Hlavní navigace

Medián Petra Koubského: Nezávislost a objektivita; existují vůbec?

Petr Koubský

Možná si pomyslíte, že to je aktuální téma zrovna teď, ale ne – je aktuální pořád. Kolem nezávislosti a objektivity médií se vede spousta řečí, které by mohly dávat lepší smysl, kdyby respektovaly realitu.

Už od pozdního středověku se ví, že nemůžete mít svobodu tisku (freedom of press), když nemáte tiskařský lis (printing press). Internet tuhle podmínku značně usnadnil, ale neodstranil ji zcela. Založit webovou stránku může každý, stačí být gramotný, mít na hodinku přístup k počítači a nechat si ukázat, jak na to. Zdarma a bez znalostí. Jak ale zařídit, aby její obsah zájemci našli a četli a bylo jich hodně, to je jiná věc. Zase jde o „tiskařský lis“, tedy o peníze, o zdroj příjmů, bez nějž nelze ani dnes provozovat médium s větším dosahem a dopadem. 

Média jsou tedy závislá materiálně: na platících čtenářích, na inzerentech, na státních dotacích nebo na bohatém mecenáši. Tato závislost může jejich obsah ovlivňovat hodně nebo málo, ale nelze se jí zbavit docela. 

Důležitá věc – závislost se nemusí se projevovat tak primitivně, že časopis, kde inzeruje známá automobilka Kraftfahrzeugfabrik, bude v recenzích nepravdivě chválit její auta. Rozumné firmy nic takového nepožadují, ba se tomu vehementně brání, protože čtenáři tyhle triky dovedou poznat — a nikdo nestojí o okatou chválu v prodejném plátku, že? (Ledaže se to udělá velmi chytře. To je ale úplně jiná pohádka.) 

Jenže o to ani nejde. Kraftfahrzeugfabrik daleko víc zajímá, zda časopis čtou ti praví, kdo mohou chtít kupovat její auta. Odpovídají tomu témata, o nichž se píše? Příjemný život vyšší střední třídy, žádné velké starosti a problémy, cestování, nakupování, technické hračky, decentní erotika, spotřební kultura? Anebo to jsou naopak věci, které potřebnou cílovku míjejí? Tomu se říká nastavení agendy a funguje to v podstatě darwinovsky: média, která svůj obsah přizpůsobí potřebám trhu, v džungli přežijí, ta ostatní mají velké potíže. 

To se netýká jen inzerentů. Médium závislé na bohatém podnikateli si nastaví agendu tak, aby mu byla nápomocná — až neznatelně jemně nebo naopak velmi natvrdo, to záleží na konkrétním mecenáši a jeho momentálních potřebách. Bulvární noviny, jejichž rozhodujícím zdrojem příjmu je prodej výtisků, zas sázejí na základní lidské instinkty a nabízejí celebrity, snesitelně malá neštěstí a nahou kůži, nejlépe vše pohromadě a raději obrazem než textem. 

Součástí nastavení agendy je také to, o čem se nepíše a nevysílá. Negativní agenda není zákaz, nějaký černý seznam; je to prostě rub té pozitivní. 

Mimochodem, tady by se hodilo udělat poznámku o mediálních spiknutích. Je to s nimi jako se všemi spiknutími, zpravidla neexistují. Téměř vše, co se kolem médií děje, se dá vysvětlit jednoduše buď popsanou preferencí jedné agendy oproti jiné, anebo lidskou hloupostí a chybami. Je to úspornější interpretace dle Ockhamovy břitvy. Tušená spiknutí jsou většinou prostě moc složitá, než aby mohla existovat. 

Dále se podívejme na ty, kdo obsah médií vytvářejí, tedy na novináře a publicisty. Předpokládejme, že nejsou podplacení (většinou nejsou) ani mimořádně hloupí (většinou nejsou ani to, i když výjimek je hodně). Předpokládejme (aspoň na chvíli), že se snaží dělat svou práci, jak nejlépe dovedou. Jsou pak nezávislí? Objektivní? Ovšemže ne. 

Stačí si uvědomit třeba to, že skoro všichni, kdo v médiích či pro média pracují, si jsou v mnohém vzájemně podobní. Patří ke střední třídě. Mají srovnatelné vzdělání. Navzájem se znají. Velká část z nich žije a pracuje v Praze, protože velká část médií v hlavním městě sídlí. 

Takže sdílejí společný svět, společné hodnoty, společné zkušenosti. Přemýšlejí ve stejných pojmech. Je hrozně málo píšících lidí, kteří z toho sdíleného světa vykoukli, kteří třeba rozhodovali o velkých penězích, byli bezdomovci, pracovali léta v zemědělství a podobně. Novináři hledí na svět společným oknem, to okno je celkem úzké a ne zrovna čisté a sklo v něm je trochu pokroucené. 

Když se na to budeme dívat nulajedničkově, což lidé od počítačů dělávají, pak ne – objektivita a nezávislost médií neexistuje. To ale není správný závěr. Neřešitelné úlohy mívají přibližná řešení. Jsou média, která se o objektivitu snaží a dovedou se k ní blížit; a jsou taková, která na to kašlou. Rozlišit je a oznámkovat musí každý sám za sebe.

Našli jste v článku chybu?

6. 2. 2013 13:05

Karel (neregistrovaný)

Poslyšte, to s tou sociální levicovostí našich novinářů je fakt dobrý vtip.

6. 2. 2013 9:38

Ano, na úrovni redaktorské (resp. jednotlivých hodnotících příspěvků, to je v téhle diskusi jedno) objektivita neexistuje - každý je nějak formovaný, má svůj světonázor a podle toho píše. Na úrovni jednotlivých médií velmi záleží na zadání - například Haló noviny jako stranický deník budou mít asi celkově jiné zadání než Anonce. Stejně tak záleží na kvalitě následné redakční práce - jak pracují editoři a jak chrání vedení médií své lidi proti tlaku zvenku (napříkald v kauze Kotrba x Drda, eventu…

DigiZone.cz: R2B2 a Hybrid uzavřely partnerství

R2B2 a Hybrid uzavřely partnerství

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

DigiZone.cz: NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

DigiZone.cz: Optimedia: hybridní kampaň Nescafé

Optimedia: hybridní kampaň Nescafé

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Vitalia.cz: Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Vitalia.cz: Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný