Medián Petra Koubského: Dobré elektronické zpravodajství robot nevyrobí

Každou středu se na Lupě nad děním ve světě nových médií zamýšlí analytik a publicista Petr Koubský. Jeho sloupek jsme nazvali Medián – vychází v prostřední den týdne, věnuje se médiím a rozhodně není průměrný. Ať je vám dobrým průvodcem po online mediálním světě.

Dobré zpravodajství! To by chtěl každý. Postavené na kvalitním redakčním obsahu; stručné; přehledné; aby v něm nechybělo nic důležitého, ale zas mě nesmí zahltit hromadou banalit. Mělo by jít nějak uživatelsky přizpůsobit. Ocenil bych fotky a hezkou grafiku, odkazy na původní zdroje, možnost sdílet vybrané zprávy, ukládat si je do archivu…

Žijeme v roce 2012, takže nutně následuje dotaz: je na to nějaká aplikace? 

Spousta, ale jsou v tom samozřejmě háčky. 

Čím víc obsahu na internetu máme, tím je obtížnější zachytit jen to podstatné a přitom strávit minimum času filtrací. Odtud se bere poptávka po agregátorech zpráv, které různými způsoby zkoušejí vybrat z největší hromady sena na světě jen ty „jehly“, které zajímají zrovna vás. 

První, kdo to zkusil automatizovaně, byl Google, když v roce 2002 spustil beta verzi Google News. Jako mnoho jiných dobrých nápadů, ani News v Google příliš nerozvíjejí. Občas leda změní grafiku (neřekl jsem, že vylepší). Základní nápad je prostý — sestavovat zprávy z výsledků hledání — ale dobrý, nicméně ukazuje meze plně automatického přístupu. Výsledků je jednak příliš mnoho, jednak dost často nezachytí něco důležitého. 

Takže je tu spousta prostoru pro ty, kdo to chtějí taky zkusit. 

(Všechny aplikace, o nichž se dále zmíním, jsou pro web a/nebo iOS. Některé mají verze pro Android či Windows Phone, neměl jsem ale zatím příležitost je vyzkoušet.) 

Především tady jsou jednoduché agregátory, kam si zadáte RSS feedy podle vlastního výběru. K dispozici jsou předvolby, ale můžete si ručně doplnit, cokoli chcete, například tedy české zdroje. Aplikace z nich pak udělá úhledný elektronický časopis. Většinou nabízí také integraci sociálních sítí, to znamená, že zahrne zpravodajské odkazy, které uvedli vaši přátelé a „přátelé“ na Facebooku a Twitteru. Typickým příkladem této kategorie je Flipboard, Pulse a poměrně málo známá aplikace Google Currents (v češtině Aktuality Google). U nás s touto ideou už před lety přišel server Právě dnes, bohužel ji nijak nerozvinul. 

Případně můžete zdroje omezit jen na Twitter a Facebook — a máte třeba News.me. Jenže to už není ani tak zpravodajství, jako spíš jeden z alternativních způsobů, jak číst obsah sociálních sítí. 

Tento typ agregátorů zpráv se tedy točí kolem zpravodajských zdrojů. Opačný přístup zvolili ti, kdo se soustřeďují namísto zdrojů na témata, jak to dělá Evri, Zite nebo News360. Základní logika všech tří je stejná. Obsahují řadu tematických bloků, které zhruba odpovídají členění obsáhlého deníku nebo televizního zpravodajství (top news, svět, USA, byznys, technologie, kultura, sport, celebrity…). Uživatel si z nich sestaví svůj osobní časopis a uvnitř bloků pak ještě zpřesní preference. 

Rozdíly mezi těmito aplikacemi jsou jednak ve vzhledu (což je důležité, ošklivé noviny se čtou špatně), jednak v tom, jak dobře dovedou vystihnout, co doopravdy chcete číst a co ne. Tematicky organizovaný agregátor stojí a padá s relevancí zařazených zpráv. Autoři aplikací se proto rvou se sémantickými algoritmy, s postupy umělé inteligence, snaží se zapřáhnout strojové učení a rozpoznávání vzorů. Výsledky zatím, po pravdě řečeno, nejsou nijak skvělé. Hodně se podobají tomu, co dokáže Google News: předtříděná ruda, která pořád ještě obsahuje hodně hlušiny. 

V těchto dnech se objevil na trhu nový hráč. Jmenuje se Circa a jde na to jinak — lidem, kteří za ním stojí, došlo, že bez ruční práce to zatím nepůjde. Circa podává editorsky zpracované souhrny hlavních zpravodajských událostí. Jsou většinou výborně napsané, což je hlavní kouzlo celé věci. Z prvních dvou vět (na první obrazovce) se dozvíte základní informaci, která většinou postačí. Když ne, podíváte se na trochu větší podrobnosti na druhé obrazovce, případně na ještě detailnější popis na třetí… Jako když zoomujete mapu. K dispozici jsou odkazy na původní zdroje, z nichž editoři vyšli. 

Aplikaci Circa zatím chybí dost k dokonalosti. Je jen na iPhone, obsahem je velmi US-centrická, také málo konfigurovatelná. Ze všech pokusů o „zpravodajství jinak“, jež jsem poslední dobou viděl, však vypadá asi nejlépe. Důvod je zřejmý: redakční práce namísto automatiky. 

EBF16

Obsahově do téže kategorie spadá také pěkný projekt Evening Edition a zde již zmíněný webzine Quartz. U nás má v téhle oblasti dlouhou tradici Erik Best se svým The Fleet Sheet: obsahově výtečný, technicky poněkud zaostalý. 

Slabina aplikací jako Circa je táž jako jejich silná stránka: ruční práce. Ta totiž neškáluje. Circa se vlastně oklikou vrací ke klasickému mediálnímu modelu s newsdeskem, redaktory, reportéry, editory, velkými mzdovými náklady a vlastní politickou agendou, kvůli níž se mnoho čtenářů obrátí opět spíš ke zprávám, které vybral robot. Točíme se v kruhu.

2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 18. 10. 2012 11:45

Školení e-mail marketingu

  •  
    Jak získat e-mailové kontakty
  • Jak udělat e-mailing více relevantní
  • Jak zavést automatizované kampaně

Detailní informace o školení e-mailingu »