Hlavní navigace

Medián Petra Koubského: Datová žurnalistika je skvělá, ale skandální titulky fungují lépe

Petr Koubský 7. 11. 2012

Každou středu se na Lupě nad děním ve světě nových médií zamýšlí analytik a publicista Petr Koubský. Jeho sloupek jsme nazvali Medián – vychází v prostřední den týdne, věnuje se médiím a rozhodně není průměrný. Ať je vám dobrým průvodcem po online mediálním světě.

Lidová píseň je taková, od níž se ztratil autor, říkal kdysi Jaromír Nohavica. Může zlidovět bonmot? Od té doby, co byl vynalezen Google, by asi neměl; přesto se mi bohužel nepodařilo dohledat, koho citoval Petr Kočí ve svém vystoupení na konferenci Czech Internet Forum, když řekl: „Datová žurnalistika nedává vždy dobré odpovědi, vždy ale umožňuje novinářům klást lepší otázky.“ 

Petr Kočí a Jan Boček, dva novináři pracující pro nakladatelství Economia, hovořili na CIF (jejich prezentace najdete zde a zde) o své práci na projektu, který je výtečným příkladem toho, čemu se říká data journalism. Spolu s dalšími kolegy vytvořili mapu, jež ukazuje, ve kterých pražských ulicích dává městská policie odtahovat špatně zaparkovaná auta častěji a kde méně. 

Obnášelo to spoustu neviditelné práce. Už získat výchozí data znamenalo svést s policií byrokratickou bitvu. Mapa ulic s potřebnými geolokačními údaji byla příliš drahá, tým z iHNed proto použil Open Street Map, v níž ale bylo potřeba ručně opravit mnoho chyb. Data však nakonec odkryla svá tajemství. Vizualizace jasně ukázala věci, které by se z tabulky poznávaly velmi špatně — například to, že nejvíce se odtahuje v ulicích, jež sousedí s odtahovými parkovišti. 


Autor: IHNED.cz

Screenshot mapy odtahů v Praze

Reportéři Hospodářských novin Aleš Měřička a Michal Pavec, vyzbrojeni výsledky datové analýzy, pak navštívili Ludvíka Klemu, muže, který je momentálně pověřen řízením Městské policie hlavního města. Rozhovor, který s ním vedli, připomíná přesilovku v hokeji: dokonale připravení novináři versus státní úředník, který prostě nemá rozumnou odpověď (ani odvahu otevřeně to přiznat). Výborná práce. 

Datová žurnalistika patří k nejdůležitějším novinkám, jež vnesl internet do práce médií. Umožňuje odkrývat informace, které by jinak zůstaly nepovšimnuty, protože vlastně neexistují, dokud je někdo nevytěží z haldy datové hlušiny. Umožňuje nalézat netušené souvislosti: mapovat vlastnické vztahy, analyzovat státní nebo obecní rozpočty. Umožňuje nahradit pocity a úvahy tvrdými fakty. A samozřejmě umožňuje klást dobré otázky těm, kdo by často byli rádi, abychom takové možnosti k dispozici neměli. 

Média, která budou s daty dobře pracovat, se mohou posunout na docela jinou úroveň kvality a důvěryhodnosti zpravodajství. To zní skvěle, jenže je tu i špatná zpráva. Aby to fungovalo, potřebujeme nový typ novináře. Potřebujeme, aby uměl programovat a dobře zacházet se softwarovými nástroji, jaké zatím nepatří do repertoáru běžného uživatele. Potřebujeme, aby rozuměl statistice. Potřebujeme, aby práci s daty dělal osobně, protože se do nich tak vcítí a bude jim rozumět lépe. Potřebujeme ho nechat pracovat dlouhou dobu na jednom materiálu. 

To je všechno velice drahé. Zkuste jít za vydavateli a říci jim, že by do takových lidí a technologií měli investovat a počítat s poměrně pomalou návratností. Protože ani pozoruhodný materiál o parkování, ukázka výborné práce několika špičkových lidí, se nestal v Economii žádnou zásadní čtenářskou bombou, dosáhl co do čtenosti jen mírně nadprůměrných výsledků. 

CIF16

Extrémní námahu, která k němu vedla, tak rozhodně neospravedlnil, budeme-li věc hodnotit čistě pragmaticky. Skandální titulky fungují lépe. Economia přesto dává datové žurnalistice systematicky prostor, zatím jako jediný z českých mediálních domů. Je to investice do budoucnosti — ovšemže riziková. Ale přinejmenším se neztratí to, co se přitom naučí autoři i čtenáři. 

Začali jsme bonmotem, jiným můžeme skončit: Datová žurnalistika může zlepšit pověst médií, nikoli však jejich ekonomickou bilanci. Autor je tentokrát znám, ale rád by byl budoucností usvědčen z omylu.

Našli jste v článku chybu?
Měšec.cz: TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

Podnikatel.cz: Kalousek chce odklad EET. Předvolební tah?

Kalousek chce odklad EET. Předvolební tah?

Vitalia.cz: Tipy: Kde zaručeně koupíte dobré maso

Tipy: Kde zaručeně koupíte dobré maso

Lupa.cz: Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Root.cz: Prvních 700 routerů Omnia je hotových

Prvních 700 routerů Omnia je hotových

Podnikatel.cz: Vytvořte si web sami. Redakční systém Tumblr

Vytvořte si web sami. Redakční systém Tumblr

Vitalia.cz: Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Test dětských svačinek: Tyhle ne!

DigiZone.cz: LG OLED65E6: první pohled

LG OLED65E6: první pohled

Vitalia.cz: Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Vitalia.cz: Tradiční čínská medicína a rakovina

Tradiční čínská medicína a rakovina

Lupa.cz: Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Lupa.cz: Bude Google platit médiím za použití článků?

Bude Google platit médiím za použití článků?

Vitalia.cz: Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Podnikatel.cz: Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

DigiZone.cz: Na jaká videa se vlastně díváme

Na jaká videa se vlastně díváme

Vitalia.cz: Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Podnikatel.cz: Takhle se prodávají mražené potraviny

Takhle se prodávají mražené potraviny

Podnikatel.cz: ČSSZ posílá přehled o důchodovém kontě

ČSSZ posílá přehled o důchodovém kontě

Vitalia.cz: Inspekce našla nelegální sklad v SAPĚ. Zase

Inspekce našla nelegální sklad v SAPĚ. Zase

DigiZone.cz: DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn