Hlavní navigace

Medián Petra Koubského: Sociální hospoda a její pravidla

Petr Koubský

Agentura Associated Press poskytla na svém twitterovém účtu prostor pro sponzorská sdělení při příležitosti veletrhu CES. Jak přijatelné jsou podobné pokusy o průnik reklamy do našeho osobního sociálního prostoru?

Jen stručně, protože se to dá říct opravdu jednoduše. 

Sociální sítě jsou skvělá věc, pokud a dokud chcete to, co chtějí ony. Když znáte dobrou novou anekdotu, budete mít na Facebooku či Twitteru určitě úspěch. Když se přihlásíte k názoru sdílenému většinou, nic nezkazíte. Když narazíte na něco zajímavého a podělíte se s ostatními, zatleskají vám. Když se s někým efektně pohádáte — o cokoli — strhnete na sebe pozornost. 

Nic z toho vám ale nepomůže, když budete chtít své sociální okolí přesvědčit o kvalitách výrobku či služby, vlastní nebo cizí, to je jedno. Nic z toho vám nezaručí úspěch, když budete agitovat pro prezidentského kandidáta, jehož propagaci máte v popisu práce. 

Je to stejné, jako když přijdete do hospody a přisednete ke kamarádům. Zábavné historky a užitečné informace ocení. Když se jim pokusíte něco prodat, obrazně nebo doslova, usoudí nejspíš, že jste se zbláznili. A když nedáte pokoj, začnou vás ignorovat. 

Sociální sítě jsou veřejný společenský prostor. Tomu odpovídá chování, které se tam od návštěvníků očekává. Tomu odpovídá, co tam funguje a co ne. 

Existuje celý obor zvaný social media marketing (nebo nějak podobně, podle toho, která terminologie je zrovna v módě). Existují specialisté, kteří v něm působí. Mnozí z nich jsou velmi chytří, tvořiví a pracovití. S velkým úsilím ohýbají realitu aspoň o kousek, aby na sociálních sítích prosadili komerční zájmy. 

Občas se jim to povede; ne vždy a většinou ne na dlouho, ale povede. Lidé nadaní velkou intuicí, citem pro skupinové chování, zkušení praktici sociologie a psychologie; ti se dovedou na vlně sociálních médií povozit a oslnit efektními kousky. Ovšem surfovací prkno, které mají pod nohama, není regulérní dopravní prostředek. 

Jak se dovídáme, Associated Press pokusně poskytuje na svém twitterovém účtu prostor pro sponzorská sdělení při příležitosti ostře sledovaného veletrhu CES. V tomtéž článku se můžeme podívat na nepříznivé ohlasy. Sociální sítě promlouvají, dávají jasně najevo, co je akceptovatelné a co ne. 


Autor: AP

Marketingoví specialisté se s tím jen tak nesmíří a budou hledat další cesty. Budou zkoušet, zda se odpor nedá zlomit silou a množstvím. A nebude to fungovat, protože to jde proti lidské přirozenosti. Reklama je v pořádku, jenže ne tehdy, když vniká do našeho osobního, intimního prostoru. Sociální sítě jím pro většinu svých uživatelů jsou. 

Chovejte se na nich jako v té hospodě. Když tam chcete mít reklamu, pověste ji na zeď, dejte hostinskému pivní tácky s logem, rozdávejte propagační časopis. Cokoli. Ale nechoďte od stolu ke stolu vykládat hostům, že váš výrobek je nejlepší. Tím dosáhnete jediného: do tak nepříjemného podniku přestanou lidé chodit.

Analytik a publicista Petr Koubský se na Lupě nad děním ve světě nových médií zamýšlí každou středu. Jeho sloupek jsme nazvali Medián – vychází v prostřední den týdne, věnuje se médiím a rozhodně není průměrný. Ať je vám dobrým průvodcem po online mediálním světě.

Našli jste v článku chybu?

9. 1. 2013 12:16

Já bych řekl: nechoďte říkat, že je váš výrobek lepší, ale přisedněte si ve firemním tričku, normálně si povídejte, pokud si někdo všimne toho trička a na něco se zeptá, odpovězte, občas objednejte rundu panáků a zkuste ostatní trochu pobavit, aby jim s vámi bylo dobře. Až pak půjdou kolem regálu a uvidí logo, co jste měli na tričku, něco v nich zarezonuje.

16. 1. 2013 9:14

Jean Laroux (neregistrovaný)

Nejspíše trochu ignorujete skutečnost, že se i ty "hospodsky" nezáživné AGITKY šíří ;) Oni je skutečně mnozí sdílí. A od nich se to šíří zase jinam. Ale třeba máte jen ve svém okruhu (na zdi) lidi, které zajímají jen ty anekdoty. Co já vím ;) Agitka nějakého kandidáta nemusí být jen formou oficiálního reklamního sloganu. Může být třeba formou vtipu. Jednoho z dvou kandidátů mohu např. prezentovat zesměšněním. A už to jede. Jako ten Váš fór. napadlo Vás, že když někoho zesměšním a druhého ne, tak…

Root.cz: Firefox hodí za rok přes palubu stará rozšíření

Firefox hodí za rok přes palubu stará rozšíření

Vitalia.cz: Potvrzeno: Pobyt v lese je skvělý na imunitu

Potvrzeno: Pobyt v lese je skvělý na imunitu

Podnikatel.cz: Zařízení pro EET zbytečně, vrátí vám peníze

Zařízení pro EET zbytečně, vrátí vám peníze

Podnikatel.cz: Změny v daních z příjmů pro podnikatele

Změny v daních z příjmů pro podnikatele

DigiZone.cz: Zdeněk Gerlický: nový ředitel nangu.tv

Zdeněk Gerlický: nový ředitel nangu.tv

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Podnikatel.cz: Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Podnikatel.cz: Snížení DPH na 15 % se netýká všech

Snížení DPH na 15 % se netýká všech

Root.cz: Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

DigiZone.cz: Vedení ČRo: personální změny od ledna

Vedení ČRo: personální změny od ledna

DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Vitalia.cz: Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí