Já bych se tedy autora zastal. Dle mého názoru vhodně koriguje předchozí Zandlův článek a fakta v něm obsažená vycházejí z praktických zkušeností.
A ano, měřitelnost konverzních poměrů je na internetu rozhodně lepší než u jakéhokoliv jiného reklamního kanálu. Klienti nejsou hloupí, ale pokud má mediální agentura z něčeho zisk, asi těžko řekne zákazníkovi, že efektivita billboardu je v porovnáním s nepoměrně levnější internetovou reklamou nízká. Zákazníci to nyní zjišťují, a proto inzertní plochy tohoto typu začínají zít prázdnotou.
"A ano, měřitelnost konverzních poměrů je na internetu rozhodně lepší než u jakéhokoliv jiného reklamního kanálu"
- opravdu? a jak změřím konverzní poměr u imageové kampaně na internetu? pokud přivedený zákazník provede nákup, tak je to něco jiného..., a kupon v tisku se nedá dobře poměřit?, pro zajímavost, Tele2 v minulosti používala v různých titulech inzeráty s různou zelenou linkou - věděli tak naprosto přesně, které medium jim zafungovalo a za jakou cenu získali nového klienta
"že efektivita billboardu je v porovnáním s nepoměrně levnější internetovou reklamou nízká"
- vy víte kolik stojí billboardová kampaň? a jaká internetová kampaň je nepoměrně levnější? banner na HP Seznamu za 800 000 / týden? co když jde klientovy o to, aby byl maximálně blízko prodejním řetězcům? nebo např. o kampaň na shell, která si umístí billboardy před konkurenční pumpy? Jak je toto neefektivní v porovnání s internetem? O nákupu benzínu se rozhoduuju v autě, ne u PC v práci...
Když to shrnu, tak ani vy, ani autor rozhodně nevycházíte z praktických zkušeností.
Ne, že bych tento způsob vedení diskuze považoval za vhodný, ale i tak se pokusím jednoduše odpovědět.
1) Ano, vím kolik stojí billboardová respektive bigboardová kampaň.
2) Banner na úvodní stránce seznamu je krásný příklad, jak omezené je často vnímání internetové reklamy v oblasti mediálek.
3) Stále budou oblasti, ve kterých bude mít klasická reklama přednost, vybral jste sám dobré příklady. Jsou ovšem jiní velcí inzerenti, např. jobs.cz, kteří billboardy ruší a to právě z důvodu nízké efektivity.
4) Uvedl jste image kampaň na internetu. Stále mohu přesně měřit jak se přímo projevila na návštěvnosti, obratu atd., i když uznávám, že v tomto případě nejsou výhody tak jasné. Na druhou stranu u produktových kampaní je výhoda internetu zcela jasná. Prosil bych tedy příště o komplexnější pohled a ne o vytrhávání věcí z kontextu.
"Prosil bych tedy příště o komplexnější pohled a ne o vytrhávání věcí z kontextu."
- udělal jsem přesně to co vy. Plácnout, že internet je mnohonásobně efektivnější než OOH kampaň je co? To je obecný blaf, který je vytržený z kontextu a takto se k složité problematice přistupovat nedá. Proč jste nedoplnil, že to platí jen ve specifických případech a jakých? Lupu čte dost lidí a pokud budou číst takto obecné a nejasné názory, kam to povede?
- mohu vás ujistit, že mediálky se již dávno neorientují jen na banner na HP seznamu a pokud taková ještě je, tak to sorry, a ano, byl to úmyslně zvolený příklad
- jobs. možná neruší OOH kvůli nízké efektivitě, ale kvůli nákladům..., kór v době, kdy každý straší krizí, Proč je tedy používali dřív? kvůli image? chtěli zvýšit awareness? nebo prostě jen měli rozpočet a ten někde uvalili? a byl to nákup přes mediálku? a seděl v jobs člověk, který o mediích nic neví? nebyl by to bohužel ojedinělý případ, finíto
"(konverzního poměru), tedy to, co Internet nabízí od samého začátku."
- a to se od samého počátku internetu měřilo jak?
"Inzerenti se více zajímají o výsledky své reklamy, což na mediálky (uvyklé balíky kampaní udávat ne podle cílových skupin, ale cílových bonusů) působí znervozňujícím dojmem."
- kdyby se autor pohyboval v mediálním prostředí, věděl by, že mediálky neudávají "balíky kampaní" (co je toto za pitomej název?) podle bonusů - ty se totiž již řadu let ve značné míře vracejí klientům zpět. Bonus je jen jeden z mnoha faktorů a klienti nejsou tak blbí, jak se auor domnívá, že by nechtěli cílit na své TA, zejména ne pak tam, kde je to poměrně dobře měřitelné.
Odkdy je na HP Seznamu jakákoli reklama (selfpromo nepočítám), natož banner? A i u toho banneru můžete změřit kolik lidí jej vidělo, což u billboardu uděláte těžko, čili reklama na netu je daleko efektivnější a snadněji monitorovatelná.
Dle mého názoru by krize neměla zasáhnout žádnou oblast reklamy...méně koupě-chtivých zákazníků=více reklamy, logické ne?
...uvádíte pane příklady z "praxe" vytržené z kontextu a šité poněkud na míru Vašemu názoru. I když konkrétní příklady mají samozřejmě svůj realný smysl a jsou pravdivé.
Internetová média však mají rozhodně větší možnosti jak změřit výkonnost kampaně.
V každém případě jediný zatím relevantní důkaz "z praxe" jak která média jsou silná, mohou vycházet především z jasných čísel - nárusty vložených investiv za reklamu.. a ta z hlediska vývoje hovoří pozitivně především právě pro internet.
Rozhodně jsem zástáncem změn, které povedou k férovějšímu a otevřenějšímu plánování kampaní pro klienty. Smyslem akce by měl být opravdu přínos pro klienta, který platí, ne výše bonusu pro agenturu. Tohle je ovšem už jiné téma a je to především o lidech.
Jinak mým osobním názorem též je skutečnost, že nevěřím ve "smrt" žádného dosud fungujícího média s historickou tradicí (print, radio atd..), ať už vývoj technologií naznačuje jakékoli závěry.