významném českém prodejci internetové reklamy se upekl koncem loňského roku. Kdo je Internet Trading, proč do něj Mafra investuje a jak se změní situace na trhu?

Kdo je Internet Trading

Internet Trading je jednou z nejvýznamnějších společností prodávajících internetovou inzerci, a ačkoliv si v poslední době některými svými aktivitami vysloužila spíše pověst prodavače teplé vody, nedá se popřít, že při nástupu internetové inzerce patřila mezi hlavní hnací motory jejího prodeje. Na rozdíl od velkých mediaagentur se totiž zaměřila především na střední a drobné podnikatele, které oslovovala šarmem svého call centra. Neustálým obvoláváním a nabízením reklamy se za osm let své existence dostala nejenom k obratům přes 100 milionů Kč, ale také k dvěma desítkám tisíc zákazníků různé míry spokojenosti s produktem.

Společnost založili v roce 2001 tři společníci rovným dílem: Milan Hronec, Boris Moravec a Petr Tanner. Zkušenosti a kontakty nabyli v Inform Net Partners, brněnské společnosti vydávající katalog firem (ta se zrovna prodávala Mediatelu). A tahle zkušenost se hodila, protože jim pomohla jak s prvními zákazníky, tak s know-how. Milan Hronec je dnes nejznámější mediální tváří Internet Tradingu ve funkci generálního ředitele a Boris Moravec zůstal v pozici finančního ředitele, společnost má dnes kolem čtyřicítky zaměstnanců.

Obsáhlý rozhovor s Milanem Hroncem z Internet Tradingu jsme přinesli již dříve zde:
Milan Hronec: TakeIT je obranou před Googlem

Prodej inzerce započal v roce 2001 s Atlasem a ještě několika malými weby, což firmě z části umožnilo sedmimilionový obrat (firma sama uvádí dvojnásobný, tato informace je z její účetní závěrky, stejně jako ostatní čísla). O rok později se daří husarský kousek, je navázána spolupráce se Seznamem a obrat letí nahoru, protože prodávat tržní jedničku, to je jiná káva. V březnu 2003 končí spolupráce se Seznamem, který se rozhodl vybudovat si vlastní obchodní tým (Rok 2003 v online médiích a reklamě). Jako náhradu si společnost nachází NetCentrum a portál Centrum, což předznamenává další tři roky dobré spolupráce, v jejímž průběhu Internet Trading a jím zprostředkované placené zápisy do katalogu firem tvoří přes 60 % obratu NetCentra a spolu z výnosů z později vzniklého Aktuálně.cz naprostou většinu příjmů portálu. Jak vznikaly internetové zlaté stránky

Spolupráce se začíná zadrhávat koncem roku 2006, kdy si Internet Trading spouští vlastní “portál” TakeIT.cz a dokonce se hovoří o vypovězení smlouvy. Situaci řeší vychladnutí hlav a stručná matematika: když Internet Trading přestane prodávat firemní zápisy, padnou příjmy NetCentra okamžitě na polovinu, vlastní obchodníci nezvládnou výpadek pokrýt. A nepříjemné to bude i pro samotný Internet Trading, protože nemá kde jinde reklamu nabídnout. Pokračuje se tedy dále, na obou stranách ale s vědomím dočasnosti takové dohody.

Pro NetCentrum je hlavní nevýhodou spolupráce závislost a očekávaný prodej investorovi. Když počátkem roku 2007 nastupuje do vedení Pavel Mucha, je rozhodnut Internet Trading nahradit vlastním vybudovaným oddělením (Pavel Mucha: v Centru začínám s čistým stolem), protože doposud byl prodej firemního katalogu přes I.T. kompletně outsourcován, což u klíčového zdroje příjmů neuvidí investoři rádi. Navíc garance inzerce z Internet Tradingu padla pro rok 2007 na čtvrtinu, z dvou set na padesát milionů Kč. Nakonec to tak dramatické není, ale výpadek v obratu Internet Tradingu je čtvrtinový. Internet Trading začíná pomalu, ale jistě, pozice v NetCentru opouštět. A přicházejí finanční problémy související s propadem příjmů.

Obrat Internet Trading

Obrat Internet Tradingu v tisících Kč

Hospodaření Internet Trading
Obrat Zisk
2001 7,27 mil. Kč  –23 000 Kč
2002 58,22 mil. Kč 1,95 mil. Kč
2003 99,04 mil. Kč 1,8 mil. Kč
2004 151,63 mil. Kč 3 mil. Kč
2005 220,86 mil. Kč 7,92 mil. Kč
2006 246,44 mil. Kč 2,6 mil. Kč
2007 197,21 mil. Kč 4,16 mil. Kč

Kritickým je rok 2008. O prodeji Atlasu a Centra je pomalu rozhodnuto a smlouva s I.T. je vypovězena v březnu toho roku. Internet Trading provádí další kouzelný veletoč a nalézá synergie s vydavatelstvím Mafra a.s., mimo jiné provozovatelem portálu iDnes. S tím v říjnu téhož roku spouští firemní katalog TOPkontakt (TOPkontakt.cz: konkurence pro Firmy.cz od iDnes) a v polovině prosince se dohaduje o prodeji třetinového podílu za neurčenou cenu. Tím doposud známá a dokladovatelná historie končí – a pro názornost si ji ještě ukážeme na časové ose.

