Hlavní navigace

Medián Petra Koubského: Špatné zprávy jsou v médiích proto, abyste se cítili lépe

Petr Koubský

Každou středu se na Lupě nad děním ve světě nových médií zamýšlí analytik a publicista Petr Koubský. Jeho sloupek jsme nazvali Medián – vychází v prostřední den týdne, věnuje se médiím a rozhodně není průměrný. Ať je vám dobrým průvodcem po online mediálním světě.

Pro jednou to risknu a předložím vám úvahu, která nemá pointu, mravní naučení, nic. Třeba ji dopíšete za mě, já to neumím. 

Jednou z věcí, které o médiích s jistotou ví každý, od uklízečky po ministra, je to, že špatné zprávy prodávají. Pohromy, havárie, střelba, krev, skandály; to je palivo, na které jede bulvár i normál. Zajímavé ovšem je, že týž každý jedním dechem dodá, že on či ona tohle tedy nemusí. Násilí a špatné zprávy ho obtěžují a kazí mu náladu, ale co se dá dělat, být to tam musí kvůli všem ostatním lidem. Těm hloupým. Těm, co nejsou já. 

Je to lež, nebo milosrdněji: sebeklam. Neštěstí nás přitahuje, budí zvědavost, nutí podívat se — silněji než cokoli jiného, u většiny lidí asi silněji než erotika či jiné objekty touhy. Když řidiči projíždějí kolem dopravní nehody, zpomalují víc, než to situace vyžaduje. Chtějí nahlédnout. 

Média na tuhle touhu reagují. Blíží se konec roku a proto vycházejí různé přehledy nejlepších fotografií. Podívejte se, co je převládajícím námětem (The Wall Street Journal, BuzzFeed, CNN, AFP, Reuters). Dá se to samozřejmě racionalizovat zpravodajskou nutností, dokonce třeba i protiválečnou propagandou, ale to je jen kosmetika. Podstatou věci je propojení oné psychologické potřeby se zdravým obchodním cítěním. 

Jsme hyeny, toužící po krvi? Kdepak. Jsme sentimentální potvory, které se chtějí dojímat, aniž by za to platily skutečnou cenu. Nás roztomilé človíčky pěkně zahřeje u srdíčka, že nám cizí utrpení není lhostejné, že nás chvíli potrápí, prohodíme o něm pár soucitných vět… a dobrému člověku pak i ta večeře líp chutná. Psychologická podstata tedy není ani příliš složitá, ani vysloveně hlubinná. 

Víte, co to je háelpéčko? Redaktorka Reflexu Markéta Lukášková vysvětluje, že tato zkratka znamená „hluboký lidský příběh“, tedy mediální klišé zabývající se něčím tragickým a dojemným. Popisuje to na případu nedávné sebevraždy britské zdravotní sestry, která naletěla vtipálkům z australské rozhlasové stanice, uvěřila, že mluví s Alžbětou II., podala nevinnou informaci o stavu vévodkyně z Cambridge — a pak spáchala sebevraždu. Jacintha Saldanha nezasluhuje podle Markéty Lukáškové truchlení, ale spíš Darwinovu cenu

Paní Lukášková si zvolila příklad nevhodně (uniká jí například, že různé kultury mají různé pojetí cti, některé ji berou o dost vážněji než… řekněme než paní Lukášková) a ve srovnání s náhodně vybranou britskou bulvární komentátorkou ho zpracovala povrchně. Jedno se však pochopit dá: cynismus je jednou z mála fungujících mentálních obran proti pocukrovanému pokrytectví. (I cynismus ovšem může být vkusný, když se to umí.) 

Dalším sporným mediálním momentem z poslední doby je příběh z newyorského metra: fotograf dal přednost pořízení senzačního obrázku před pokusem o pomoc. Brání se tím, že stejně pomoci nemohl. Norma chování je v takové situaci ale jasná: je třeba praštit foťákem a aspoň to zkusit. Na druhou stranu je jisté, že hodně lidí nic takového neudělá, chybí jim pohotovost i odvaha. (Fotograf také v tu chvíli přece nebyl na nástupišti sám.) 

Zpanikařit a neodvážit se je však všeobecně pokládáno za přijatelnější než vytáhnout aparát. To první se vnímá jako projev citu, to druhé jako projev jeho absence. List New York Post je teď hlasitě odsuzován, ale jeho titulní stránka obletěla svět a všichni se podívali, protože… protože ta fotka je tak mrazivá, že prostě není možné se nepodívat. Ty řidičovy oči! (A taky je velmi profesionální, vzhledem k okolnostem. To není rána od boku.) 

Jak jsem řekl, žádný závěr dnes nebude. A vy si dejte pozor, až si budete dělat svůj, ať se neukvapíte.

Našli jste v článku chybu?

12. 12. 2012 10:56

Ondřej Bouda (neregistrovaný)

Která náboženská organizace něco takového tvrdí? Křesťanské církve, které jsou u nás dominantní, určitě ne - takže minimálně v našich končinách se nic takového projevovat nemůže.

12. 12. 2012 17:40

Tak i ten člověk, který tam spadl, mohl raději bežet po směru jízdy, pokud tedy nešlo zalehnout do nějaké mezery v kolejišti. A pokud se fotograf hájí, že chtěl bleskem upozornit řidiče na nebezpečí, tak se tu nabízí otázka, zda tím bleskem spíš neuškodil - řidič pak mohl vidět jen blesk a nikoliv člověka v kolejišti. Zkrátka, známe moc málo informací, abychom mohli jakkoliv soudit! Fotografové ve válce také nemohou všem, které fotí, pomoci nebo jim dát ze své kapsy 10 dolarů ačkoliv by to fotog…

Vitalia.cz: Vychytané vály a válečky na vánoční cukroví

Vychytané vály a válečky na vánoční cukroví

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

DigiZone.cz: Vedení ČRo: personální změny od ledna

Vedení ČRo: personální změny od ledna

Měšec.cz: Sleva na dítě a manželku pro OSVČ je zpět. Ale..

Sleva na dítě a manželku pro OSVČ je zpět. Ale..

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Podnikatel.cz: Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Vitalia.cz: Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

Root.cz: Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

DigiZone.cz: Co chtějí operátoři při přechodu na DVB-T2?

Co chtějí operátoři při přechodu na DVB-T2?

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Podnikatel.cz: Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Vitalia.cz: Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?