Hlavní navigace

Maminky berou Facebook útokem

Jan Handl 26. 9. 2009

To je fajn, ale hlavně, aby tam nebyla ta moje, říkáte si asi. Faktem ale je, že matky jsou častějšími uživatelkami Facebooku než průměrný internetový uživatel. Což samozřejmě neuniklo marketérům, takže můžeme čekat záplavu reklam na pleny a fanouškovské stránky školek?

Jan Handl

Ilustrace: Nenad Vitas

Nedávno si někdo naříkal, že se na Facebooku objevila jeho matka a požádala ho o virtuální přátelství. Přijmout nebo nepřijmout? To je zapeklitá otázka, pokud přijmete, bude maminka kontrolovat, co si píšete s kamarády, pokud ne, tak si vykoledujete minimálně pohlavek. Jednotlivcům se asi přítomnost maminek na Facebooku moc nepozdává, ovšem obchodníci a marketéři mohou mít radost.

To, že se nám maminky houfně přihlašují na Facebook, je holý fakt. Podle jednoho z výzkumů je na Facebooku v průměru více matek než normálních smrtelníků. Ženy s dětmi se tedy stávají oblíbenou cílovou skupinou marketérů na Facebooku a všech ostatních sociálních sítích. Pokud nyní sledujete například reklamní hypertextové odkazy na Facebooku, vidíte reklamy na počítače nebo konzultantské služby. Časy se ale brzy změní, protože i u nás pravděpodobně dojde k viditelnému nárůstu uživatelů z cílové skupiny maminek a žen v domácnosti. Zatím jsme oproti „vyspělému“, hlavně angloamerickému světu trochu pozadu.

Nyní je Facebooku asi 755 000 českých žen, z nich je 555 000 starších osmnácti let, z toho 43 000 vdaných. Zda mají děti, reklamní systém Facebooku neumožňuje zjistit, ale můžeme snad tvrdit, že na Facebooku je několik desítek tisíc českých maminek. Pro někoho dost, pro jiného málo. Letmý pohled mezi reklamy na Facebooku naznačuje, že na ženy se už občas inzerenti cílit pokoušejí. Bělení zubů, školní batohy, laskominy, hračky, jazykové kurzy. To vše se mezi reklamními sděleními vyskytuje, otázkou je, zda zadavatelé cílí skutečně na ženy. Můžeme se pomalu připravovat na to, že nám český Facebook postupně „zmaminkovatí“, stejně jak se tomu děje třeba v USA. Pro srovnání, v USA je žen na Facebooku asi 48 milionů, mužů „jenom“ 36 milionů.

Maminky na Facebooku nejsou jenom proto, aby kontrolovaly svoje děti. Klábosí s kamarádkami, hledají staré přátele, sdílejí fotografie. Když se před nějakou dobou Facebook otevřel všem (nejenom studentům amerických universit), jednou z prvních reakcí stávajících uživatelů byl strach před tím, že se na Facebook přihlásí maminka. To mě bude otravovat i na Facebooku, pomyslela si většina studentů.

Teď je všechno jinak, Facebook je otevřený všem, ale maminky nejsou svými ratolestmi stejně vítány. A kdo by se koneckonců divil, že? Maminky si budou muset vystačit s kamarádkami, kdo z teenagerů by se chtěl v partě znemožnit, ten se bude na Facebooku kamarádit s matkou. Tipnu si, že takových hazardérů moc nebude. Pokud to totiž maminka umí s počítačem a Internetem, může na profilu své ratolesti napáchat více škody než užitku. „Vzal sis do školy svačinu, Milánku?“ Tak může vypadat noční můra zhmotněná na facebookovské zdi. Kdo to má pořád mazat? Maminky se houfně stahují na Facebook, děti radost nemají, inzerenti ano…

Našli jste v článku chybu?

26. 9. 2009 15:57

MP (neregistrovaný)
Já žena i náš 14 letý syn na facebooku jsme a nevím v čem je problém. Samozřejmě se do jeho přátel nemícháme.

Copak na facebooku nemůžou být lidé nad 35 let?

26. 9. 2009 22:58

specialista reportingu (neregistrovaný)
Podnětný článek.. tojo.
Dovolil bych si přdložit svůj závěr, který mi z toho plyne. Fcbook je pro některé lidi nové rozhraní, se kterým ještě neumí, ale věřím, že každé dítě si dokáže svého rodiče vychovat natolik, aby mu netropil ostudu. Do pokoje se dětem nelozí, když tam má kamarády a stejně tak se ani nepíše na zeď (časem to pochopí). Rozumný rodič-přítel nemá důvod psát hemzy na zeď či jakkoli svou ratolest citově vydírat za nabyté informace. Nerozumný rodič opravdu nepatří mezi přátele, po…
DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

120na80.cz: Bojíte se encefalitidy?

Bojíte se encefalitidy?

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Vitalia.cz: Manželka je bio, ale na sex moc není

Manželka je bio, ale na sex moc není

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Vitalia.cz: Vláknina: Rozpustná, nebo nerozpustná?

Vláknina: Rozpustná, nebo nerozpustná?

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie