Martin Lipert (eReading): Velkodistribuce e-knih nedává smysl, vydavatelé tratí peníze

Trh s elektronickými knihami je v Česku pořád příliš malý, více než e-knih se prodá snad i sušených rajčat, říká v rozhovoru pro Lupu šéf internetového knihkupectví eReading.cz Martin Lipert. Jak se mlží ohledně počtu prodaných knih a proč si vydavatelé podle něj škodí velkodistribucí knih?

Proč eReading.cz na rozdíl od konkurence nezveřejňuje údaje o počtu prodaných e-knih?

Údaje, které v minulosti zveřejňovala konkurence, nám hrubě neseděly. Ve srovnání s nimi by naše prodeje vypadaly velmi malé, proto jsme se rozhodli údaje o počtech prodaných e-knih nezveřejňovat.

Kdo podle vás tedy v minulosti uváděl nepravdivá čísla?

Nerad bych uváděl konkrétního prodejce, ale všichni víme, o koho jde. Za své výroky už jsem dostal pozvánku k soudu, tudíž jsem nyní opatrnější a jméno toho prodejce tak ode mě neuslyšíte.

Na základě čeho jste dospěli k závěru, že čísla „hrubě nesedí“?

Měl jsem nepřímý přístup k údajům prodejců.

Proč by ale prodejci čísla o prodejích falšovali? Prodané e-knihy musejí přece vyúčtovat vydavatelům, a kdyby údaje o prodejích uměle navyšovali, tak na tom prodělají.

Distributor může ohlásit milionové prodeje, ale dokud se všichni nakladatelé nespojí a nesečtou svá čísla, tak na mlžení nikdy nepřijdete.

Není to ale tak, že eReading.cz nezveřejňuje čísla o prodejích proto, že ve srovnání s konkurencí jsou opravdu nižší?

Ve srovnání s tím, co konkurence zveřejňovala, jsme byli opravdu malí. Přestože ve skutečnosti takto malí nejsme.

Tak jinak, máte například nižší prodeje než Kosmas.cz?

Myslím si, že co do počtu prodaných e-knih jsme s Kosmasem rovnocenným soupeřem.

Co by se muselo stát, abyste změnili názor a začali čísla podobně jako konkurence zveřejňovat?

Dovedu si představit například auditovaná čísla prodejů. Jinak měsíční prodeje považujeme vzhledem k našim konkurentům za citlivou informaci a proto je i nadále zveřejňovat neplánujeme, avšak kvartální údaje o prodejích zveřejňujeme. Zveřejňování těchto dat umožní udělat si představu o tom, jak je trh elektronických knih v Česku velký.

Jaké má eReading.cz vztahy s konkurenčními distributory e-knih?

S provozovatelem Wooky nás nepojí žádné velké přátelství. S Kosmasem máme vztahy korektní a s Palmknihami relativně také. Jen nás trochu mrzí takové věci, jako když Jiří Vlček z Palmknih spustil na Google Adwords kampaň, kdy se na klíčové slovo eReading.cz zobrazoval text „Nechoďte za kovaříčkem, choďte za kovářem“ a odkaz na Palmknihy.

Jak se díváte na dotované čtečky, které Palmknihy začaly nedávno nabízet?

U nás zákazník za 5000 Kč získá 5000 Kč na nákup e-knih a novou čtečku eReading.cz START zdarma.

Na jaké bázi funguje spolupráce mezi provozovatelem Kasa.cz a eReading.cz?

Jedná se o gentlemanskou dohodu ohledně prodeje čteček eReading.cz. Kasa.cz čtečku dováží do Česka, eReading.cz ji přizpůsobuje po softwarové stránce a dodává do ní obsah a služby.

eReading.cz tedy v současné době nemá žádného strategického investora?

Ne. V minulosti mělo mnoho investorů zájem do eReadingu vstoupit. Tehdy k tomu ale podle našeho názoru nebyla příhodná doba. Čas uzrál až nyní a posledního půlroku diskutujeme s případnými investory, kteří by dokázali firmu posunout o stupínek dál.

Proč nespolupracujete s Kasa.cz na prodeji obsahu, tak jak to dělají například Palmknihy s Alzou a Datartem?

Velkodistribuce elektronických knih nedává podle mě smysl. První s tím přišlo Wooky a je velká škoda, že to nakladatelé nezastavili. Velkodistributoři tištěných knih se dnes předhánějí v tom, kam budou dodávat knihy jednotlivých vydavatelů a tlačí obrovským způsobem na rabaty.

Ty se za posledních 15 let dostaly ze třiceti procent na pětapadesát. Velkodistributoři dodávají knihy do knihkupectví. Distribuce, která dá knihkupci vyšší marži, dostane vykázány prodeje od knihkupce dříve. Takový distributor má vyšší obraty a může tlačit na nakladatele, aby se mu vrátila vyšší marže, kterou dal knihkupci. Z toho důvodu nedává vznik distribuce pro nakladatele žádný smysl. Připravují se tak jen o část licenční odměny.

Distributor e-knih se dělí o marži s konečným prodejcem a nakladatel dostane z každé prodané e-knihy vždy stejný podíl. Neznamená to, že provize za prodej e-knihy jde na vrub distributora a nikoli nakladatele?

Toto není pravda. Všechny současné distribuce uzavírají s nakladateli doložky, které jim zabezpečí vyšší rabat, pokud prodají e-knihu přes třetí osobu.

