Hlavní navigace

Marketing především - Letní škola SEO

Robert Němec 20. 7. 2004

SEO je technickou záležitostí asi tak, jako je technickou záležitostí televizní reklama. Samozřejmě, že bez dobrého osvětlení a videa na stříhání se neobejdete. Ale k čemu vám bude dokonale nasvícená a nastříhaná reklama, která neprodá ani o jeden prací prášek navíc? Dnes si tedy řekneme, na co je třeba se v SEO nejvíce zaměřit.

Na začátku si uvědomte, že odkaz na vaši stránku, který se objeví ve vyhledávači, je reklama. Reklama, jejíž hlavní cíl je, řečeno slovy Sergio Zymana, „prodávat mnohem častěji více zboží většímu množství zákazníků a utržit za to více peněz“.

K čemu se dá SEO v marketingu využít

Nejviditelnějším cílem SEO je „zviditelnit“ váš website ve vyhledávačích; tedy pokud někdo hledá ve vyhledávači něco, co „prodáváte“, aby vás také uviděl/našel. To však není hlavní marketingový cíl (smysl) SEO. Pro onu většinu z nás, kteří pracujeme v kapitalismu, je hlavní cíl SEO tento: přilákat na naše/klientovy stránky potenciální zákazníky a prodat jim naše produkty.

Není to o počtu návštěvníků nebo o pozicích ve vyhledávačích. Jediné faktické hodnocení úspěšnosti SEO je zvýšení (nebo alespoň udržení, pokud konkurence tvrdě útočí) prodeje.

To je tedy hlavní cíl SEO. Ne vždy je však dobře měřitelný. Pokud například prodáváte sportovní obuv, pak se vám může stát, že někdo objeví vaši značku přes vyhledávače, vaše stránky jej přesvědčí, ale půjde si je koupit do kamenného obchodu. Pak zbývají jenom dvě věci:

  1. podrobně zkoumat návštěvnost,
  2. propojit vaše stránky s offline prostředím (speciální slevové kupóny, zpětná registrace, zvláštní prodejní telefonní čísla atd.).

Může se však stát, že toto není váš hlavní cíl SEO (i když pokud se obecně nestaráte o svůj prodej, koledujete si o průšvih. K čemu je vám 70procentní úroveň povědomosti o značce, když vám klesají příjmy?). Rozhodně se ale zamyslete před startem SEO projektu, co je pro vás nejdůležitější a jak důležité jsou ostatní body. Pokud možno své cíle kvantifikujte.

Čeho všeho tedy můžete dosáhnout pomocí SEO:

  • zvýšení příjmů,
  • zvýšení počtu návštěvníků vašich stránek,
  • zvýšení povědomosti o vaší značce,
  • kvalitní public relations.

Zvýšení příjmů

Jestliže máte jako hlavní cíl zvýšení vašich příjmů, máte dvě možné strategie. V první z nich berete jakýkoli příjem, cílíte tedy široce. Prodáváte-li luxusní běžecké boty, optimalizujete kromě na „luxusní běžecké boty“ i na „boty“, protože „taky přes to může přijít nějaký zákazník“ a pro jistotu i na „jogging“. A protože prodáváte i úžasné tkaničky, na kterých máte sice malou marži, ale každá koruna je dobrá, i na „tkaničky“. Takto vám mohou sice značně stoupnout příjmy, ovšem výdaje budou také značně vysoké.

Druhá strategie se zaměřuje výhradně na vaši cílovou skupinu. Optimalizujete pouze na „luxusní běžecké boty“. Máte tak skvělý (internetový) marketing, že byste byli schopni přesvědčit takřka kohokoli, že bez vašich luxusních běžeckých bot se stane vyvrhelem společnosti. Ale mnohem efektivnější je pro vás zacílit na vaši cílovou skupinu, kterou nemusíte už moc přesvědčovat.

Zvýšení počtu návštěvníků vašich stránek

Chcete-li zvýšit návštěvnost stránek, opět se můžete rozhodnout, zda vás zajímají jacíkoliv návštěvníci, nebo jenom určitá skupina. Pokud berete kohokoli, stačí skoupit nejbližší novinový stánek, udělat klastrovou analýzu a ihned zjistíte, co lidi nejvíce zajímá.

Máte výhodu, že lidi tato témata zajímají stále, takže vaše návštěvnost bude trvale vysoká. Chcete-li ale opravdu vysokou návštěvnost, postávejte občas u tiskáren bulvárních plátků. Pokud se v nich objeví skandálně nahá XY, utíkejte rychle domů a napište do Titlu: Nahá XY. Počtu visits se sice ještě žádný živočich nenajedl, nicméně v české kotlině tento dosud neobjevený živočich podle některých indicií pravděpodobně existuje.

Cílená návštěvnost je naproti tomu něco jiného. Většina produktů se přes Internet neprodává. Ovšem 20 až 58 procent zákazníků ve Spojených státech podle studie DoubleClick vyhledává tyto produkty na Internetu. A vy chcete, aby vás tito zákazníci našli. Opět můžete zvolit, zda se budete zaměřovat na co nejširší cílenou návštěvnost, nebo na úzce specifikované zvyšování návštěvnosti. Podrobněji o těchto technikách pohovořím v přednáškách Analýza klíčových slov a Kontinuální SEO.