časová osa Internet Trading

Časová osa událostí v životě Internet Tradingu. Klik pro větší verzi

Malý pořádek je třeba si udělat také v dceřiných aktivitách Internet Tradingu. Tedy v těch více viditelných. Tak především jsou to slovenské pobočky.

Czech Trade International s.r.o., kde Internet Trade vlastní 34 %, a pak slovenský Internet Trading s.r.o. vlastněný zcela. Zajímavá je situace u české firmy MT Media Trading s.r.o., což je mediální agentura založená v roce 2006 a spojující známá jména jako Tomáš Kapalín (o němž se hovoří jako o tichém podílníkovi) nebo J.V. Čep s Internet Tradingem. Důležitou odlišností je, že tuto firmu vlastní fyzické osoby, takže majetkové změny v mateřském Internet Tradingu se Media Tradingu nemusí týkat.

Proč Mafra a Internet Trading?

Spíše než sňatek z lásky připomíná událost svatbu z rozumu. Internet Trading má před sebou problém: umí dobře prodávat, ale nemá produkt, který by mohl tlačit tak, jak to stamilionové obraty vyžadují. Tedy produkt známý, značku. TakeIT to ani při vší shovívavosti není. A navíc mu pravděpodobně dramaticky klesá obrat, docházejí peníze.

Mafra řeší opačný problém. Na internetu má portfolio produktů s dobře vnímanou značkou iDnes, jenže peníze umí tahat z kapes jen velkým a větším středním firmám. Armádu desítek obchodníků, kteří by zvládali rutinně formou neustálého obvolávání prodávat inzerci v řádu jednotek tisíců až několika málo desetitisíců korun ročně si Mafra nevybudovala. Ke své škodě, protože v případě portálů jde o nejlukrativnější část businessu.

Na rozdíl od svých portálových konkurentů ale Mafra také nikdy neměla v lásce outsourcing klíčových aktivit mimo firmu bez silnějšího právního zajištění, než jsou smlouvy. Za kolik Mafra odkoupila třetinový (34%) podíl v Internet Tradingu, společnosti svorně neoznámily a jakéhokoliv komentáře celé transakce se zdržely, ačkoliv jsme otázky samozřejmě měli.

Přesto se na povrch některé zvěsti dostaly. Tak především kupní cena byla údajně velmi nízká, hovoří se dokonce o nominálu. Smysl to dává: v problémech je Internet Trading a Mafra chce právní jistotu, kterou jí minoritní podíl (ta minorita je blokační) dává. Investice do firmy potřeba nejsou a kupovaná firma sama o sobě nic nemá, než skupinu schopných obchodníků, kteří ale nemají co prodávat. Na TakeIT.cz rozhodně dvě sta milionů za rok neudělají. Ne dlouhodobě, obchod s katalogovými zápisky je závislý na znovuobnovení zápisku rok co rok – a to lze jen u důvěryhodného produktu.

Možnosti do budoucna

V čem tkví příslib Internet Tradingu do budoucna? I o tom lze jen spekulovat z kuloárových zpráv. Kromě prodeje TOPkontaktu, který by jistě chtělo nějak vhodně integrovat pod více sexy jméno iDnes, má Mafra dva další silné online produkty propojované do papírové verze. Těmi jsou JobDnes s nabídkou pracovní inzerce a Realty – realitní inzerce. Oba produkty se snaží propojovat tištěnou a online verzi, ale významně by jim prospěl tlak obchodníků zvyklých pracovat s drobnými klienty. Pro Internet Trading pole neorané, pro konkurenty Mafry příležitost zbystřit.

Celá změna by také mohla iDnes posunout na místo nezpochybnitelné dvojky v inzertních příjmech na českém Internetu. Dnes je odstup mezi iDnes a Centrem spíše spekulativní, ale jestli už v roce 2009 přihodí Internet Trading na misku vah svých 200 milionů Kč obratu, bude to pořádně znát. A s ohledem na zvěsti o tom, že inzertní příjmy Centra se letos nepříjemně propadají, by mohl nákup Internet Tradingu být pro Mafru příslibem upevnění pozice.

Content

Jestliže v roce 2007 mělo NetCentrum obrat v internetové inzerci 434 mil. Kč a iDnes 312 mil. Kč, za rok 2009 už může být situace obráceně.

Samozřejmě jen v případě, že Internet Trading neudělá další ze svých veletočů, jímž tak rád udržuje své partnery i konkurenty ve střehu…

Anketa

Myslíte si, že vstup do Internet Tradingu bude pro Mafru přínos?

71 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 30. 1. 2009 17:29
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení PPC reklamy pro pokročilé

  •  
    Důležité principy fungování PPC reklamy
  • Optimalizační postupy běžících kampaní
  • Práce s aplikací AdWords editor

Detailní informace o školení PPC reklamy pro pokročilé »