Není to ale tak, že kdo jednou stál, zůstal stát opodál? Nepodřezal si eReading.cz tím, že nešel do velkodistribuce e-knih, pod sebou jednu z větví budoucího růstu?

Pokud do toho budeme okolnostmi dotlačeni, tak budeme muset i do tohoto segmentu vstoupit, ale jak říkám, z dlouhodobého hlediska na tom nakladatelé prodělají. Vezměte si modelový příklad, že jeden z distributorů nabídne prodejci o procento z prodeje více. Prodejce na to přistoupí, prohodí jen API jednoho velko-distributora za druhé a vesele prodává dál.

Distributor, který bude chtít prodejce získat zpět, nabídne opět o procento více atd. A distributoři tyto zvýšené rabaty přenesou na nakladatele, protože nikde jinde brát nemohou. Já tu nyní nemluvím přímo o svém businessu, ale o celém trhu. Pokud nakladatelům zbude méně peněz, budou méně (kvalitně) vydávat a já budu méně prodávat.

Je ale pro distributory e-knih do budoucna udržitelné, aby prodávali e-knihy pouze jedním prodejním kanálem, tedy na svém vlastním webu?

Pokud by do velkodistribuce e-knih v Česku nikdo nevstoupil, prodej pouze přes vlastní web je ideální situace.

Kolik má v současné eReading v nabídce e-knih?

Okolo 3300.

Kolik procent tržeb tvoří bestsellery?

Platí Paretovo pravidlo. Osmdesát procent tržeb generuje dvacet procent e-knih.

Jakých prodejů dosahují e-knihy, které lze označit za bestsellery?

Malé stovky kusů.

Jak to vypadá s prodeji e-knih v čase?

Trh elektronických knih je jepičí. Prodeje prakticky kopírují tištěnou knihu. Pokud neprodáte polovinu nákladu tištěné knihy v prvních šesti měsících, tak víte, že vám zůstane pod postelí. U e-knih je jediný velký hrb na začátku, kdy jde e-kniha do prodeje, a potom následuje pokles.

Neexistují tedy e-knihy, které by se prodávaly dlouhodobě dobře?

Existují, ale není jich mnoho. Pro nakladatele e-knihy reprezentují stále marginální prodeje. Ekonomická motivace českých nakladatelů investovat do vydávání e-knih stále chybí. Elektronické knihy začaly vycházet díky velkému tlaku distributorů e-knih.

Proč je to jinde v Evropě nebo ve Spojených státech jinak?

V odvětví nejsou peníze. Kdyby nakladatelé viděli, že v e-knihách jsou peníze, tak se budou chovat jako racionální ekonomické jednotky a budou investovat do jejich rozvoje.

Například nakladatelství Kniha Zlín to ale přece dělá?

Ano, ale dalších 200 nakladatelů nikoliv. Kniha Zlín a několik dalších nakladatelů jdou do toho po hlavě a dávají bestsellery ihned k dispozici i v elektronické podobě.  Díky naprosté všední šedi na sebe dokážou strhnout obrovský zájem. Kdyby se vydávaly všechny zajímavé knihy i v elektronické podobě, tak zapadnou a dostanou se na mnohem nižší průměrné prodeje, než jaké mají elektronické bestsellery nyní. 

V současné době je poptávka po elektronických knihách přibližně 15 milionů ročně bez DPH. Ty se dělí mezi přibližně 4 distributory, 200 nakladatelů, stovky až tisíce grafiků, sazečů, korektorů a v neposlední řadě autorů. 15 milionů odpovídá 35 průměrným platům. Je to snad méně, než za kolik se v Česku prodá za rok sušených rajčat. Pokud nebudou nakladatelé sponzorovat trh elektronických knih dnes, tak nemá šanci vzniknout.

Prodává eReading.cz některé e-knihy i prostřednictvím Apple?

Ne. Apple není pro český trh až tak klíčovým hráčem. Tím bude Amazon, až se jedno rozhodne vstoupit do Evropy. Pánové v Amazonu mají glóbus a ten jim bliká všude, kde je zapnutý Kindle. V Česku je těchto čteček neskutečně velké množství. Pro tuzemské hráče může příchod Amazonu do Česka znamenat velký problém.

Když budou v Amazonu chtít, tak zakážou z konkrétních domén možnost posílat automaticky všechny soubory, nebo můžou zpoplatnit formát MOBI. Amazon do Česka nepochybně přijde, je jen otázkou, kdy to bude. Mimochodem fyzicky v Česku nemusí mít vůbec kancelář. Bude platit 15% DPH v Lucembursku, stanoví vlastní ceny a kvůli tomu mu tuzemští hráči budou moci jen těžko konkurovat. 

Co chystá eReading.cz na příští rok?

Content

Chystáme nový obsah, nové čtečky, nové služby, a to vše, dokud nám síly budou stačit.

(Foto: Ondřej Hošt)

117 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 2. 10. 2014 22:11
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení App Store optimalizace

  •  
    Jak dostat svou mobilní aplikaci mezi lidi
  • Jak na akvizici uživatelů mobilních aplikací na českém i světovém trhu
  • Jak správně spustit, propagovat, měřit a vyhodnotit svoji aplikaci v Google Play i v Apple App Store

Detailní informace o školení App Store optimalizace »