Malý výkladový slovník pojmů užívaných v e-shopech

Tak nám krize doputovala už i mezi e-shopy. Ne snad proto, že by po houfech krachovaly, děje se spíše opak, ale tahle krize se projevila patrně na jejich závadnosti. Tento fakt opět odhalila Česká obchodní inspekce (ČOI) a ve své tiskové zprávě uvedla, že v 77 % kontrolovaných e-shopech nalezla nějaký problém.

Eduard Hlava - karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

Čili po zobecnění by to mohlo znamenat, že pokud nakupujete alespoň ve dvou e-shopech, minimálně jeden z nich je nějak závadný. Mohlo by to také znamenat, že vzhledem k tomu, že loni to bylo „jen“ 70 % vadných e-shopů (viz článek), letos jsme na tom ještě hůře. Jenže problém je v tom, že oba výstupy jsou po obecné interpretaci na hraně poplašné zprávy, která souvisí s realitou zřejmě pramálo. Z originální zprávy ČOI se čtenář dozví, že kontrola proběhla alespoň u jednoho obchodu, který nabízí obuv a že celkem bylo zkontrolováno letos už přes 100 subjektů. Ale třeba to, jak byly e-shopy vybírány, se ze zprávy už nedozvíme. Tím spíše, že výběr může mít přímý vliv na výsledek.

Ostatně původní zpráva ČOI je vůbec docela povedená, skoro až v cimrmanovském střihu: V jednom případě byla doručena obuv s jakostními závadami, na které podnikatel zákazníka předem neupozornil. Konkrétně na jednom půlpáru textilní obuvi byly skvrny, stažené šití zvrásnilo vnitřní část obuvi a byl dodán tzv. nepár – tj. každá bota byla jiné velikosti. Dodaný pár nebyl označen materiálovým složením v hlavních částech.

Kdybych byl ČOI já a udělal bych kontrolu ve dvou vzorcích, kde jsem nakupoval v posledních 14 dnech, pak by procento závadnosti dosáhlo 100 %. Není třeba to zde dále rozvádět, o některých prohřešcích už bylo psáno (viz jiná glosa Lesk a bída českých e-shopů). V odlehčeném duchu bych ale ještě zůstal. Protože alespoň jeden černý puntík se dá najít v každém e-shopu, nabízím pro lepší orientaci, a snad snížení míry překvapení při procházení a nakupování v e-shopech, malý výkladový slovník vybraných pojmů užívaných v e-shopech.

5 důvodů, proč nakupovat u nás – vedení společnosti chce zvýšit zisk, akcionáři na nás tlačí, marže musíme díky konkurenci snižovat, potřebujeme se zbavit ležáků, i na nás dolehla krize.

Certifikovaný obchod – prokoukli jsme systém certifikace a pak už ten štempl nebylo problém získat.

Doporučované produkty – u těchto produktů máme nejvyšší marže.

Dopravné zdarma – cenu za dopravu si napočítáme jinde, nebojte.

Garance termínu dodání – všechno se dá nějak okecat.

Ke každému výrobku X dáme zdarma výrobek Y – výrobce výrobku Y si u nás zaplatil promo akci.

Na objednání do 14 dnů – 14 dní vás budeme napínat a pak vám sdělíme, že produkt není.

Na splátky – vždy zaplatíte víc, i když tvrdíme, že je to bez navýšení.

Nejdiskutovanější produkty – soupis zboží, které je nejvíce problematické.

Nejnovější produkty – zkusíme vám je vnutit a uvidíme, co to udělá.

Nejprodávanější produkty – tohle zboží nám tu dlouho leží a dodavatel už ho nechce zpět.

Objednáno, na cestě – doufáme, že až si tento produkt objednáte, tak ho někde seženeme a dodáme.

Online poradna  – vždy ochotně poradíme (ale moudří z toho nebudete).

Popis produktu – copy/paste z letáku výrobce.

Produkt je ještě v těchto kategoriích – nevíme, kam s ním.

Provozovatel si vyhrazuje právo smazat či upravit nevhodné příspěvky – smažeme všechno, co nás nebude chválit.

Průvodce výběrem - něco se vám pokusíme nenápadně vnutit.

Reklamace – klidně si stěžujte, naše směrnice to umožňují, ale stejně vám to bude houby platné

S tímto produktem zákazníci kupují také – tohoto zboží se potřebujeme také zbavit

Skladem – pokud je informace o tom, že máme zboží skladem, aktuální, tak zboží nejspíš doručíme a víme zhruba i kdy (pokud ho cestou neztratí špeditér)

Ušetříte XY Kč – původní cenu generujeme tak, že k oficiální přičteme 5 až 20 procent a o stejné (nebo nižší) procento ji „pro vás“ snížíme

Vstupte do klubu – umíme vytvořit (falešný) pocit sounáležitosti až vám bude trapné objednávat jinde, když u nás můžete vyčerpat nasbírané body a získat za ně třeba plyšového bacila

Vyhledávání – řazení je podle datumu (od nejdéle ležícího produktu na skladě)

Vyhledávání podle parametrů – máte na výběr mnoho parametrů, ale ten, který potřebujete, tam nikdy není

Záruka vrácení peněz – splníte-li 18 z 20 podmínek pro vrácení peněz, tak vám peníze tak do půl roku pošleme (pokud mezitím nezkrachujeme)

Způsob dodání: Česká pošta – i když jste permanentně v místě dodání přítomni, budete čekat 14 dnů, načež pak vám ve schránce přistane 3. výzva k vyzvednutí balíčku

Způsob dodání: kurýrem – většinou vám zboží doručí, za stav však neručí

KL_NOMINACE

Způsob dodání: osobní odběr – tisknete-li se rádi s ostatními lidmi, přijďte si vystát frontu k nám do prodejny

Znáte-li další pojmy a jejich (správný) výklad nebo jiný výklad výše uvedených, můžete se podělit v komentářích pod článkem.

35 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 9. 4. 2010 14:28

Školení UX: Jak zapojit uživatele do designu

  •  
    Jak dostat ono tajemné UX do designu.
  • Ve kterých fázích zapojit uživatele, abyste dostali nejvíc muziky za nejmíň peněz.
  • Jak vytvářet jednoduché a srozumitelné persony

Detailní informace o školení UX »