Sice jistě není dobré vliv sociálních sítí přeceňovat, ale myslím že Gladwell je zase podceňuje.
Podle mého názoru je chybný jeho předpoklad, že pro akci jsou potřeba strong-ties. Ne, k akci je potřeba silná motivace. Strong-tie samozřejmě takovou motivací může být, ale rozhodně to není jediná možná motivace. Motivací může být nejen silný vztah k osobě, která "volá do akce", ale třeba silný vztah k předmětu té akce.
Jistě je myslitelná situace, kdy např. něčí práva jsou dotčena a on s tím chce něco udělat. Díky Facebooku se to dozvím (a snad nikdo nezpochybňuje, že Facebook může sloužit pro velmi rychlé šíření informace po předivu sociálních vztahů). Jistě, vzhledem k tomu, že jsou dotčena práva přítele přítele přítele přítele přítele, nemám žádnou osobní motivaci pro akci. Ale třeba si uvědomím, že s tou "obětí" mám něco společného - jsem "taky černoch". A vím, že příště můžu být tou obětí já, a už mě štve že my černoši jsme vždycky obětí... a tohle mi dá motivaci vynaložit to úsilí a třeba i odvahu, a jít do té akce... o které bych ale bez Facebooku nevěděl.
Samo šíření informací může mít obrovský vliv, přestože jejich motivační návoj se čerpá odjinud.
A mimochodem, společné akce a společný boj dělají přátele. Možná že ti černoši tam tehdy nešli proto, že byli přátelé toho prvního černocha. Možná se naopak stali přáteli proto, že byli společně v akci... kvůli sdíleným ideálům, sdílené zlobě na něco, sdílenému strachu z něčeho. Nástroje pro sociální interakci urychlují a zesilují propojování takových lidí.