Hlavní navigace

Medián Petra Koubského: Obsah rozhoduje, zda vydržíte dva roky, nebo dva tisíce

Petr Koubský

Každou středu se na Lupě nad děním ve světě nových médií zamýšlí analytik a publicista Petr Koubský. Jeho sloupek jsme nazvali Medián – vychází v prostřední den týdne, věnuje se médiím a rozhodně není průměrný. Ať je vám dobrým průvodcem po online mediálním světě.

Bude se o tom mluvit hodně, možná víc, než je třeba: Mathew Ingram na serveru GigaOm správně poznamenal, že kdyby si všichni, kdo teď blogují, tweetují a vůbec píšou o zániku The Daily, namísto toho koupili předplatné, mohl tento elektronický deník klidně vycházet dál. 

Do této skupiny se tedy teď přidávám. Předplatné jsem si také nekoupil, ač jsem o tom uvažoval, na noviny vydávané jen pro iPad jsem byl přirozeně zvědavý. Neodradila mě ani cena, ani nedostupnost přes český účet, ale banálnější a důležitější věc: nezajímavý obsah. The Daily mi na začátku, dokud jsem ho v rámci nějakého trialu sledoval, připadal jako něco mezi deníkem USA Today a časopisem People. Nuda, pěkné obrázky a hodně celebrit. Nemělo to názor, nadhled, provokativnost, nic. Nebylo to ani zábavné, ani vzrušující, ani užitečné. Vlažný slabý čaj. 

Řekl bych, že pomocí The Daily byl podán prostý důkaz: když vymyslíte špatné noviny, na iPadu je neprodáte. Zda se tam dají prodat dobré, to zůstává nevyřešeno. 


Autor: The Daily

Analytici poukazují na konkrétní chyby, jichž se Rupert Murdoch dopustil. Jistě mají pravdu v tom, že nebylo dobré omezit se na přenosná zařízení (iPad, iPhone, nověji už i Android a Kindle Fire) a ignorovat normální webové stránky. Ani to však nemusí mít absolutní platnost. Absolutní platnost však naproti tomu má, že obsahově špatné noviny – bez tváře, bez cílové skupiny – se neprodávají dobře. Na jakákoli obecnější poučení z tohoto případu bych proto byl velmi opatrný.

Murdoch tedy (prozatím) odchází, a kdo ve stejnou dobu přichází? Osoba podstatně vlivnější, hlava organizace, jež má hodně přes miliardu členů. Slyšte: @Pontifex, tedy papež Benedikt XVI., zřizuje oficiální twitterový účet. V tuto chvíli má už přes půl milionu followerů, a to zatím bez jediného příspěvku. Ty se začnou objevovat až 12. prosince. Papež v nich slibuje odpovídat na dotazy s hashtagem #askpontifex. (Pracovat ve vatikánském oddělení sociálních médií, už teď by se mi klepala kolena, když si ty otázky představím.) 

Katolická církev zas jednou ukazuje, jaký je rozdíl mezi „konzervativní“ a „zkostnatělý“. To první je, to druhé ne; dovede absorbovat nové podněty. Pravda, ne nejrychleji, ale to by zas nebyla konzervativní, že? 

Ježíš s učedníky chodil od vesnice k vesnici. Kdo chce účinně hlásat slovo Boží dnes, musí se vydat do krajiny sociálních sítí. Tedy právě tam, kde je doma vše, co lidi od víry odvádí, ale kde jsou zároveň ty nejúžasnější možnosti, jak zapůsobit. 

Když znáte ta správná slova. Když máte ten správný obsah. Když dovedete mluvit jazykem mrštným a kreslit rukou přeumnou. Když tomu dodáte lehkost, nadhled, tajemství. Nedořeknete všechno, jen naznačíte. Tak, jak to dovedou velcí copywriteři a evangelisté. 

V The Daily to neuměli. Ve Vatikánu to nejspíš umět budou. To je celý ten příběh, zbytek je historie a trocha HTML.

Našli jste v článku chybu?

5. 12. 2012 7:31

"V The Daily to neuměli. Ve Vatikánu to nejspíš umět budou. To je celý ten příběh, zbytek je historie a trocha HTML." To je jak starý Petr Koubský ze Softwarových novin!

5. 12. 2012 10:51

Jarda (neregistrovaný)

poznámka k bodu 2: „Papežove tvíty se budou číst, protože Papež je jediný na zeměkouli a zná ho půl miliardy lidí. Když Karel Gott bude tvítovat, miliony lidí v Česku, Německu atd. budou zvědaví, cokoliv KG řekne“

Zrovna v obou těchto případech to bude slovo boží.

DigiZone.cz: Co chtějí operátoři při přechodu na DVB-T2?

Co chtějí operátoři při přechodu na DVB-T2?

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

DigiZone.cz: Test Philips 24PFS5231 s Bluetooth repro

Test Philips 24PFS5231 s Bluetooth repro

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

DigiZone.cz: NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Měšec.cz: Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Podnikatel.cz: EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...