Máme krabičky na všechno!

Mobilní telefon umí přehrávat hudbu, fotit, nabízí stovky aplikací, přístup k Internetu. Pak jsou tu navigace, fotoaparáty, kamery, netbooky. Krabiček je dost a některé toho umí hodně. Přesto se na trhu objevují specializovaná zařízení, která umějí třeba jenom Twitter nebo Wikipedii. I když funkce, které nabízejí, se dají lehce suplovat Internetem v mobilu, mají určité kouzlo.

Jan Handl

Ilustrace: Nenad Vitas

Na Twitteru se před nějakou dobou začala šířit zpráva o speciální krabičce, která umí jen a pouze Twitter. Krabička se jmenuje Twitter Peek, vypadá jako mobilní telefon, má QWERTY klávesnici a je určená pro skalní fandy Twitteru. Kdo jiný by si pořídil věc, kterou si pověsí na krk nebo strčí do kapsy a vytáhne ji jenom za účelem odeslání nebo přečtení tweetů? Twitter Peek je prý první specializované zařízení určené pro Twitter. A možná také poslední.

Když už se najde maniak, který si koupí Twitter Peeek, určitě se najdou i tací, kteří si pořídí WikiReader. Tipujete správně, tahle krabička pro změnu umí jenom Wikipedii, konkrétně něco kolem tří milionů hesel. Proč hledat v encyklopedii na Internetu nebo v mobilu, když se dá pořídit tohle? Cena sto dolarů, pak za nějaké drobné aktualizace dat. Ani tahle záležitost nevypadá špatně…

A takhle bychom mohli pokračovat, k fotoaparátům, mobilům, navigacím a dalším poměrně důležitým krabičkám se mohou hromadit další, méně důležité. Ten, kdo nakonec nenashromáždí dvacet krabiček, se nemůže považovat za příznivce technologií a novinek. „Krabičkáři“ (tedy ti, co sbírají co nejvíce krabiček) jsou jedna sorta, ostatní se snaží pořídit si jenom jednu krabičku, která toho umí co nejvíc a nahrazuje ostatní zbytné krabičky.

Je pravda, že „krabičkářů“ je dost málo, převažují ti rozumní, kteří vědí, že jejich kapsy nejsou nafukovací. Ovšem i rozumný člověk se někdy nechá zlákat a koupí si krabičku, o jejímž smyslu se dá s úspěchem pochybovat. Na chvilkové pominutí mysli milovníků hračiček asi autoři a prodejci jednoúčelových krabiček spoléhají. Dvě výše uvedená zařízení perfektně sedí do kategorie hračiček určených pro americký trh, který pojme kdeco. WikiReader by si našinec ještě mohl bez obav koupit, protože není potřeba pracovat s daty online. U Twitter Peeku je to horší, v jeho případě by bylo potřeba vyřešit datový přenos, který obstarávají mobilní operátoři. A ti se asi krabičkou pro minoritu zabývat nebudou.

UX16

Pokud se tedy budete někdy zajímat o specializované krabičky, popřemýšlejte nad tím, jestli se vám budou vůbec hodit a zda u nás mohou plnohodnotně fungovat. A to je i případ krabiček, které umějí zobrazovat nejrůznější e-knihy a další obsah, který je mnohdy online. Je pěkné mít krásnou krabičku, která umí číst e-knihy, ale pokud nebudete schopni pracovat s obsahem, který vás zajímá, je sebezajímavější krabička k ničemu.

Já osobně o nějaké zajímavé jednoúčelové krabičce už nějaký pátek uvažuji. Chci si udělat radost, ale zatím jsem se nerozhodl, jakou krabičku vlastně potřebuji. Výběr je velký a pokud nemá krabička po dvou dnech používání ležet zapomenutá ve skříni, bude rozhodování hodně těžké…

11 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 23. 11. 2009 7:46
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení: Měření a vyhodnocování kampaní

  •  
    Jak připravit a plánovat kampaně
  • Jak vyhodnocovat a využít důležité metriky
  • Jak to dělat u různých obchodních aktivit

Detailní informace o školení Měření a vyhodnocování kampaní»