Hlavní navigace

Medián Petra Koubského: Zpravodajství + komunita = zatím žádný byznys

Petr Koubský 8. 1. 2014

Internet je plný sekundárních a terciárních byznysů. V některých případech se ale nedaří najít obchodní model prostě proto, že tam žádný není.

Prohlížím si iOS aplikaci Prismatic. Je to jánevímkolikátý pokus o kombinaci komunity a zpravodajství. Čtenáři si vyberou oblasti zájmu. V jejich rámci pak dostávají agregované zprávy pocházející z různých zdrojů, od blogů po BBC. Obdržené zprávy můžete doporučovat a diskutovat o nich; ty, které získají víc kladných hodnocení, se pak dostanou v pořadí výš a přečte si je víc lidí. Je to staré, známé a naprosto logické schéma. Když pro to získáte hodně uživatelů, tak to i trochu funguje, ale ne moc dobře. Získat hodně uživatelů je však stále těžší, protože podobných aplikací se nabízí příliš mnoho a žádná z nich není tím pádem schopna dosáhnout kritické masy.

Chceme konzumovat, nechceme přispívat. Přesněji: chceme přispívat, dokud to je zábavné, nezávazné a ani trochu to nepřipomíná práci. Komunity vznikají daleko snáz spontánně než cíleně; daleko častěji jako neplánovaný vedlejší efekt než jako výsledek plánovaného úsilí.

Což znamená, že vznik komunit nelze zahrnout do byznys plánů. To už je snazší udělat součástí obchodního záměru počasí: u lyžařského vleku či solárního panelu se bez statistických odhadů počasí neobejdete a lze se na ně celkem spolehnout (i když — vykládejte to zrovna teď pořadatelům Jizerské padesátky). Komunity takhle nefungují. Jsou neřiditelné a nevypočitatelné.

KL_HLASOVANI

Dal by se přesto vymyslet nějaký agregátor zpravodajství využívající příslovečné moudrosti davů? Zdaleka nejlepších výsledků, pokud jde o sociální výběr zpráv, dosáhnete tím nejjednodušším způsobem — prostým využitím Facebooku či Twitteru bez dalších nástrojů. Sestavte si pečlivý výběr zajímavých lidí, sledujte, o čem se zmiňují a je to. Jinými slovy, agregátorem jste vy sami.

To je špatná zpráva pro každého, kdo by to chtěl dělat za vás a pro vás. Internet je plný sekundárních a terciárních byznysů. Máme například e-shopy, nad nimi vybudovaly svůj byznys slevové portály a nad nimi zas agregátory slev (nemluvě o reklamě a affiliate marketingu, který je s tím propojen). V některých případech se nedaří najít obchodní model prostě proto, že tam žádný není. Mám podezření, že sociální výběr zpráv, či jak tomu budeme říkat, do této kategorie spadá.

Našli jste v článku chybu?
DigiZone.cz: Parlamentní listy: kde končí PR...

Parlamentní listy: kde končí PR...

Podnikatel.cz: Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Vitalia.cz: Výrobci začnou snížovat obsah cukru, soli a tuku

Výrobci začnou snížovat obsah cukru, soli a tuku

Podnikatel.cz: Babišovy firmy a registr smluv. Co odhalil?

Babišovy firmy a registr smluv. Co odhalil?

Vitalia.cz: Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

Vitalia.cz: Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Podnikatel.cz: Poslanci chtějí sebrat majetek Bakalovi

Poslanci chtějí sebrat majetek Bakalovi

DigiZone.cz: UPC má v nabídce Discovery v HD

UPC má v nabídce Discovery v HD

Lupa.cz: Další Češi si nechali vložit do těla čip

Další Češi si nechali vložit do těla čip

DigiZone.cz: Digi2GO: výborný základ, ale...

Digi2GO: výborný základ, ale...

120na80.cz: Co je padesátkrát sladší než cukr?

Co je padesátkrát sladší než cukr?

Vitalia.cz: Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Test dětských svačinek: Tyhle ne!

120na80.cz: Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Podnikatel.cz: Takhle se prodávají mražené potraviny

Takhle se prodávají mražené potraviny

Podnikatel.cz: Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Lupa.cz: Jak se prodává firma za miliardu?

Jak se prodává firma za miliardu?

DigiZone.cz: O2 TV doplnilo kanály HBO v HD

O2 TV doplnilo kanály HBO v HD

Vitalia.cz: Když všichni seli řepku, on vsadil na dýně

Když všichni seli řepku, on vsadil na dýně

Vitalia.cz: Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Vitalia.cz: 5 chyb, které děláme při skladování potravin

5 chyb, které děláme při skladování potravin