Mění Nova svou tvář?

Nejsledovanější česká televize spustila nový web, který rozčeřil emoce nejednoho čtenáře, diváka či návštěvníka. Má ale šanci uspět? A co nám Nova svým počinem vlastně chce říci?

Michal Černý - karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

Zatímco televizní stanice postupně směřuje od černé kroniky a televizního kanálu, který když zapnete, musíte pod televizor dát kbelík, aby krev nekapala na koberec, k televizi se zvířátky a usměvavými moderátory, web jde zcela jinou cestou. Web tn.cz se dle své koncepce snaží oslovit zcela jinou skupinu diváků, než kteří by měli sledovat současnou Novu. Je to ukázka toho, kam chce televize směřovat (spolu s tím, že by obě redakce mohly časem splynout) nebo snaha přilákat ke svým obrazovkám nové diváky? Není web pro ty stávající doplňkovou službou?

Právě na to, je-li tento krok koncepční, se můžeme ptát. Snaha využít video je v devadesáti sekundových zprávách spíše křečovitá, protože kromě moderátorky se toho moc nehýbe (místo video sekvencí jen fotografie, ovšem s video rozlišením, ale možná jsem měl jen smůlu) a informační hodnota oproti přečtení výpisu RSS zpráv za desetinový čas je také prachbídná.

Zajímavé je rozdělení na červenou a modrou sekci (že by nějaká spojitost s politickým systémem ČR?). Ona modrá „seriózní“ sekce pracuje s titulky velmi podobně jako bulvární magazíny a červená sekce je velmi „tvrdá“ i na české poměry. Portál svým zpravodajstvím neútočí na pozici iDnes, Aktuálně ani Novinek. Jeho cílovou skupinou jsou čtenáři papírových bulvárních listů. Jakou má šanci na úspěch takto koncipovaný projekt, je těžké říci, protože elektronická verze Blesku (a ani jiných podobně laděných webů) žádnou díru do světa neudělala.

MIF16

Navíc Nova vyráží směrem, který by v televizi asi RRTV neunesla. Rudá sekce leží na pomezí bulváru a pornografie a upozornění na tento obsah chybí. Právě to možná spolu s reklamní kampaní v hlavním zpravodajství vzbudilo emoce největší. Je vhodné dělat v nejsledovanějším čase, v pořadu, který sledují i děti, reklamu na podobný web? A nejedná se o reklamu svým způsobem klamavou? Já osobně měl po jejím shlédnutí pocit, že se objevím na úplně jiném webu. Podobný pocit mají zřejmě i někteří poslanci, ale je otázkou, jak se svými stížnostmi na RRTV uspějí. Je nejasné, jakým způsobem může tento orgán počínání Novy v tomto směru regulovat.

A snaha o blogy? Je možná paradoxní, že v projektu za desítky miliónů korun blogují redaktoři na běžném blogu z domény Blog.cz. Nemám nic proti této technologii ani proti firmě Jyxo, ale mít z titulní stránky odkazy vyvedené kamsi pryč v době, kdy každý druhý webmaster umí udělat redakční systém díky Drupal či WordPress…

Pokud se zeptáme, jestli má projekt šanci na úspěch, pak šanci má. Nova má spoustu peněz a i kvalitních lidí, umí dělat marketing a disponuje nemalou zkušeností s tvorbou zpravodajství. Jestli ale díru do světa udělá se současným TN, by bylo s podivem. Změn je potřeba příliš mnoho a tvorba webu, který bude mít stabilní solidní návštěvnost, bude trvat ne dny, ale měsíce či roky. Na radostné výkřiky z dobrých čísel návštěvnosti prvních pár dnů je poněkud brzy. Příklad z nových zpráv na Primě hovoří za vše.
14 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 12. 5. 2008 14:53

Školení: Online Public Relations aneb PR sociálního věku

  •  
    Jak se liší digitální PR oproti klasickému PR.
  • Jak tvořit tiskové zprávy.
  • Jak monitorovat a vyhodnocovat PR.

Detailní informace o školení »