Maximální WARP. První český startup prošel polským turboakcelerátorem

Ostravští MonkeyData prošli osmidenním nalévárnou akcelerátoru hub:raum pod hlavičkou německého Deutsche Telekomu. Přineslo jim to především kontakty na nových trzích.

Korporátní akcelerátory postupně přibývají. V tuzemsku zatím funguje Wayra placená španělskou Telefónikou, v polském Krakově vybudoval německý Deutsche Telekom hub:raum. „Nové aplikace a služby, které vyjdou z podobných programů, nám mohou pomoci při nabízení datových tarifů třeba firemním zákazníkům,“ vysvětluje Tomáš Grünwald z tuzemského T-Mobile důvody náhlého zájmu operátorů o startupy. 

MonkeyData, agregující analytické informace o e-shopech z více než dvaceti zdrojů, jsou prvním tuzemským zástupcem, který se do programu WARP dostal. Loni se ale zadařilo slovenské aplikaci Thapir, která podle pozice uživatele vyhledává kulturní, sportovní nebo společenské akce v jeho okolí. Deutsche Telekom jim po absolvování programu poskytl 30 tisíc eur na další rozvoj projektu.

WARP je osmidenní rychlokurz, při kterém účastníci dostanou základní informace pro podnikání. "Rady ohledně nastavení byznys modelu, PR, marketingu, práva, fundraisingu a samozřejmě i technologické pozadí se zázemím velkého operátora,“ vysvětluje Łukasz Cieślahub:raumu

Na zkušenou do Polska

„Delší dobu jsme přemýšleli jestli se chceme vydat cestou akcelerátorů nebo jít vlastní cestou a potencionální investory a partnery oslovit přímo.“ tvrdí šéf MonkeyData Jan Laštůvka s tím, že turboakcelerátor WARP jim přišel jako ideální test. 

Ačkoliv se přihlásili po termínu, nakonec to klaplo. „Zkusil jsem ale napsat organizátorům a ti mi odepsali, ať obratem pošlu veškeré přihlašovací materiály a zařadí nás do výběru. Rychle jsme tak iPhonem natočili krátké video, sepsali plán a popsali svou vizi,“ přiznává Laštůvka.

Hub:raum je v podstatě také startup, a tak plno věcí vzniká živelně. Program je ale nabitý. „Těsně před odjezdem nám mailem dorazil program, který nám potvrdil, že týden ve WARPU bude opravdu turbo. Program denně od devíti do šesti byl sestavený z workshopů, one to one meetingů, přednášek a dalších akcí. Na závěr pak Demo Day před porotou a lidmi s T-Mobilu,“ popisuje.

Pevný německý režim

Pak už celá akce odstartovala. Hned první den se po seznámení a úvodní přednášce od Jonathana McDonalda rozjela speed dating party v jednom krakovském klubu. Stejně jako ostatní akcelerátory poskytuje hub:raum samozřejmě kontakty. „Lidi ze zahraničí a z různého prostředí. V Česku bychom takovou strukturu a koncentraci lidí na jednom místě asi těžko hledali,“ tvrdí Laštůvka. 

Mezi zásadní dovednosti startupisty ale musí patřit pitchování a prezentace svého projektu během pár sekund. „V rámci tréningových workshopů se mi nejvíc líbil nácvik pitche v podání Bianky Praetorius, hodina herectví se zajímavými cviky pro zlepšení prezentačních dovedností a přípravy na závěrečný Demo Day,“ popisuje. 

Po šesté večerní se akcelerátor vylidňoval a startupy se přesouvaly na společenské akce do města. Ať už ne fotbal nebo na party. „My jsme ale nakoupili hodně redbullů a zůstávali do noci, abychom mohli mimo povinný program dodělávat náš produkt,“ vysvětluje Laštůvka. 

Vzhledem k tomu, že si Laštůvka a spol chtěli spíš fungování v akcelerátoru osahat, narazili i na negativa. „Samozřejmě, že nám všechny akce úplně nesedly a spíš nás okrádaly o čas. Tím myslíme některé povinné přednášky, které pro naši situaci ani produkt nebyly přínosné. Teambuildingu by mohlo být také trochu méně,“ vyjmenovává Laštůvka 

Lidi, kontakty, lidi kontakty

Kromě setkání s polskou startupovou špičkou se mezi mentory a dalšími spolupracovníky hub:raumu objevil třeba i Benedikt Germanier, šéf největšího švýcarského lyžařského obchodu zai.ch

Content

„Chystají se prodávat online a mají zájem o napojení MonkeyData,“ komentuje Laštůvka s tím, že Germanier není jediný. „Agnieszka Anielska nám dala skvělý úvod do PR a dala nám kontakt na lidi z polské e-commerce,“ dodává. 

Kromě nich tu byli ale i další účastníci programu. „Přes další účastníky WARP programu jsme získali cenné kontakty z e-commerce scény v Chorvatsku, Rumunsku a Polsku. Tím se nám otevírají dveře k dalším trhům,“ dodává s tím, že po závěrečné prezentaci už jednají s dvěma investory, jež mají zájem o vstup do ostravského startupu, který by měl do ostrého provozu najet během července. 

10 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 14. 7. 2014 9:32
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení: Online Public Relations aneb PR sociálního věku

  •  
    Jak se liší digitální PR oproti klasickému PR.
  • Jak tvořit tiskové zprávy.
  • Jak monitorovat a vyhodnocovat PR.

Detailní informace o školení »