Hlavní navigace

Medián Petra Koubského: Sociální hospoda a její pravidla

Petr Koubský 9. 1. 2013

Agentura Associated Press poskytla na svém twitterovém účtu prostor pro sponzorská sdělení při příležitosti veletrhu CES. Jak přijatelné jsou podobné pokusy o průnik reklamy do našeho osobního sociálního prostoru?

Jen stručně, protože se to dá říct opravdu jednoduše. 

Sociální sítě jsou skvělá věc, pokud a dokud chcete to, co chtějí ony. Když znáte dobrou novou anekdotu, budete mít na Facebooku či Twitteru určitě úspěch. Když se přihlásíte k názoru sdílenému většinou, nic nezkazíte. Když narazíte na něco zajímavého a podělíte se s ostatními, zatleskají vám. Když se s někým efektně pohádáte — o cokoli — strhnete na sebe pozornost. 

Nic z toho vám ale nepomůže, když budete chtít své sociální okolí přesvědčit o kvalitách výrobku či služby, vlastní nebo cizí, to je jedno. Nic z toho vám nezaručí úspěch, když budete agitovat pro prezidentského kandidáta, jehož propagaci máte v popisu práce. 

Je to stejné, jako když přijdete do hospody a přisednete ke kamarádům. Zábavné historky a užitečné informace ocení. Když se jim pokusíte něco prodat, obrazně nebo doslova, usoudí nejspíš, že jste se zbláznili. A když nedáte pokoj, začnou vás ignorovat. 

Sociální sítě jsou veřejný společenský prostor. Tomu odpovídá chování, které se tam od návštěvníků očekává. Tomu odpovídá, co tam funguje a co ne. 

Existuje celý obor zvaný social media marketing (nebo nějak podobně, podle toho, která terminologie je zrovna v módě). Existují specialisté, kteří v něm působí. Mnozí z nich jsou velmi chytří, tvořiví a pracovití. S velkým úsilím ohýbají realitu aspoň o kousek, aby na sociálních sítích prosadili komerční zájmy. 

Občas se jim to povede; ne vždy a většinou ne na dlouho, ale povede. Lidé nadaní velkou intuicí, citem pro skupinové chování, zkušení praktici sociologie a psychologie; ti se dovedou na vlně sociálních médií povozit a oslnit efektními kousky. Ovšem surfovací prkno, které mají pod nohama, není regulérní dopravní prostředek. 

Jak se dovídáme, Associated Press pokusně poskytuje na svém twitterovém účtu prostor pro sponzorská sdělení při příležitosti ostře sledovaného veletrhu CES. V tomtéž článku se můžeme podívat na nepříznivé ohlasy. Sociální sítě promlouvají, dávají jasně najevo, co je akceptovatelné a co ne. 

EBF16


Autor: AP

Marketingoví specialisté se s tím jen tak nesmíří a budou hledat další cesty. Budou zkoušet, zda se odpor nedá zlomit silou a množstvím. A nebude to fungovat, protože to jde proti lidské přirozenosti. Reklama je v pořádku, jenže ne tehdy, když vniká do našeho osobního, intimního prostoru. Sociální sítě jím pro většinu svých uživatelů jsou. 

Chovejte se na nich jako v té hospodě. Když tam chcete mít reklamu, pověste ji na zeď, dejte hostinskému pivní tácky s logem, rozdávejte propagační časopis. Cokoli. Ale nechoďte od stolu ke stolu vykládat hostům, že váš výrobek je nejlepší. Tím dosáhnete jediného: do tak nepříjemného podniku přestanou lidé chodit.

Analytik a publicista Petr Koubský se na Lupě nad děním ve světě nových médií zamýšlí každou středu. Jeho sloupek jsme nazvali Medián – vychází v prostřední den týdne, věnuje se médiím a rozhodně není průměrný. Ať je vám dobrým průvodcem po online mediálním světě.

Našli jste v článku chybu?
Vitalia.cz: Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Podnikatel.cz: Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Lupa.cz: Poučný příběh jednoho rozšíření pro Chrome

Poučný příběh jednoho rozšíření pro Chrome

Měšec.cz: TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

Podnikatel.cz: Vrcholový řídící zaměstnanec za 75 tisíc

Vrcholový řídící zaměstnanec za 75 tisíc

DigiZone.cz: Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Podnikatel.cz: „Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže

„Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže

DigiZone.cz: Nejnovější špičkové TV ve videu

Nejnovější špičkové TV ve videu

Podnikatel.cz: 5 věcí, které o EET ještě nevíte

5 věcí, které o EET ještě nevíte

Vitalia.cz: Inspekce našla nelegální sklad v SAPĚ. Zase

Inspekce našla nelegální sklad v SAPĚ. Zase

Vitalia.cz: Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Vitalia.cz: Tohle všechno se dá usušit

Tohle všechno se dá usušit

Podnikatel.cz: Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

DigiZone.cz: Na jaká videa se vlastně díváme

Na jaká videa se vlastně díváme

Vitalia.cz: dTest odhalil ten nejlepší kečup

dTest odhalil ten nejlepší kečup

DigiZone.cz: LG OLED65E6: první pohled

LG OLED65E6: první pohled

Vitalia.cz: Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Vitalia.cz: Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

DigiZone.cz: DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

Lupa.cz: Adblock Plus začal prodávat reklamy

Adblock Plus začal prodávat reklamy