Hlavní navigace

Méně hluku a přeletů nad domy. V Brně testují nový systém přistávání letadel

 Autor: Jan Sedlák
Jan Sedlák 23. 8. 2016

Brněnští vývojáři se podílejí na novém přistávacím systému GBAS. Vyzkoušeli jsme ho v testovacím letu v Curychu.

V brněnské vývojové centrále společnosti Honeywell se pracuje na několika zajímavých projektech, které pomocí nových technologií vylepšují různé prvky létání. Je to například mobilní aplikace a systém doručující pilotům informace o počasí v reálném čase a také sestava pro příjem vysokorychlostního internetu během letu.

Aktuálně je ve fázi testování další věc – v Brně se vývojáři podílí na dokončení takzvaného systému GBAS (Ground Based Augmentation System), který letadlům umožňuje nový způsob přistávání. Celá sestava, společně s novým typem procedury, má ve výsledku pomoci ke snížení hluku v okolí letiště, snížení emisí CO2, snížení spotřeby paliva a větší přesnosti. Také se dají navrhnout oblouky, kdy se přistávající letadla vyhnou obydleným oblastem v okolí letiště.

Nově přistávání pod 3,2 stupně.
Autor: Jan Sedlák

Nově přistávání pod 3,2 stupně

„Cílem je do budoucna nahradit systém ILS, který se dnes běžně používá na letištích. Chceme, aby GBAS nevyužívaly jen bizjety, ale široké spektrum letadel,“ říká právě v jednom testovacím bizjetu (Falcon 900 EX) na letišti v Curychu Jolana Dvorská, která brněnský tým vede. Letiště ve švýcarském městě je v současné době jedno ze tří, kde se GBAS testuje. Vedle něj jsou to také Frankfurt a Brémy.

Přistávání obloukem a pod jiným úhlem

Systém ILS už funguje několik desítek let a má jednu zásadní nevýhodu – sestava antén umístěná na zemi (2×2, horizontální a vertikální vysílání) dokáže na jedno zařízení určit pouze jednu přistávací trajektorii, podle které letadlo dosedá na zem a podle které pilot (či autopilot) případně přiblížení koriguje.

Práce leteckých inženýrů při sběru dat.
Autor: Jan Sedlák

Práce leteckých inženýrů při sběru dat

GBAS jde dál. Pozemní systém, kterým se budou muset letiště vybavit, využívá GPS, VHF vysílač a další technologie. Jeden takový systém dokáže v jeden čas vysílat všem letadlům v dosahu až 49 možných přistávacích drah. Ty navíc mohou být různorodé a lze tak například přistávat v obloukových trasách a vyhýbat se tak právě třeba obydleným místům. Snadno se také může zvýšit úhel sestupové roviny, ze současných tří stupňů například na 3,2 stupně v testovacím scénáři.

Tyto procedury. Já měl možnost se zúčastnit jednoho z testovacích letů. Během zhruba jedné hodiny a deseti minut jsme podnikli čtyři přiblížení, během kterých se sbíraly potřebné údaje. Tato přiblížení si lze, laicky řečeno, představit jako běžné přistávání, ovšem s tím rozdílem, že pilot nedosedne na přistávací plochu, ale zase vzlétne. Běžná letová výška byla sedm tisíc stop.

Jak testování probíhalo? Podívejte se:

Podobných přiblížení se má udělat více než 140, brněnský tým jich realizuje kolem stovky. Na systém GBAS je vytvořeno konsorcium, ve kterém je celkem 15 hráčů. Honeywell pro testovací účely používá vlastní testovací letadlo a zaměstnává také testovacího pilota. Piloti se ale střídají, aby bylo možné nasbírat více různých vzorků. Tady Honeywell spolupracuje třeba s aerolinkami jako Lufthansa či Swiss.

Letadlo se serverovými racky

Testovací letoun je specificky upraven. V přední části přepravních prostor jsou dva racky, kde jsou například umístěny servery pro ukládání dat. Procesují se zde rovněž výstupy z kamer. Inženýři, kteří jsou během testovacích letů přítomni, na počítačových displejích vidí to, co zrovna vidí piloti, a mohou přes obraz aplikovat další filtry a zobrazovat zde údaje.

Router pro lokální Wi-Fi.
Autor: Jan Sedlák

Router pro lokální Wi-Fi

Během jednoho více než hodinového letu jsme nasbírali asi 10 GB dat. Veškeré pevné disky, které se v letadle používají, jsou SSD – hlavně kvůli otřesům. Nasbírané informace se následně přenášejí pro další zpracování. Honeywell si vyvinul vlastní nástroje a provádí i další simulace jako je například vliv chování prostředí.

Testovací letadlo má také vytvořenou vlastní Wi-Fi síť (ze zcela obyčejného routeru), díky čemuž se inženýři mohou připojit třeba tabletem a skrze webovou aplikaci si zobrazovat aktuální údaje. Zpoždění je minimální, jde o milisekundy.

Do vývoje a testování GBASu se z Brna zapojuje několik různých profesí: matematici, navigační vědci, softwaroví vývojáři, mechanici, inženýři testovacích letů, piloti a také vědci na lidské faktory, kteří například zjišťují to, jak na situaci reagují sami letci.

Nové přistávání při 3,2 stupních na člověka nepůsobilo nijak zásadně odlišně, což je účel. „Dobré je i to, že GBAS v podstatě neznamená žádné nové problémy pro piloty,“ říká pilot Honeywellu Ivan Lacko.

GBAS je v současné době certifikován do rozhodovací hladiny 200 stop, což je výška nad zemí, při které se pilot rozhoduje, zda skutečně přistát. Do budoucna by se hladina díky dalším certifikacím měla snížit. „Teď je účelem překlenout propast mezi testy a reálným nasazením,“ uzavírá Dvorská.

Našli jste v článku chybu?

24. 8. 2016 13:01

Ha, tak se mi to nezdálo. A přitom máme tak krásné české slovo "zpracovávají".

Nemám obecně nic proti využívání cizích slov, pokud jsou zavedená a neexistuje český ekvivalent... Ale procesují, proboha, co je to za paskvil...

23. 8. 2016 20:16

Zatímco na letišti Curych - Klotten absolvuje každé letadlo před přistáním nejméně jeden vyhlídkový let nad Schwarzwaldem.

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: Potvrzeno: Pobyt v lese je skvělý na imunitu

Potvrzeno: Pobyt v lese je skvělý na imunitu

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie

Vitalia.cz: Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

DigiZone.cz: HD programy ČT i v UPC Horizon

HD programy ČT i v UPC Horizon

Měšec.cz: Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

DigiZone.cz: Další dva kanály nabídnou HbbTV

Další dva kanály nabídnou HbbTV

Podnikatel.cz: Dárky v podnikání. Jak je uplatnit v daních?

Dárky v podnikání. Jak je uplatnit v daních?

Měšec.cz: Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

Podnikatel.cz: S.r.o. využívá cizí auto. Jak je to s daněmi?

S.r.o. využívá cizí auto. Jak je to s daněmi?

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy