Hlavní navigace

Medián Petra Koubského: Dva odstíny modré

Petr Koubský 11. 9. 2013

Nemyslím, že se na Twitteru dají vyhrát volby. Ale dá se na něm předvést zhruba něco ve smyslu: víme, která bije a jsme ochotni hrát podle pravidel neutrálního hřiště.

Samozřejmě nevím, jak ODS ve volbách dopadne. Nevím ani, zda jí mohu zdvořile přát dobrý výsledek – při vědomí toho, co poslední dobou předvedla a od čeho se zatím nijak zvlášť nedistancovala, aspoň já jsem si nevšiml. (Ale mimochodem, komu ten dobrý výsledek dnes přát, že?)

Vím ale, že má pozoruhodnou volební kampaň, která stojí za pár slov, protože se značně vzdálila zvyklostem místa a doby. Nejspíš jste to viděli na billboardech a nejspíš jste o tom taky slyšeli na sociálních sítích. Těmi billboardy začnu, protože tam je odlišnost nejviditelnější: žádné hlavy politiků, žádné logo strany, dokonce ani její název. Jen slogan… a modrý pták, ne ovšem ten partajní dravec, ale roztomilejší ptáček zpěváček, značka Twitteru. (Který mimochodem hledí doprava, ne doleva jako ta poštolka či co to je.)

To je veškerá drzost guerillového marketingu koncentrovaná do tak mála prvků, jak je vůbec možné. Nepoužít ani vlastní název; vtipně, legálně a naprosto funkčně si půjčit symbol podobný svému; udělat to poutavě, graficky čistě, nepodlehnout pokušení „ještě něco dodat“; a především si elegantně přivlastnit celý pojem „pravice“ pro sebe, čehož si leckdo ani nevšimne. Jsme vůbec v Česku?

Ovšem největší marketingové tabu, které ODS porušila, tabu, které právě v politickém marketingu platí víc než jinde, spočívá v cílení. Tahle kampaň sází na myslící lidi, ne na průměr společnosti. Takovou věc uděláte ve dvou případech: buď jste geniální, nebo jste na tom tak špatně, že už stejně není co ztratit. I v tom druhém případě to však stejně musí někdo vymyslet, schválit a realizovat. A skutečnost, že tohle ODS udělala, mě nutí přemýšlet, zda v té straně nakonec přece jen není něco použitelného a rozumného. To je o hodně víc, než se dá čekat od člověka, jehož politické názory jsou opravdu někde jinde.

WT100

Online část realizace za samotným nápadem pokulhává, je vidět, že na přípravu bylo málo času (ale kdyby ho bylo víc, možná by si to vůbec rozmysleli) a že zacvičit volební lídry a jejich pomocníky v používání Twitteru není snadné. Jejich příspěvky s hashtagem #Volím_pravici jsou často banální, nedomyšlené, bez citu pro kontext hravé a kruté sociální sítě. Což samozřejmě tamní domorodci poznají a chovají se podle toho. Ale kampaň má i mnoho příznivců, kteří za ni kopou zcela dobrovolně. Podařilo se z ní (zcela cíleně, řízeně a záměrně, tedy tou těžkou cestou!) udělat živý fenomén českého webu.

Nemyslím, že se na Twitteru dají vyhrát volby. Ale dá se na něm předvést zhruba něco ve smyslu: víme, která bije a jsme ochotni hrát podle pravidel neutrálního hřiště. To je na českou politickou stranu hodně! Nečekal bych, že to bude zrovna ODS (a trochu mě to mrzí, jsou strany, které to mělo napadnout dřív), ale je to sdělení, které je potřeba vážně vzít na vědomí. Co kdyby se pak aspoň chvílemi stejně chovali i v realitě – věděli, která bije a hráli podle neutrálních pravidel? To je pro českou politiku tak nová myšlenka, až je znepokojující.

Našli jste v článku chybu?
Podnikatel.cz: Poslanci chtějí sebrat majetek Bakalovi

Poslanci chtějí sebrat majetek Bakalovi

Podnikatel.cz: „Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže

„Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže

DigiZone.cz: Banaxi: videa kdekoli na světě

Banaxi: videa kdekoli na světě

DigiZone.cz: Na jaká videa se vlastně díváme

Na jaká videa se vlastně díváme

Podnikatel.cz: Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

DigiZone.cz: Nova opět stahuje „milionáře“

Nova opět stahuje „milionáře“

120na80.cz: Běžci, co jíst poslední dny před závodem?

Běžci, co jíst poslední dny před závodem?

DigiZone.cz: LG OLED65E6: první pohled

LG OLED65E6: první pohled

DigiZone.cz: Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Podnikatel.cz: ČSSZ posílá přehled o důchodovém kontě

ČSSZ posílá přehled o důchodovém kontě

Vitalia.cz: Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Test dětských svačinek: Tyhle ne!

120na80.cz: Co je padesátkrát sladší než cukr?

Co je padesátkrát sladší než cukr?

Měšec.cz: TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

DigiZone.cz: Mordparta: trochu podchlazený 87. revír

Mordparta: trochu podchlazený 87. revír

DigiZone.cz: Parlamentní listy: kde končí PR...

Parlamentní listy: kde končí PR...

Vitalia.cz: Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Lupa.cz: Jak levné procesory změnily svět?

Jak levné procesory změnily svět?

Vitalia.cz: Tradiční čínská medicína a rakovina

Tradiční čínská medicína a rakovina

Vitalia.cz: Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

Podnikatel.cz: Babišovy firmy a registr smluv. Co odhalil?

Babišovy firmy a registr smluv. Co odhalil?