Máme komunitní projekt, jsme cool

Na českém Internetu je další komunitní projekt. Kolikrát jste to za poslední roky slyšeli? Určitě mnohokrát. Tentokrát však za ním stojí Telefónica O2 a evidentně má v hledáčku uživatele, kteří udělali z Blog.cz projekt za mnoho desítek milionů. Máme si nad O'chutney, jak se nová služba jmenuje, poklepat na čelo, nebo se vyplatí s kritikou počkat?

Jiří Macich - karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

Internetovou bublinou (kolikátou už v pořadí?) jsou aktuálně komunitní služby pro sdílení čehokoliv, zejména ale videa. Některé jsou zajímavé, některé mají úspěch, některé vydělávají a některé dokonce vše současně. Takových je ale minimum. Existují stovky lokálních projektů, které se chtějí přiživit na vlně komunitního šílenství a módnosti sdílení videa, ale ve výsledku nakonec tak nějak „zahnívají“ nebo provoz po pár měsících zabalí.

Vzpomínáte ještě na Klub.cz? Zřejmě první za zmínku stojící pokus televize Nova proniknout na Internet. Byl, resp. stále je to jeden z těch na přístrojích přežívajících projektů bez špetky invence, o kterých byla řeč o několik řádků výše. Teď se o slovo přihlásila také Telefónica O2 se svým novým O'chutney. Zakoupila licenci na platformu Kyte, přidala Google AdSense pro zatím alespoň nějakou monetizaci a výhledově slíbila, že videa bude možné nahrávat i z mobilu. Podobných projektů už tu bylo.

Na jaké vlně se chce O2 vozit je jasné už z tiskové zprávy: Svět kolem nás je plný vjemů a zážitků, o které bychom se chtěli podělit se svými přáteli, rodinou a někdy i s celým světem. Ochutney.cz je jedinečnou příležitostí a místem, jak toho dosáhnout. Uživatelé si zde mohou vytvořit svůj vlastní unikátní svět obklopený přáteli a sdílet s nimi vše, co je baví a zajímá. Typické PR vyjádření, které by se dalo použít jako šablona pro všechny podobné projekty, jen jméno by stačilo vyměnit. Vlastně by se na to dalo napsat jednoduché makro pro Word, aby si PR pracovníci ušetřili čas.

Ale netroufám si O'chutney předem odsoudit k neúspěchu. Telefónica má marketingovou sílu tento projekt protlačit k uživatelům. Jiné projekty se zmohly jen na tiskovou zprávu a výměnu odkazů s několika nevýznamnými weby. Telefónica, pokud bude chtít, může rozjet masivní reklamní kampaň. Na tomto projektu nestojí a nepadá její byznys a určitě ho nefinancuje z kapesného od rodičů nebo výdělků z brigád jako autoři jiných titěrných projektů, kteří chtěli také trochu přifouknout současnou internetovou bublinu.

MIF16

Dalším důležitým a podle mě vůbec nejdůležitějším faktorem je cílová skupina, kterou není těžké odhadnout už z textů na webu nové služby: Zapni svůj foťák na mobilu a vytvoř snímek nebo filmík, který změní budoucnost. Stačí si vybrat kanál, na kterém chceš svoje dílko ukázat ostatním. Všechny obrázky a videa, který máš poschovávaný po kapsách, můžeš poslat mailem na svůj Ochutney kanál a okamžitě odvysílat do světa. Jen bacha na rozměry – s videem by ses měl vejít do 50 Mega. Poslat svoje dílko můžeš jak z kompu, tak z mobilu. Takže stačí říct kámošům a váš soukromý filmový klubík na společném kanálu má zelenou.

Uživatelé hovořící tímto jazykem dostali na výsluní českého Internetu službu Blog.cz a z další blogovací služby na snad nekonečném seznamu udělali nejviditelnější projekt firmy, která byla prodána asi za dvě stě milionů. Navíc tito uživatelé mají mobil takřka přirostlý k ruce, takže mobilní sdílení fotek a videa je určitě může oslovit.

Anketa

Půjde O'chutney ve šlépějích Blog.cz nebo Klub.cz?

21 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 19. 6. 2008 13:20

Školení Instagram pro firemní i osobní marketing

  •  
    Jak zakládat a používat účty.
  • Jak publikovat a vyhodnocovat.
  • Jak si poradit s hastagy.

Detailní informace o školení Instagram»