Hlavní navigace

Medián Petra Koubského: Druhá tvář Facebooku je zatím lepší než ta první

Petr Koubský

Přesně to formulovala Lauren Hockenson ze serveru Gigaom: Facebook Paper je Facebook pro lidi, kteří nenávidí Facebook.

Když už Facebook uvádí novou službu a aplikaci právě v den svých desátých narozenin, čekal bych, že se vytáhne něčím lepším! Na Facebook Paper není sice nic špatně, ale také nic extra: jen další agregátor zpráv ve stylu Flipboardu, Zite nebo koneckonců i Feedly, protože ty všechny mají plně integrovanou práci s obsahem z vašich sociálních sítí. Výsledkem je pestrá směs článků a komentářů plus minus z oblasti vašich zájmů, záleží na tom, kolik námahy investujete do vyladění.

Většina z nás tyhle hračky po prvním nadšení opouští prostě z toho důvodu, že představují další nezvádnutelný příval materiálu ke čtení, jímž jsme tak jako tak zahlceni. Je dost možné, že Facebook Paper čeká podobný osud. Je tu nicméně jeden jemnější aspekt věci, který mu může pomoci. Přesně jej formulovala Lauren Hockenson ze serveru Gigaom: Facebook Paper je Facebook pro lidi, kteří nenávidí Facebook.

Nebo se tak alespoň chtějí tvářit, dodal bych. Paper je totiž téměř plnohodnotný mobilní facebookový klient, umožňuje komentovat a lajkovat, má zabudovaný chat, upozornění na novinky v timeline i na žádosti o přátelství. Jeho vzhled je však seriózní, zpravodajský, nikoli konverzační. Je to Facebook pro dospělé, pro nehravé, sociální síť pro lidi, kteří se moc sociálně projevovat nechtějí.

Takže beru zpět — možná je ta věc vlastně geniální. Umožní přitáhnout pár milionů těch, kteří by jinak zůstali mimo. Třeba i pár desítek milionů.

Pozoruhodné a důležité je to, že Facebook zde nesází výlučně na svůj vlastní obsah. Paper nabízí články ze širokého výběru zpravodajských serverů a to, co přinese vaše timeline, působí spíš jako doplněk než jako hlavní věc. Ve Facebooku podle všeho vědí — na rozdíl od některých svých uživatelů — že čistě sociální média nefungují dobře, je li smyslem jejich užití informace, nikoli (jen) zábava.

Brand

Vlastně se to všechno k těm narozeninám přece jen dobře hodí. Facebook Paper je znakem dospělosti: zmoudření, zklidnění a taky částečné rezignace na vlastní principy. Elegantní na tom je, že pro standardní uživatele Facebooku se nemění nic, Paper je čistě navíc a když o něm vědět nechcete, vůbec se s ním nemusíte zatěžovat. (Případně ani nemůžete, nemáte-li americký účet v App Store — u nás je Paper oficiálně nedostupný.) 

Mít dvě tváře, dva životy a jednu společnou kapsu na příjmy, to může časem být užitečná strategie. A jestli nevyjde, může se tomu říkat A/B testování.

Našli jste v článku chybu?
5. 2. 2014 10:53

Tak mě se to netýká. FB, G+, Twitter a další nemám, tj. nejsem u nich ani zaregistrován. Co mě na speciálně na FB vadí není ani tak FB samotný, jako to, že se čím dál tím víc komunikace točí okolo této služby. Spousta webů zrušila své vlastní diskuze a přenesla je na FB, takže ti, kteří FB nemají jsou najednou diskvalifikováni. Spousta soutěží se váže na FB (zvláštní je, že ne třeba na G+) a prostě ti co FB nemají jsou opět diskvalifikováni. Už to vypadá, jako by se tu začala objevovat rovnice I…

5. 2. 2014 17:25
x (neregistrovaný)

Miluju hlupaky, kteri netusi o cem mluvi ... nastavit se da jen to, ze fotka nebude odkazovat na acc (viditelne), ale v zadnem pripade se neda zakazat to, ze si franta vopicka k libovolnemu ksichtu nenapise, ze to je pepa vomacka. Kdyz ke stejnymu ksichtu napise stejny jmeno 10 lidi (coz neni vubec problem) tak FB proste VI, ze tenhle ksicht je pepa vomacka - a to presto, ze pepa vomacka vubec netusi, ze neiaky FB existuje.

Samo, presne totez dela google.