Zvýšení povědomosti o vaší značce

Ač se to nezdá, SEO můžete použít i pro budování vaší značky. A to hned dvakrát. Jednak samotnou přítomností ve výsledcích vyhledávání. I když si na vás zákazník neklikne, přesto vaši znáčku více či méně vnímá. Tyto závěry potvrdila i nedávná studie IAB.

Ještě lepší je, pokud dokážete přitáhnout návštěvníky přes vyhledávače na své stránky, kde na ně můžete působit mnohem silněji. Opět platí, že můžete cílit buďto široce (zřejmě neporazitelný je v tomto About.com), nebo cíleně.

Svoji značku také posilujete nebo poškozujete tím, co je „kolem vás“ napsáno ve výsledcích vyhledávání. A to jak v titulku, popisku a URL, tak mezi ostatními výsledky vyhledávání.

Nemluvím pak už o případu, kdy mnohé firmy a jejich značky velmi obtížně nacházíte.

Jiná studie hovoří o tom, že jistý lokální telecom se objevoval na předních místech ve vyhledávačích na celoamerické úrovni. Lidé si pak mysleli, že operuje na celostátní úrovni.

Kvalitní public relations

Public relations se dnes dělá i na hradbách vyhledávačů. Pokud se chcete něco dozvědět, pak se již mnoho z vás nejprve obrací na vyhledávač, aby si našli to, o čem se hovoří.

Public relations přes vyhledávače souvisí s brandingem přes vyhledávače – jde tedy především o dlouhodobou záležitost. Ale měli byste mít i připravené pozitivní a negativní plány. Až tedy budou lidé hledat něco pozitivního (obecně), aby vás nalezli v přítomnosti toho pozitivního. A naopak, když je průšvih, aby váš průšvih jen tak někdo nenašel – nebo aspoň byl něčím vykompenzován.

Více nejdete v mém článku Agresivní strategie v search engine marketingu.

Poznejte své zákazníky

Chcete-li mít úspěšnou SEO strategii, musíte co nejlépe poznat své zákazníky. Každý typ zákazníků má jiné „spouštěče“, na které reaguje. Když zákazník zadá klíčové slovo, chcete, aby kliknul právě na váš odkaz – a pokud možno na žádný jiný.

Zákazník má přitom například v českých výsledcích Googlu až 20 (deset přirozených a deset placených) výsledků, na které může kliknout. Vy po něm chcete, aby těch 19 „zahodil“ a vybral si právě váš. A už vůbec nechcete, aby zkusil zadat jiné slovo nebo jiný vyhledávač, kde na tom tak dobře nejste.

Základní otázky, které je vhodné probrat, než stanovíte svoji SEO strategii, jsou tyto:

  1. Na jaký typ zákazníků se chce zaměřit?
  2. Na jaké země (USA, UK, Německo, …)?
  3. V jakých jazycích budou vaše stránky?
  4. Jací zákazníci jsou pro vás nejziskovější?
  5. Zaměřujete se na koncové nebo firemní zákazníky?
  6. Jaké jsou vaše konkurenční výhody, proč by se měli zákazníci zakoupit zrovna vaše produkty?
  7. Co hledají zrovna vaši zákazníci?

Co se týče jednotlivých typů zákazníků, existuje dnes již mnoho kvalitní literatury, kde se o nich dočtete více (např. Kotler, P.: Marketing podle Kotlera, Vysekalová, J.: Psychologie spotřebitele, Vysekalová, J.; Komárková, R.: Psychologie reklamy).

Anketa

Chcete, aby přednášky a semináře Letní školy SEO byly:

Našli jste v článku chybu?

21. 10. 2004 10:11

Tom (neregistrovaný)
Ale takhle si delat srandu ze studentíků :)

http://is.muni.cz/lide/index.pl?searchid=Robert+n%ECmec&zpet_text=Zp%ECt+na+hled%E1n%ED+osob&.cgifields=fakulty&.cgifields=stud&.cgifields=zam

28. 7. 2004 12:59

ihned (neregistrovaný)
... coz je obzvlaste pikantni pokud pan reditel je vlastne zaroven i pan ucetni, pan vratny, pan grafik, pan programator i pan predseda dozorci rady.
Instalater, co byl u nas vcera, byl vlastne taky mozna CEO sve one-man show s dvema brigadnikama.
Vitalia.cz: Jak koupit Mikuláše a nenaletět

Jak koupit Mikuláše a nenaletět

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Podnikatel.cz: Prodává přes internet. Kdy platí zdravotko?

Prodává přes internet. Kdy platí zdravotko?

Vitalia.cz: Vláknina: Rozpustná, nebo nerozpustná?

Vláknina: Rozpustná, nebo nerozpustná?

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

120na80.cz: Bojíte se encefalitidy?

Bojíte se encefalitidy?

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Měšec.cz: Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Podnikatel.cz: Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Vitalia.cz: Manželka je bio, ale na sex moc není

Manželka je bio, ale na sex moc není

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

120na80.cz: 5 poporodních problémů a jejich řešení

5 poporodních problémů a jejich řešení