Hlavní navigace

Medián Petra Koubského: Zpravodajství + komunita = zatím žádný byznys

Petr Koubský

Internet je plný sekundárních a terciárních byznysů. V některých případech se ale nedaří najít obchodní model prostě proto, že tam žádný není.

Prohlížím si iOS aplikaci Prismatic. Je to jánevímkolikátý pokus o kombinaci komunity a zpravodajství. Čtenáři si vyberou oblasti zájmu. V jejich rámci pak dostávají agregované zprávy pocházející z různých zdrojů, od blogů po BBC. Obdržené zprávy můžete doporučovat a diskutovat o nich; ty, které získají víc kladných hodnocení, se pak dostanou v pořadí výš a přečte si je víc lidí. Je to staré, známé a naprosto logické schéma. Když pro to získáte hodně uživatelů, tak to i trochu funguje, ale ne moc dobře. Získat hodně uživatelů je však stále těžší, protože podobných aplikací se nabízí příliš mnoho a žádná z nich není tím pádem schopna dosáhnout kritické masy.

Chceme konzumovat, nechceme přispívat. Přesněji: chceme přispívat, dokud to je zábavné, nezávazné a ani trochu to nepřipomíná práci. Komunity vznikají daleko snáz spontánně než cíleně; daleko častěji jako neplánovaný vedlejší efekt než jako výsledek plánovaného úsilí.

Což znamená, že vznik komunit nelze zahrnout do byznys plánů. To už je snazší udělat součástí obchodního záměru počasí: u lyžařského vleku či solárního panelu se bez statistických odhadů počasí neobejdete a lze se na ně celkem spolehnout (i když — vykládejte to zrovna teď pořadatelům Jizerské padesátky). Komunity takhle nefungují. Jsou neřiditelné a nevypočitatelné.

Dal by se přesto vymyslet nějaký agregátor zpravodajství využívající příslovečné moudrosti davů? Zdaleka nejlepších výsledků, pokud jde o sociální výběr zpráv, dosáhnete tím nejjednodušším způsobem — prostým využitím Facebooku či Twitteru bez dalších nástrojů. Sestavte si pečlivý výběr zajímavých lidí, sledujte, o čem se zmiňují a je to. Jinými slovy, agregátorem jste vy sami.

To je špatná zpráva pro každého, kdo by to chtěl dělat za vás a pro vás. Internet je plný sekundárních a terciárních byznysů. Máme například e-shopy, nad nimi vybudovaly svůj byznys slevové portály a nad nimi zas agregátory slev (nemluvě o reklamě a affiliate marketingu, který je s tím propojen). V některých případech se nedaří najít obchodní model prostě proto, že tam žádný není. Mám podezření, že sociální výběr zpráv, či jak tomu budeme říkat, do této kategorie spadá.

Našli jste v článku chybu?
8. 1. 2014 14:45

Souhlasím že agregátory jsou většinou nesmysl. Ale mám už delší dobu jinou myšlenku. Třeba se jí někdo ujme:

Můj problém se zprávami je, že se opakují. Typicky je na začátku nějaký úvod ("Prezident již dříve řekl..."), pak je nějaký krátký obsah. A na konci většinou nějaké shrnutí celé kauzy. Odpoledne se něco drobného stane. A buď se článek aktualizuje (většinou bez toho aby se zvýraznilo, co se změnilo). Nebo se okopíruje původní článek (plus mínus) a drobně se upraví ten střed. Papírové novi…