Hlavní navigace

Masky, trapasy, a pravý význam Google+

Filip Hráček 8. 3. 2012

Už jste někdy šli s kamarádem po ulici a narazili na svoji bývalou partnerku nebo bývalého partnera? Už jste někdy vtipkovali v kruhu kolegů, když v tom vešel váš šéf (nebo klient)? Pak víte, co je to maska, a jak rychle mezi nimi umíme v běžném životě přepínat.

Dostáváme se však do úzkých, pokud si situace vyžaduje mít několik masek současně. Naštěstí v reálu se toto stává velmi zřídka. Jak často jste v jedné místnosti s rodiči, životním partnerem, kamarády i spolupracovníky současně? Napadá mě snad jen vaše vlastní svatba, ale ta je nanejvýš párkrát za život. A pak je tu pohřeb, ale u toho zase většinou nemusíte vést konverzaci.

Na internetu jste
– v kontrastu s běžným životem – v jedné místnosti se všemi, a pořád. V
sociálních sítích máte většinou jednu velkou skupinu lidí, se kterými sdílíte všechno.
Z toho vyplývají reálné problémy – lidé rutinně podceňují velikost svého
internetového publika, a neumějí se pak vypořádatpřekryvem více sociálních sfér. Pokud
se vám nechce pročítat uvedené studie, stačí se místo toho krátce podívat na Failbook:
zhruba každý pátý příspěvek dokumentuje, jak se někdo na sociální síti
minimálně ztrapnil právě kvůli tomu, že neodlišil rozdílné sociální kruhy.

Tady se zastavím a začnu z druhé strany.

Přečtěte si tento náhodný výběr z portfolia Googlu: vyhledávání, Google Apps, Groups, Picasa, Blogger, Scholar, YouTube, Earth, Reader. Mnoho služeb, každá z nich řeší jiné spektrum problémů a oslovuje trochu jiné publikum – ale často také různé “masky” jednoho uživatele. V mém případě v podstatě nejsou dvě služby, kde se spojuji s jedním a tím samým kruhem lidí. Moje alba na Picase jsou určená jinému publiku než příspěvky v Google Groups nebo komentáře na YouTube nebo doporučení v Readeru. Jinými slovy, už dnes mám různé identity na různých googlích službách. Problém je v tom, že nemám místo, kde bych ty identity viděl pohromadě a mohl je spravovat. Ve skutečnosti netuším, jestli si můj blogpost určený primárně pro kamarády náhodou nepřečetli moji rodičové, atp. Nemám přehled.

Je chyba nahlížet na Google+ jako na “další novou službu od Googlu”. Je to projekt, ne služba. Projekt, jehož cílem je umožnit uživatelům, aby spojili své identity napříč službami Googlu – ale zároveň si ponechali různé “masky” a měli nad nimi z jednoho místa kontrolu. Proto je pro Google+ tak důležitý princip kruhů. (Kdo ho nezná, může si o něm přečíst (a pustit video) v nápovědě.) Mimochodem, napadlo vás, proč se projekt jmenuje “Google+”? Teď už vám to bude jasné: Google+ je “pouhé” vylepšení, upgrade uživatelské zkušenosti. Volné spojení všech služeb pod jednou střechou.

Fungují kruhy při běžném použití? Nepoužívají lidé Google+ jen jako další sociální síť? Dávají si vůbec práci s rozřazováním lidé do kruhů? To byla moje první obava, když jsem měl poprvé možnost projekt interně testovat na začátku roku 2011. Realita mě ale příjemně překvapila. Podle zatím nezveřejněné studie výzkumníků ze Standfordu se uživatelé Google+ nového přístupu ke sdílení rozhodně nebojí. 67,6 % příspěvků je sdíleno s definovaným kruhem, 5,8 % pak s konkrétním člověkem nebo lidmi. Naprostá většina uživatelů, kteří ve zkoumaném týdnu napsali alespoň jeden příspěvek, nepublikovala žádný z nich veřejně.

Sám už dlouho pozoruji obdobný efekt. Když se podívám na Google+ profil někoho, kdo znovu sdílel (reshare) můj příspěvek, abych viděl, jestli k němu něco zajímavého nepodotkl, často ten příspěvek nevidím (a to jsem skoro určitě v některém z kruhů dotyčného). Mnohdy v jeho streamu nevidím vůbec žádný příspěvek. Lidé prostě nemají potřebu sdílet všechno se všemi. Rádi si dají tu práci a namíří sdělení na okruh lidí, o kterých ví, že je bude zajímat. Jako v běžném životě.

Nabízí se otázka, proč se tento typ sdílení neujal v dosavadních sociálních sítích. Mnohé z nich nabízí něco podobného: skupiny, seznamy, atp. Nejjednodušší odpověď, která mě napadá, má co do činění s prioritou. Google+ je založený na kruzích. Uživatelé jsou před jeho užíváním motivováni si své kruhy vytvořit. A v tom, aby kruhy používali, je jim kladeno co nejméně překážek.

Jaká bude budoucnost Google+? Už dnes projekt spojuje služby Googlu, které předtím tak trochu žily vlastním životem. Pro mě jsou obzvlášť zajímavé technologie, které začínají vznikat nad novým modelem sdílení. Jednou z nich je Hangout. Přestože jde v podstatě o video-konferenční technologii, běžně se díky Hangoutu ocitám ve virtuálních setkáních, která mají k atmosféře video-konference na míle daleko. Jsem zvědavý, jaké další (částečně neočekávané) inovace Google+ přinese. S příchodem rozsáhlejšího API (se kterým si Google+ tým dává schválně – a moudře – na čas) jich doufám bude hodně. Mým snem a ambicí je, aby tady v České republice vznikly ty zajímavější z nich.

Našli jste v článku chybu?

8. 3. 2012 9:03

Martin P. (neregistrovaný)

Filozofie kterou uznávám je antifacebooková. Tedy všichni nejsou potencionální přátelé, všichni lidé si nemají co říci.

Pokud je budu uměle spojovat, zadělám na společenský konflikt. Vytvářím nepřirozené vazby, a tedy podporuji nezdravou společnost. Zdravá společnost je ta, která se posunuje k lepšímu, přirozenou evoluční cestou. Nikoliv společenským diktátem několika post-hippie idealistů, neokomunistů, utopistických humanistů a jiných. Kteří chtějí házet všechny do jednoho pytle. Jenže lidská…

8. 3. 2012 12:26

Shakein (neregistrovaný)

Udivuje mě, jak se všude akcentují kruhy, jako by to bylo to nejnápadnější co FB a G+ odlišuje. Já mám na G+ jen pár lidí/stránek v kruzích, tudíž nevím nakolik je můj postřeh správný, ale to, co podle mě odlišuje FB a G+ nejvíc, je jejich "předmět". Zatímco na FB je předmět já - co jsem já dělal, jak já vypadám, kde jsem já byl, na G+ bych řekl že je to informace/sdělení a vůbec komunikace. (Samozřejmě není to stoprocentní, ale jde o to, čeho je v dané síti nejvíc.) Na facebooku vidím denně záp…

DigiZone.cz: Sat novinky: Fransat UHD Demo

Sat novinky: Fransat UHD Demo

120na80.cz: Jak oddálit Alzheimera?

Jak oddálit Alzheimera?

Podnikatel.cz: Nejenom EET, začaly platit další zákony

Nejenom EET, začaly platit další zákony

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Měšec.cz: Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Měšec.cz: Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Podnikatel.cz: S.r.o. využívá cizí auto. Jak je to s daněmi?

S.r.o. využívá cizí auto. Jak je to s daněmi?

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Vitalia.cz: Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy